Börja racea???

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Hej

Var på Knutstorp nu i helgen och blev skälvfallet jättesugen på banåka. Har kört på bana ett par gånger förra året men skulle vilja ha tag på en banhoj och börja träna regelbundet.

Om jag köper en färdig racehoj hur ofta finns det då träningsmöjligheter och vad kostar det för att få köra en dag? Kan ju inte vara så att man bara kan träna då det är bandagar med tex EMSE och betala 600:- respektive 1450:- varje träningstillfälle, eller?

Om man sedan verkar få till det så att man har hyffsade tider vilka tävlingar är det då som gäller, finns det tex KM eller dyligt för att få en känsla för om det är något som passar en?
Kommer själv från crossvärden där det verkar vara sjukt mycket enklare att ta sig in i sporten och bra mycket billigare...:)

Vilka banor finns det i närheten i söder förutom Sturup och Knutstorp?

Ser fram mot svar!

Mvh/ En riktigt race sugen men som inte riktigt vet hur...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har dålig koll på alla träningar som finns runt om i Sverige (läs söder om Anderstorp), men Sviestad (17-20 tisdagar) kostar 350kr i normalpris, Gelleråsen (16-20? onsdagar) kostade förr 500kr (nu saknas infon om träningarna och det står mest om SO :gnissla) och på Anderstorp har Fiver kvällar för 500kr och dagar för 1400kr. Så ja, det kostar en bra slant att träna också, en kväll på Sviestad för mig närmar sig nog 1500kr inkl allt :(

Men, när du har kommit så långt att du har börjat träna, och fått lite tempo så är det Rookie-klasserna som gäller. Det finns även sprint-race i samband med ERF, där alla får köra (sök efter erf-sprint). Vissa klubbar har även KM, bla LMS på Sviestad, men då måste man generellt sett ha löst ut licensen via den klubben.

Välkommen in i träsket :tummenupp

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
Jag har dålig koll på alla träningar som finns runt om i Sverige (läs söder om Anderstorp), men Sviestad (17-20 tisdagar) kostar 350kr i normalpris, Gelleråsen (16-20? onsdagar) kostade förr 500kr (nu saknas infon om träningarna och det står mest om SO :gnissla) och på Anderstorp har Fiver kvällar för 500kr och dagar för 1400kr. Så ja, det kostar en bra slant att träna också, en kväll på Sviestad för mig närmar sig nog 1500kr inkl allt :(

Men, när du har kommit så långt att du har börjat träna, och fått lite tempo så är det Rookie-klasserna som gäller. Det finns även sprint-race i samband med ERF, där alla får köra (sök efter erf-sprint). Vissa klubbar har även KM, bla LMS på Sviestad, men då måste man generellt sett ha löst ut licensen via den klubben.

Välkommen in i träsket :tummenupp

Tack för svaret:tummenupp
Ja jävlar det blir en bra slant om man vill vara lite aktiv med bara träningstillfällen på ett år...:( Man är van från crossen att man kunde träna fyra dagar i veckan för 100:-/gång!:tummenupp
Nu har jag inte ambitioner att bli SM åkare inom detta men en gång i veckan skulle varit kul att kunna träna eftersom jag tänkt att skippa landsvägsåkningen.

Hoppas på att någon från södra delen av landet går in och delar med sig av sina erfarenheter.

Än har jag inte tagit klivet in i träsket, du skrämde mig precis med enbart träningsavgifterna...:gnissla

Kom igen mata mig med info:banana

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tack för svaret:tummenupp
Ja jävlar det blir en bra slant om man vill vara lite aktiv med bara träningstillfällen på ett år...:( Man är van från crossen att man kunde träna fyra dagar i veckan för 100:-/gång!:tummenupp
Nu har jag inte ambitioner att bli SM åkare inom detta men en gång i veckan skulle varit kul att kunna träna eftersom jag tänkt att skippa landsvägsåkningen.

Hoppas på att någon från södra delen av landet går in och delar med sig av sina erfarenheter.

Än har jag inte tagit klivet in i träsket, du skrämde mig precis med enbart träningsavgifterna...:gnissla

Kom igen mata mig med info:banana
Från början skulle jag bara köra lite bana också, sen började jag bygga om gathojen till racekitning till varje bandag, sen köpte jag en banhoj för skojs skull, å nu tävlar jag... Men jag ångrar det inte för fem öre! :fakta

Japp, det kostar multum :( Men man ser till att man har råd, allt annat prioriteras ner, som tex krogliv, uteluncher, senaste modet osv. Racehojen kostar tex 4ggr mer än racebussen, för jag lägger hellre pengarna på prestanda på banan än åker dit flashigt. Fram kommer man ju (oftast) oavsett om bussen kostar 15 eller 50kkr!

