Båtkörkort?? Behövs det??

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Efter många funderingar så har tydligen våran sittande regering bestämt att från 1 April 2011 så måste vi ha körkort för att köra båt.. Har man fyllt 55 år innan den 1 april 2011 så behövde man tydligen inte ta körkort men va man under så e man tvungen o lägga ut x antal tusenlappar o tid för o få framföra sin båt.. Finns det inte någon eu regel att det här borde va dissning mot alla under 55:D Vad tycker båtåkarna på SH. Bra eller:arsele . Inte tror jag att fyllekörningarna o fortåkningen på sjön blir mindre för att det krävs körkort.. Har ju tydligen inte funkat bland bil o mc förarna i alla fall:D

Men det är väl inte bara fylla och fortkörningar som orsakar olyckor?

en liten del jag tror du missar som iallfall legat med i alla förslag såhär långt är att alla som har en utbildning inom "båtåkande" typ förarintyg eller högre skall automatiskt få båtkörkort.. i övrigt är det väl inte en dum tanke om proven är på en rimlig nivå, det finns mååååååååååååååååååååånga landkrabbor som kör / seglar båtar dom inte borde!!!

en liten del jag tror du missar som iallfall legat med i alla förslag såhär långt är att alla som har en utbildning inom "båtåkande" typ förarintyg eller högre skall automatiskt få båtkörkort.. i övrigt är det väl inte en dum tanke om proven är på en rimlig nivå, det finns mååååååååååååååååååååånga landkrabbor som kör / seglar båtar dom inte borde!!!

Helt klart många som inte borde va på sjön.. frågan e ju om dom människorna blir mer lämpade för att dom går en kurs å får ett båtkörkort?? Det som har framkallat kravet på ett körkort e ju alla insidenter med köra upp på land o köra som en tok där det är hastighetsbegränsat. O det e ju oftast efter ett par bira eller 7:rolleyes: Tror att en nolltollerans på sprit skulle ge mer effekt på sjösäkerheten än ett körkort.. O kanske en kurs med sjövett:) Men körkort.. ska det funka som i trafiken? kunna dras in om du gör något fel..NEä tror det e fel väg.

Tror att en nolltollerans på sprit skulle ge mer effekt på sjösäkerheten än ett körkort..
Eller att riskera att bli av med bilkörkortet för en sjöfylla. :tummenupp

(Rent teoretiskt borde man väl kunna bli av med bilkortet vid upprepade sjöfyllor på grund av "opålitlighet i nykterhet"? :va )

Eller att riskera att bli av med bilkörkortet för en sjöfylla. :tummenupp

(Rent teoretiskt borde man väl kunna bli av med bilkortet vid upprepade sjöfyllor på grund av "opålitlighet i nykterhet"? :va )

Jo det räcker ju tydligen att man blir tagen ett par gånger för fylla ute så åker kortet:gnissla Fast man inte vart i närheten av ett fordon.

Jag tycker :arsele

Ännu ett register och ytterligare krångel. Hur stor andel är det egentligen som missköter sig och som de tror ska lösa problemen genom ett båtkort?

vilka båtar gör inte 15 knop? Det är väl nästan bara roddbåtar som slipper båtkortet.

Det är betydligt fler som någon gång då och då får möjligheten att prova på att segla/framföra en båt men som inte äger en egen. Ska de då bli tvugna att hålla på att krångla med båtkort så kommer det bara leda till en lag som väldigt få kommer att bry sig om, eftersom kontrollmöjligheterna är så små.

Ska verkligen staten syssla med sån brottsprovokation? Inför inga nya lagar som inte kan kontrolleras.

Nej, inte fan behövs båtkörkort. Motorcykelkort är ganska onödigt det med, det är ju bara en cykel med motor på! För att inte tala om flygcertifikat, jag menar hur svårt kan det vara - ner kommer man ju alltid.

Klart som fan att vi ska ha båtkörkort.
Min generella uppfattning om människor är att dom inte kan tänka själva.

Om jag gör så här.............vad händer då ?

Det behövs någon som utbildar folket som ska ut på sjön, någon som får upp ögonen på vad som kan hända i alla situationer.
Situationer som du inte hade en aning att dom existerade.

Har själv:
Skärgårdsskepparen
Kustskepparen
VHF-cert.
Född och uppväxt i skärgården

Trots det tycker jag att det finns mycket mer jag borde kunna....

Med tanke på mängden stockholmare som planterar sin båt i ett brofundament varje sommar, så visst behövs ett körkort.

Mitt båtintresse sträcker sig ungefär till eka och metspö, men jag tycker det är vansinnigt dumt med körkort på båt. Vafan snart ska man väl ha körkort för att få skita på sig.

Om ni är så jävla rädda för att saker ska hända så lås in er i källaren och rulle in er i cellofan då. Jävla förmynderi! Ut med packet! :mad:

Jag har levt i princip hela mitt liv i skärgården (50+) och åkt mycket båt och sett mycket.

Detta är bara ett sätt för myndigheter att registrera sina slavar. Dom som bär sig illa åt kommer att fortsätta med det helt obehindrat medan dom som sköter sig kommer att åka dit för att ha tagit en öl, kört någon knop för fort eller ha minilanternor.

Vi har haft körkort och nykterhets koller på vägarna så länge jag minns och se hur det ser ut. Knarkare fyllon och biltjuvar går fria.

Hela iden med vårt nuvarande rättsväsende verkar gå ut på panikångest, totalkoll, sätta fast alla som kan betala oavsätt om dom gjort något eller inte. Dom riktiga skurkarna är det synd om och kan inte heller betala så dom går fria.

:mad: :huvet :mad: :huvet :mad:

08'a

PS: Hoppas det blir is året runt då kan jag ta min hydrokopter till och från krogen (utan körkort) eftersom det ända man stöter på då är polare och ett och annat rådjur. Kan ju vara kul att sadla om från MC till skoter också.

Last edited:
Vari ligger rimligheten i att man skall få köra båt utan utbildning om det tom krävs för att framföra en moped.....:va

Har en kompis som äger ett varv och man blir mörkrädd när man ser vilka grundstötningskador de får in. Att man öht lyckas köra hårt på något i öresund är för mig en gåta (för er som inte är skåningar så finns där bara 3 saker att köra på i sundet, Ven, Saltholm och Flakfort). Likförbannat har jag sett folk som har kört på Saltholm enl metodiken autopilot och vindrickande på akterdäck.....

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick