Börja köra bana, har lite frågor

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Efter att ha provkört några kompisars sporthojar har jag insett att mitt fartbehov måste stillas på nåt sätt. Men eftersom jag kör kromsläde (utan krom iofs) och inte vill riskera mitt liv eller nån annans i trafiken så är de enda alternativet att börja köra bana.
Är helt grön på detta område så lite hjälp med nedanstående frågor skulle uppskattas.

Licens, hur mycke kostar sån och hur ofta hålls såna kurser?
Klubb, måste man vara med i en klubb för att få träna på bana. Kanske är olika på olika banor? Tänker mest på Mittsverige då den ligger väldigt nära.
Försäkring, hur försäkrar man en renodlad banhoj som kanske inte ens är inreggad så den fått nå regnr? Och ungefär vad skulle de kosta att försäkra en gsxr 600 -04a tex?
Service, hur ofta servar man som glad amatör en banhoj? Hur ofta måste man byta däck?
Vilka andra kostnader, kurser osv kan tänkas tillkomma, om man inte ser till hojen?

De var väl dom frågorna jag kom på. Om nån har nåt att tillägga som jag glömt så uppskattas de!
Och klaga inte på att jag kör kromsläde! :tungan
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Kurser hålls främst vår och höst. De flesta svemoanslutna klubbar anordnar. Kostar 1000-1500 kr ungefär.

Licens ca 2500kr/år, behövs om du ska köra licensträningar och tävla. Kör du bar bandagar i licensgrupp kan du klara dig på amatörlicens men det är olika hos olika arrangörer.

Ja du skall vara med i en svemansluten klubb om du ska köra licensträning.

Försäkra oreggad hoj kan du göra hos Trygghansa (svemofösäkringen) mot brand,stöld och transportskador. Har du ett regnr kan du garageförsäkra.

Din hoj borde ligga på runt 2000kr/år i premie.

Byt olja, filter några ggr/säsong. Kolla ventilspel och byt stift på vintern. Gaffel/bromsar kan vara bra att kika på. En ny standardhoj kräver mindre service. En äldre trimmad mer. Det är från fall till fall.

Däck kan du köpa begagnat i början, beror på din egna fart och ekonomi. Det går att köra fort på sämre däck, det är när det börjar gå väldigt fort som man kör 20 minuter på ett set.

Kostnader tillkommer i form av krascher,transport,prylfrenesi,kittning osv. Det kan bli hur dyrt du vill men man kan också snåla en hel del.

Lusläs rookieforumet i racingforumet så får du svar på väldigt mycket!
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Johansson: Tack för mycket bra info!

flugan: bra länkar, hade missat dom helt. Tack!
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Hur kan du köra krom -----!
Varning det är starkt beroende-framkallande :hjälm
Kan kosta dej allt du har i en lång tid framöver!
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
har med tänkt börja köra bana har läst lite trådar och så men undrar endå:
måste man ha någon försäkring när man kör på bana?
vad kostar det att vara med en klubb?
vad kostar det att träna på banorna? är det billigare om man är med en klubb och tränar på "samma" bana varje gång?
// Jeppe
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
har med tänkt börja köra bana har läst lite trådar och så men undrar endå:
måste man ha någon försäkring när man kör på bana?
vad kostar det att vara med en klubb?
vad kostar det att träna på banorna? är det billigare om man är med en klubb och tränar på "samma" bana varje gång?
// Jeppe
Jag antar att med börja köra bana menar börja träna och tävla, annars finns ju bandagar för allmänheten om man vill prova på och det är ju klart att rekommendera innan man börjar investera i licenser och licenskurser osv.

I t ex Linköpings MS kostar det 300 eller om det är 350kr i medlemsavgift.
Tar LMS som exempel igen, medlem med träningskort betalar 50:- per träning medan ej medlem betalar 250:- så det är billigare att träna hos "sin" klubb, iallafall LMS.

Angående försäkring så ingår en försäkring i licensen, men den är inget vidare så du ska ha en egen olycksfall också. Försäkring på hojen behövs inte.
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Hojen går att försäkra hos Trygg H, tror maxbelopp var 90 och jag betalade 4500 kr/år för ett par år sedan. Kan va bra att ha om man totalskrotar.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Hojen går att försäkra hos Trygg H, tror maxbelopp var 90 och jag betalade 4500 kr/år för ett par år sedan. Kan va bra att ha om man totalskrotar.

Nej, det går inte att försäkra mc:n mot skador när du tävlar. Du kan bara försäkra den mot brand, stöld, transport osv.
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Jag antar att med börja köra bana menar börja träna och tävla, annars finns ju bandagar för allmänheten om man vill prova på och det är ju klart att rekommendera innan man börjar investera i licenser och licenskurser osv.

I t ex Linköpings MS kostar det 300 eller om det är 350kr i medlemsavgift.
Tar LMS som exempel igen, medlem med träningskort betalar 50:- per träning medan ej medlem betalar 250:- så det är billigare att träna hos "sin" klubb, iallafall LMS.

