Börja i rookieklassen?

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Hej,,
Funderar på att 2005 komma loss och köra rookie. Vad behövs? och vad kostar det? pga småbarn mm. blev det stiltje förra året.

Besitter en gsxr-750 och kraschkåpor är på G.
Finns det en bra tråd om vad som behövs ytterligare förutom hoj, kåpor, puckar, transport osv.

Var närmast Gbg tar jag en B-licens?

/Felix

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Felix skrev:
Hej,,
Funderar på att 2005 komma loss och köra rookie. Vad behövs? och vad kostar det? pga småbarn mm. blev det stiltje förra året.

Finns det en bra tråd om vad som behövs ytterligare förutom hoj, kåpor, puckar, transport osv.

/Felix
Tjäck diss aot!
http://www.roadracing.se/Sections/Faq/wakka.php?wakka=Faq

Licenskurser brukar gå på våren på div banor i sverige

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Hej,,

/Felix
Oh boy, coolt! Med en sån cykel finns inga ursäkter :banana

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000
Felix skrev:
Hej,,
/Felix

Tjena Felix.

Besitter själv en gammal GSX-R 600 '97 som jag kör med. Har två små och en lite sammarbetsvillig fru (inget ont menat Elin).

Hur mycket du vill lägga är upp till dig själv, men det viktigaste är att du får tillräckligt med tid på banan.

Det finns många trådar som säger vad du ska göra med hojen:
Säkra bromsokbultar, oljebult och kraschkåper så har du det mesta.

Det jag tycker du också bör prioritera är ett par extra fälgar och depåstöd fram och bak. En extra hjälm kan också vara av intresse... :va

Räkna 3 000 - 4 000 kr per lopp så börjar du skapligt, men jag vet att det finns folk som gladeligen gör av med 20 000 på en helg. Allt beror på satsning och ambitionsnivå. Ta ett par lopp med familj budgett och se vad det ger dig och din familj. Får du med dig familjen på detta så har du ett bra utgångsläge :Bugar

Mvh

Kristian
# 70 Rookie 600

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Tackar ödmjukast för alla tips,
För tillfället pågår operation övertalning, som sagt tidigare det gäller att få med familjen på en sådan här grej, en bandag här och där går alltid men det skulle vara jäkligt skoj med en lite mer ordentlig satsning.

Fälgar, var hittar man det billigasta? Depåstöd och en verktyg finns i tillräckliga mängder. Kraschpuckar har jag med, kåpor är inte beställde ännu, sitter fortfarande i valet och kvalet.

Tack en än gång för tips och tyckande!

Mvh Felix

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Med tanke på att du har cykeln till salu måste du vara kluven...
Att köra men en nyköpt hoj är dyrt. Ska du köpa lösa delar, allt vad du behöver går det lätt på 20.000:- Fälgar, kåpor, kraschdelar, reservdelar mm. Räknar du att hojen är värd 90, så är du uppe i 110.000:- Och hojen kan du skrota vilken dag som hellst!

Säljer du hojen får du en färdig racehoj med allt du behöver för en billigare peng, och har pengar över till att köra upp. Mitt tips iaf.

/Joakim

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Pålle skrev:
Med tanke på att du har cykeln till salu måste du vara kluven...
Att köra men en nyköpt hoj är dyrt. Ska du köpa lösa delar, allt vad du behöver går det lätt på 20.000:- Fälgar, kåpor, kraschdelar, reservdelar mm. Räknar du att hojen är värd 90, så är du uppe i 110.000:- Och hojen kan du skrota vilken dag som hellst!

Säljer du hojen får du en färdig racehoj med allt du behöver för en billigare peng, och har pengar över till att köra upp. Mitt tips iaf.

/Joakim
Har tänkt lite på det.. känns onekligen rätt korkat att skrota med en i princip ny hoj.. dock är den ju tänkt att gå på banan.. inte poseras med.

Tanke nr 2 mellan att använda "fin-hojen" på banan, är att sälja 750:n och köpa en gammal R6:a i rookieskick och en äldre mille till vardagskörning.

