Börja köra?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Har sommarjobbat lite nu och en jobbarkompis har kört roadracing. Nu har jag blivit sugen och undrar hur mkt det kostar för en säsong. Klassen jag skulle åka i är superbike-motogp...eller 125cc standard (eller vad den nu heter)

Ganska kryptisk (STOR) fråga, men jag vet inte riktigt vad jag ska fråga om så skriv gärna allt ni vet om kostnader i den klassen. (125 standard alltså)

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Och daer satt fader gud med skaegg sa stort, aldrig rakat sig, det borde gud nog gjort...

Vettigare svar kommer fraan dom som vet. Chrille pushar foer 125Jr om det aer du ska koera. Alder?

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Don Quixote skrev:
Och daer satt fader gud med skaegg sa stort, aldrig rakat sig, det borde gud nog gjort...

Vettigare svar kommer fraan dom som vet. Chrille pushar foer 125Jr om det aer du ska koera. Alder?

ålder: 17 år

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Conrad skrev:
Då kan du köra i 125 Junior. Klassen är öppen för förare i ålder 14-20.

Kolla in den >här sidan<...tror förvisso inte att det erbjudandet om att kunna gå med i SMC-teamet gäller längre men det står ändå en del intressant där angående 125JR.

Annars beror kostnaderna helt och hållet på hur förberedd du är i dagsläget. Har du ingen hoj så kan du hyra det för 12500SEK per säsong. Sedan måste du självklart ha ordentlig skyddsutrustning om du inte redan har det. Dessutom måste du ha råd med däck (~2-3 uppsättningar/säsong), licens, startavgifter o.s.v.

Det blir dock inte dyrare än man själv gör det, och viktigt är att poängtera att ingen klass inom RR är lika billig som 125JR.

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
SpeedAbuser skrev:

Kolla in den >här sidan<...tror förvisso inte att det erbjudandet om att kunna gå med i SMC-teamet gäller längre men det står ändå en del intressant där angående 125JR.

Annars beror kostnaderna helt och hållet på hur förberedd du är i dagsläget. Har du ingen hoj så kan du hyra det för 12500SEK per säsong. Sedan måste du självklart ha ordentlig skyddsutrustning om du inte redan har det. Dessutom måste du ha råd med däck (~2-3 uppsättningar/säsong), licens, startavgifter o.s.v.

Det blir dock inte dyrare än man själv gör det, och viktigt är att poängtera att ingen klass inom RR är lika billig som 125JR.

Jag kommer börja på en ganska låg nivå eftersom jag inte kört landsvägshoj innan. Funderar på att köpa en aprillia rs 125 -95-96 typ. Lite jobbigt för att jag har 8 mil till träning varje helg isåfall, men det får man* väl ta. (*Läs PAPPA)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
SpeedAbuser skrev:

2-3 uppsättningar däck?

Kör du 15-20 race då eller?

Jag lovar att ett set räcker, bara man vill.....

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bara 8 mil till en bana? Du kan skatta dig lycklig ;) Dom flesta har bra mycket laengre aen sa!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...