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Håller med Hoztic varje meter är värd var enda krona på banan.
Man köper gladligen reservdelar för massor med pengar,men
man klagar på att potatisen gått upp 1kr kilot märkligt!!
Beroende på hur långt man har till banan så kostar bara
transporten ner/upp för mig 700kr bara i bensin till bilen.
Träning 350kr bensin till hojen 200kr med oljan+lite delar
som byts efter körningen o då har det blivigt 7mil på banan.
Men är man inte beredd att betala det så ska man nog titta
på en annan sport typ pingis eller något liknande.
Gatåka är så blekt i gämförelse banåka så det är svårt att
beskriva.

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
Hej:)

Håller med Hoztic varje meter är värd var enda krona på banan.
Man köper gladligen reservdelar för massor med pengar,men
man klagar på att potatisen gått upp 1kr kilot märkligt!!
Beroende på hur långt man har till banan så kostar bara
transporten ner/upp för mig 700kr bara i bensin till bilen.
Träning 350kr bensin till hojen 200kr med oljan+lite delar
som byts efter körningen o då har det blivigt 7mil på banan.
Men är man inte beredd att betala det så ska man nog titta
på en annan sport typ pingis eller något liknande.
Gatåka är så blekt i gämförelse banåka så det är svårt att
beskriva.

Efter 19år med Motocross och med tävlande på nationell samt internationell nivå så är jag väl medveten om att racing kostar. Men Motocross är ju som Folkrace i jämförelse med RR... Om det i stort sett är samma pengar att "ligga och nöta träning" som att vara med på vanliga bandagar är dock förvånande för mig. Ser då inte vitsen med att enbart ha en hoj för bana eftersom att jag inte har ambitionerna att försöka bli någon stjärna utan mer vill ha en träningsform...

Blir det inte billigare om man är medlem i klubben där man vill åka?
Tex i crossen och kartingen så tränar man i princip gratis på den banan där du är medlem. Kör man med tex EMSE här nere och är medlem hos dem så får man betala 1250:- för en träningsdag med dem och det är inte speciellt många träningstillfällen på ett år. Vill ju kunna åka mer än en gång i månaden om jag lämnar gatåkningen.

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Efter 19år med Motocross och med tävlande på nationell samt internationell nivå så är jag väl medveten om att racing kostar. Men Motocross är ju som Folkrace i jämförelse med RR... Om det i stort sett är samma pengar att "ligga och nöta träning" som att vara med på vanliga bandagar är dock förvånande för mig. Ser då inte vitsen med att enbart ha en hoj för bana eftersom att jag inte har ambitionerna att försöka bli någon stjärna utan mer vill ha en träningsform...

Blir det inte billigare om man är medlem i klubben där man vill åka?
Tex i crossen och kartingen så tränar man i princip gratis på den banan där du är medlem. Kör man med tex EMSE här nere och är medlem hos dem så får man betala 1250:- för en träningsdag med dem och det är inte speciellt många träningstillfällen på ett år. Vill ju kunna åka mer än en gång i månaden om jag lämnar gatåkningen.
Hej:)Jodå medlemarna i LMS bet 250kr för träning och ställer man
upp som funktionär ett par gånger så betalar man 50kr.
Jag tog väl i lite kanske,men en 600cc banhoj borde bli lite enklare
att hålla igång än en tvåtaktare som har korta servic intervaller.
Och bor man nära en bana så är det ett jätte plus.Hur man än vrider o vänder på saken så kostar det ändå.Det blev 5 gånger på bana förra
året å där ligger min gräns för vad jag har råd med.
Sen ska man gå licenskurs lösa ut en licens okså,jag har väl inte
behövt ta ut en senior licens på 2600kr om jag inte ska åka tävling
räcker med baslicens för 1000kr tror den kostar det.Sen så är det
inte fel med gatåk(kör gata själv lungt!) men det blir inte riktigt den där kicken aktiva körningen som man får på bana.
Jag är väl mer intresserad av hojen igentligen,bana blir som en bekräftelse på att den funkar:)

Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Falkenbergs MK kör träningar på onsdag kvällar, gå in på hemsidan för mera info. Men dyrt blir det hur du än gör det kan jag garantera ;) Får du upp tempo så blir däckskostnaden ganska saftig och krascherna är inte gratis direkt heller... Låter kanske avskräckande men testa, tycker du det är kul vilket du garanterat kommer att göra så gör en budget vilken du följer stenhårt så slipper du kanske skuldsätta dig upp över öronen vilket inte är helt ovanligt i RR...

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
Hej:)Jodå medlemarna i LMS bet 250kr för träning och ställer man
upp som funktionär ett par gånger så betalar man 50kr.
Jag tog väl i lite kanske,men en 600cc banhoj borde bli lite enklare
att hålla igång än en tvåtaktare som har korta servic intervaller.
Och bor man nära en bana så är det ett jätte plus.Hur man än vrider o vänder på saken så kostar det ändå.Det blev 5 gånger på bana förra
året å där ligger min gräns för vad jag har råd med.
Sen ska man gå licenskurs lösa ut en licens okså,jag har väl inte
behövt ta ut en senior licens på 2600kr om jag inte ska åka tävling
räcker med baslicens för 1000kr tror den kostar det.Sen så är det
inte fel med gatåk(kör gata själv lungt!) men det blir inte riktigt den där kicken aktiva körningen som man får på bana.
Jag är väl mer intresserad av hojen igentligen,bana blir som en bekräftelse på att den funkar:)

Såja, nu låter det mer rimligt...:tummenupp
Har nära till både Knutstorp och Sturup så det är bra. Ja tanken var att köpa en renodlad 600 banhoj och försöka hålla igång ett par gånger i månaden. Vi är ett härligt gäng som åker gata ihop men har inte möjlighet att ha två hojar. Vill inte åka bana med min 600 som jag åker gata med pga att den är i för mycket pengar att klota med. På bana är det ju du själv som blir begränsningen och inte omständigheterna i trafiken.

Falkenbergs MK kör träningar på onsdag kvällar, gå in på hemsidan för mera info. Men dyrt blir det hur du än gör det kan jag garantera ;) Får du upp tempo så blir däckskostnaden ganska saftig och krascherna är inte gratis direkt heller... Låter kanske avskräckande men testa, tycker du det är kul vilket du garanterat kommer att göra så gör en budget vilken du följer stenhårt så slipper du kanske skuldsätta dig upp över öronen vilket inte är helt ovanligt i RR...

Ja jag är rädd för att du har alldeles rätt i det du skriver! :gnissla
Var en hel del som som sabbat sina liv med lån inom crossen också, inte vidare smart eftersom att det knappast är en investering att köpa däck och drivpaket...:glömdet

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Hoj
Ducce M1200
Såja, nu låter det mer rimligt...:tummenupp
Har nära till både Knutstorp och Sturup så det är bra. Ja tanken var att köpa en renodlad 600 banhoj och försöka hålla igång ett par gånger i månaden. Vi är ett härligt gäng som åker gata ihop men har inte möjlighet att ha två hojar. Vill inte åka bana med min 600 som jag åker gata med pga att den är i för mycket pengar att klota med. På bana är det ju du själv som blir begränsningen och inte omständigheterna i trafiken.

Ja jag är rädd för att du har alldeles rätt i det du skriver! :gnissla
Var en hel del som som sabbat sina liv med lån inom crossen också, inte vidare smart eftersom att det knappast är en investering att köpa däck och drivpaket...:glömdet

Finns gott om folk i Skåne som du kan köpa 10 minuters däck av, så det är ingen ruinerande kostnad.
Finns även ett par kittade 600or. Tror där var en i Staffanstorp för 25". En i Halland för ungefär samma. Står en i Bromölla för 49", tror jag det var. Bara att leta. Finns en R1a i Malmö för lite över 20"

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Finns gott om folk i Skåne som du kan köpa 10 minuters däck av, så det är ingen ruinerande kostnad.
Finns även ett par kittade 600or. Tror där var en i Staffanstorp för 25". En i Halland för ungefär samma. Står en i Bromölla för 49", tror jag det var. Bara att leta. Finns en R1a i Malmö för lite över 20"

10 min däck hade jag varit intresserad av att få tag i för bra pris, de flesta beg däck jag sett ute på banorna brukar ha gått nån timma eller mer, då köper jag hellre nytt... Har du någon bra kontakt i södra sverige så får du gärna PM:a mig:tummenupp

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Efter 19år med Motocross och med tävlande på nationell samt internationell nivå så är jag väl medveten om att racing kostar. .

Räknade ut för nått år sedan att premiär racet på Anderstorp kostade mig 1 stor stark per minut körd på banan:D:D
(anmälningsavgift, däck & slitdelar.. var iofs även en del rödflagg)
//
Benny

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Om du kommer köra/träna en dag i veckan kommer du träna mest i hela Sverige tror jag. Inte många som har råd/tid med det. Med din erfarenhet sedan innan kommer det nog inte dröja lång tid innan du kör för fort för Rookie...

Kör hårt!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om du kommer köra/träna en dag i veckan kommer du träna mest i hela Sverige tror jag. Inte många som har råd/tid med det. Med din erfarenhet sedan innan kommer det nog inte dröja lång tid innan du kör för fort för Rookie...
Jag tränade nästan ingenting förra året, åkte mest på race, och det har aldrig gått så bra :)

Mycket träningen innebär förutom kostnader större risk för skador på förare och hoj vilket kan förkorta säsongen rejält.