Angående försäkring så ingår en försäkring i licensen, men den är inget vidare så du ska ha en egen olycksfall också. Försäkring på hojen behövs inte.

är tänkt att börja träna och eventuelt börja tävla med får se.. tycker inte det är lika kul att köra på landsväg längre..
låter ju som ganska vetiga priser :) hur ofta kan man träna i veckan?
tack för ett snabbt och bra svar :pannkyss
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nej, det går inte att försäkra mc:n mot skador när du tävlar. Du kan bara försäkra den mot brand, stöld, transport osv.

Tror det finns försäkringar för tävlingsfordon som täcker allt. Men det finns nog inga sådana att kunna teckna i sverige. Finns sådana i England iaf. Men en sån försäkring kostar MYCKET! Blir billigare och vettigare att köpa en extrahoj istället om det bara är den man vill ha "helförsäkrad".
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Tror det finns försäkringar för tävlingsfordon som täcker allt. Men det finns nog inga sådana att kunna teckna i sverige. Finns sådana i England iaf. Men en sån försäkring kostar MYCKET! Blir billigare och vettigare att köpa en extrahoj istället om det bara är den man vill ha "helförsäkrad".

Mjo, ofta är det väl så att det mesta går att få, om man vill pynta tillräckligt :näsblod
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
åk upp på nån tisdagsträning och snacka med dom på banan, tomas (tror han e träningsansvarig) kan nog svara på dom flesta av dina frågor, men du måste ha licens, den kursen har redan gått på mittsverigebanan men lät som de hade tillräckligt med intresse för en till så får se vad som händer där, annars kan du ju första året köra bandagar osv som går på mittsverigebanan eller annat,
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
är tänkt att börja träna och eventuelt börja tävla med får se.. tycker inte det är lika kul att köra på landsväg längre..
låter ju som ganska vetiga priser :) hur ofta kan man träna i veckan?
tack för ett snabbt och bra svar :pannkyss

I Linköping och Karlskoga kan du träna en gång i veckan i princip. De andra mer sällan, kolla deras respektive hemsidor för mer info. Annars är det allmänna bandagar som gäller och som många andra har sagt, det medför viss risk för beroende. ;)
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
är tänkt att börja träna och eventuelt börja tävla med får se.. tycker inte det är lika kul att köra på landsväg längre..
låter ju som ganska vetiga priser :) hur ofta kan man träna i veckan?
tack för ett snabbt och bra svar :pannkyss

Visst är det ok priser! Dock är ju inte träningsavgiften det som kostar pengar, det är transport till- på och från banor, däck, banhoj med reservdelar. Men det är du nog medveten om.

I Linköping brukar det vara träning en kväll nästan varje vecka under säsong. Sedan finns det klubbar som knappt har några träningar så det varierar.
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Visst är det ok priser! Dock är ju inte träningsavgiften det som kostar pengar, det är transport till- på och från banor, däck, banhoj med reservdelar. Men det är du nog medveten om.

I Linköping brukar det vara träning en kväll nästan varje vecka under säsong. Sedan finns det klubbar som knappt har några träningar så det varierar.


hmm kanske ska flytta ditt då :tungan tjejen som bestämmer för min del kvittar det var jag bor jobbar endå till sjöss..
jo jag har förståt att det blir en del däck och reservdelar plus en massa mil i detta långa land. håller på att sälja av R1:an för en banhoj men det blir ingen åkning från nästa säsong så då hinner jag spara ihop lite pengar :D
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
nu när jag endå är igång så kan jag lika bra fråga detta med:
-vilken tid på året ska man köpa banhoj (hösten,vintern kanske)?
-vad ska man kolla på när man köper banhoj (samma som vanlig hoj)?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
du måste ju inte börja med att ta licens, du kan ju åka på bandagar till å börja med. sen när du är varm i kläderna kan du ta licens.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
nu när jag endå är igång så kan jag lika bra fråga detta med:
-vilken tid på året ska man köpa banhoj (hösten,vintern kanske)?
-vad ska man kolla på när man köper banhoj (samma som vanlig hoj)?

Många racehojar säljs på hösten då säsongen tagit slut. Då är utbudet rätt bra, priset också ok.

Efter vintern fungerar också, nytt år = hojen ett år äldre på pappret om du fattar vad jag menar. Kan dock vara lite svårare att få tag i hoj då (beror på vad man är ute efter).

Beror ju helt på vad du är ute efter. Fabrikstrimmad 1-2 år gammal hoj i toppskick eller en lite äldre skrapad hoj.

Vad man ska kolla på....
Enligt mig så är det estetiska skit samma. Man klotar ändå så småningom och det går alltid att plasta o lacka rätt billigt. Motorn är det viktiga (det dyra). Kan ju vara bra om man får med orginalkåpor och om hojen är regbar - lättare att sälja en gathoj än banhoj.

Jag skulle rekomendera att köpa en hoj som inte är allt för hårt trimmad (t.ex. gamla Veidic-hojar). Köp en 750 eller 1000cc.

Kolla på roadracingsidorna
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top