/F

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
har du tänkt köra hela serien eller bara ställa upp på ett race eller två? isf kanske det är lika bra att köra med hojen du har nu... men annars tycker jag absolut du ska försöka sälja den o köpa en billigare färdig kittad.. surfa runt lite i annons delen och blocket så ser du hur mkt racehoj du får för t.ex. 50'

Lycka till :tummenupp

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Praktiskt genomförbart kommer nog vara ett rejs elr två,
Rookieracing och familjeliv är en lagom svårkombinerad historia...

OM jag behåller 750:n beställer jag krashkittet inom två veckor..sen är det inget att vänta på längre :tummenupp

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Felix skrev:
Praktiskt genomförbart kommer nog vara ett rejs elr två,
Rookieracing och familjeliv är en lagom svårkombinerad historia...

Det går bra att kombinera om resten av familjen också är intresserade.

Felix skrev:
OM jag behåller 750:n beställer jag krashkittet inom två veckor..sen är det inget att vänta på längre :tummenupp

Offra gatåkandet. Sälj din gat-750 och köp en helt färdig race-750, borde bli ett billigare å bättre alternativ.

:tummenupp

Petteri

R1000 kanske nästa år då
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
R1 RR (såld)
Jag har familj (två småbarn) och sambo som är totalt ointresserad av hojar men det går bra ändå, har ioförsig offrat gatåkandet för tillfället det finns helt enkelt inte tid. Min plan är att köra så många B-rejs som möjligt men man får ta en dag i taget :tummenupp

Lasen

Bott #1 2010
Gick med
29 May 2003
Hoj
Ducati 1198S -09 Kawa KLX450R -08
Felix skrev:
Har tänkt lite på det.. känns onekligen rätt korkat att skrota med en i princip ny hoj.. dock är den ju tänkt att gå på banan.. inte poseras med.

Tanke nr 2 mellan att använda "fin-hojen" på banan, är att sälja 750:n och köpa en gammal R6:a i rookieskick och en äldre mille till vardagskörning.

/F

Köp den här istället.
Det är bättre än att skrota den du har.

GSXR 1000 -02 530 mil, Tävlingsfärdig för R1000. Pris 53 000:-

Bifogat

• gsxr1000-02.jpg
    gsxr1000-02.jpg
    52 KB · Visningar: 154

Krachkungen 1

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
niente... (för tillfället)
Rookie 600

Tjena alla dårar.... hade tänkt att börja köra rookie 600 antingen detta eller nästa år.. är det nån som hade kunnat bara berätta vad en första säsong har kostat sammanlagt.... har ingen banho,j ingen verktyg eller buss (eller släp)...
hojen ska iaf kosta minst 40000... hade tänkt att köra dom flesta tävlingarna... Tacksam för svar.... :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Snabblista:
Hoj: 50.000 (raceklar)
Däck: 10 tävlingar * 1 uppsättning (a 3000kr, vilket är hyffsat pris) = 30.000
Anmälningsavgifter: 10xca1200kr (går från 6-700kr till 1500kr) = 12.000kr
Oljor, Bensin, Verktyg m.m: ca 5.000kr
Nog rätt lågt räknat ändå.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Krachkungen 1 skrev:
Tjena alla dårar.... hade tänkt att börja köra rookie 600 antingen detta eller nästa år.. är det nån som hade kunnat bara berätta vad en första säsong har kostat sammanlagt.... har ingen banho,j ingen verktyg eller buss (eller släp)...
hojen ska iaf kosta minst 40000... hade tänkt att köra dom flesta tävlingarna... Tacksam för svar.... :)

släp kostar ca 15000 med kåpa. varje tävling kostar väl minst 1500 inträdesavgift. Däck, fälgar besnin sopa ja du du lär hammna på minst 100000 i fall du ska ha allt då har jag räknat med hoj mm.

Svårt att uttala sig om sånt. De beror liksom på hur mycket du är villig attt läga.

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
sunkan skrev:
släp kostar ca 15000 med kåpa. varje tävling kostar väl minst 1500 inträdesavgift. Däck, fälgar besnin sopa ja du du lär hammna på minst 100000 i fall du ska ha allt då har jag räknat med hoj mm.

Svårt att uttala sig om sånt. De beror liksom på hur mycket du är villig attt läga.

Min första sesong har kostat 67 500:- hittils. Då har inte ens racen börjat än :näsblod

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår