Bör man mappa vid byte till slipon?

Shiznit

Andreas
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GSXR750 08
Hej!

Går i sliponköpstankar (nytt ord, det bjuder jag på) och funderar på om man bör mappa hojen efter att man bytt? Eller är det bara nödvändigt då man byter hela systemet?
Gäller detsamma med bolt-on?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hej!

Går i sliponköpstankar (nytt ord, det bjuder jag på) och funderar på om man bör mappa hojen efter att man bytt? Eller är det bara nödvändigt då man byter hela systemet?
Gäller detsamma med bolt-on?

De flesta hoppar nog över mappningen om man bara byter ljuddämpare utan att göra andra moddar som byte av luftfilter etc.

Ett sätt få koll på om hojen går för snålt eller fett (och dessutom gratis) är att kolla stiften. Det finns olika skolor om hur man då ska gå tillväga, du hittar säkert mer info i någon tråd här på forumet. Men generellt sätt så ska stiften vara lite gyllenbruna om du har någorlunda rätt blandning. Svara eller t o m sotiga stift betyder att din hoj går för fett. Vita stift betyder att den går för snålt och blir för varm.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top