Ju mindre man tränar ju fortare går det, nästan iaf :D

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj

Ja jag såg den hojen som står hos Claessons, ser intressant ut.
Kan vara bra att veta om jag kommer så långt med mina tankar så att jag gör verklighet av dem.:)

Räknade ut för nått år sedan att premiär racet på Anderstorp kostade mig 1 stor stark per minut körd på banan:D:D
(anmälningsavgift, däck & slitdelar.. var iofs även en del rödflagg)
//
Benny

Jag hade alla gånger valt bantiden...:tummenupp

Kör hårt!

Tränas dt inte mer inom Svensk RR så är det ju bara till att konstatera att vi har en hel del talanger...Tänk om dessa hade fått träna 2ggr i veckan och åkt minst ett race/helg som dem flesta gjorde i crossen, då borde vi fått fram ett gäng Rossi åkare...:banana
Tråkigt att det är så hutlösa summor för att ens få komma ut på banan.
Hahaha, ja du det där med farten får väll tiden utvisa...inga vallar eller spår att ta stöd i och skulle man mot förmodan hitta dem så är man på väg åt fel håll:gnissla
Har bara ambition att köra för skojs skull och få något att koppla av med.

Jag tränade nästan ingenting förra året, åkte mest på race, och det har aldrig gått så bra :)

Mycket träningen innebär förutom kostnader större risk för skador på förare och hoj vilket kan förkorta säsongen rejält.

Ju mindre man tränar ju fortare går det, nästan iaf :D

Ja det vinnande konceptet är ju väldigt individuellt och hittar man det så är det bara att köra på...:tummenupp
Jag har alltid tänkt tvärtom, ju bättre tränad jag är desto större chans har jag att motverka skador etc men som du skriver är det dyrt!

Får kolla upp träningsavgifterna med Hyllinge MS och hoppas på ett positivt svar:yoparty

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag tror helt klart på ditt resonemang ang att träna! Självklart blir man bättre ju mer man kör/tränar. I vilken annan sport kan man vara med i världseliten genom att ha uppehåll 6 mån sedan träna/tävla 2 ggr i månaden...?
Önskar man hade råd bara...!

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Hoj
Jag tror helt klart på ditt resonemang ang att träna! Självklart blir man bättre ju mer man kör/tränar. I vilken annan sport kan man vara med i världseliten genom att ha uppehåll 6 mån sedan träna/tävla 2 ggr i månaden...?
Önskar man hade råd bara...!

Har det alltid varit så dåliga förutsättningar för förare i Sverige?
Vad gör förbundet för att hjälpa till det bättre?

Hyllinge MS har inga mc träningar längre.

Fick höra det från han som höll i RR sektionen...:(
Vilken klubb är det som har Sturup som "hemma bana"?
Var tränar du och hur ofta?

Har aldrig varit med om att det finns så dåliga föruttsättningar för att få in nya utövare i en sport som i RR?
Är inte konstigt att det finns få utövare, ja jag är fan aningen bitter nu...:huvet

Masen

Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Tyvärr är jag rädd att du kommer bli ännu bittrare :(
Men som med allt annat har priserna gått upp riktigt mycket!
Det är jättebra att ex Fiver mfl anordnar bandagar annars hade vi knappt kunnat köra alls men det blir också dyrt för oss som kör.
Skillnad när ex Gelleråsen Falkenberg Sviestad anordnar egna bandagar/kvällar, då kostar det ca 400 kr.
Det som förvånar mig är att inte fler klubbar anordnar bandagar. :confused:

Har aldrig varit med om att det finns så dåliga föruttsättningar för att få in nya utövare i en sport som i RR?
Är inte konstigt att det finns få utövare, ja jag är fan aningen bitter nu...:huvet

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09

Jag tar ett sabbatsår i år så jag tränar inte alls. Tidigare år så arrangerades det träningar på knutstorp och sen var det bandagar som gällde. Jag kör race för skojs skull och tycker det är roligare än att köra bandag så jag la all tid och pengar på race istället för att träna.

Tyvärr är jag rädd att du kommer bli ännu bittrare :(
Men som med allt annat har priserna gått upp riktigt mycket!
Det är jättebra att ex Fiver mfl anordnar bandagar annars hade vi knappt kunnat köra alls men det blir också dyrt för oss som kör.
Skillnad när ex Gelleråsen Falkenberg Sviestad anordnar egna bandagar/kvällar, då kostar det ca 400 kr.
Det som förvånar mig är att inte fler klubbar anordnar bandagar. :confused:

Vissa klubbar äger sin bana (har jag för mig) och kan då antagligen styra kostnaderna på ett annat sätt.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...