Böter för DOT märkt gatdäck

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
En kompis fick nyligen böter för att polisen som stoppade honom tyckte att däcket hade för glest mönster i bakdäcket (dock var mönsterdjupet helt klart godkänt) fast fram var det helt ok enligt polisen fast det var samma däcktyp fram.:va

Kompisen godkände dock inte böterna då däcken både har DOT och nån typ av E märkning.

Vilka exakta märkningar på däcket ska man leta upp när det blir dags att försvara det felaktiga bötesföreläggande?

Vet inte vilken kod han fick ännu men polisen i fråga visste hur ett däckmönster skulle se ut det skulle ingen ifrågasätta:rolleyes:

Kompisen påpekade att han hade samma typ av däck fram men enligt polisen var det inte samma:va (fast jag vet att det är samma då jag monterat däcken).

Låter väldigt konstigt i mina öron. Finns då inget i fordonsförordningen som talar som "glest mönster". Finns en böter som heter "Fordon försett med delar/tillbehör som har förbjudits av vägvärket". Men då gäller det att hitta den paragrafen hos vägverket?

Vilken o-bots kod fick han? (t ex 287B)

DOT-märkning gäller inte i Sverige. Är det E-märkt gäller det. Generellt är det samma men ska man dra det till sin spets så gäller faktiskt inte DOT-märkning i Sverige trots att det skulle råka vara samma däck som finns att köpa E-märkt här. Det ska vara E-märkt. Bestrid bötern om så är fallet.

Fyfan vad trött jag blir.. Kan dom inte lägga ner sin patetiska energi på att ta hand om kriminella istället för att ligga på alla 4 och leta efter ngn jävla märkning på ett däck för att kunna dela ut en bot :6surkart

Hittade nu också en E4 märkning på däcket, men Polisen vet ju alltid bäst:rolleyes:

En sak hade det ju varit om det var hemmaskurna slicks märkta "Not for highway use"

DOT-märkning gäller inte i Sverige. Är det E-märkt gäller det. Generellt är det samma men ska man dra det till sin spets så gäller faktiskt inte DOT-märkning i Sverige trots att det skulle råka vara samma däck som finns att köpa E-märkt här. Det ska vara E-märkt. Bestrid bötern om så är fallet.

Men om du nu tar kort på däcket med mönster och E-märkning och skickar till domstolen. Kan Polisen då hävda att du bytt däcket för att undgå böter? Om de var två och du bara en (:va ) hur ska du då överbevisa?

Vad är det för däck? Har själv Diablo Supercorsa (tror jag de hette), och jag åkte upp till besiktningen med däcken för att få bekräftat att de var godkända.
Det blev lite diskussioner kring däcken men till slut sa bilprovningen att de var godkända.

Om bilprovningen säger att de är ok, borde de vä inte vara "olagliga"?

Dot står väl för department of transportation och betyder att det får användas i US and A:va (Jag kan dock ha helt fel)

Dom stoppade mig åxå och påpekade att bakdäcket är ju helt slut.
Jag tyckte det var konstigt,eftersom det bara rullat 70 mil,så då sa han:Jaså,dom ska se ut så där ?

Full koll,som vanligt..:rolleyes:

Vad är det för däck? Har själv Diablo Supercorsa (tror jag de hette), och jag åkte upp till besiktningen med däcken för att få bekräftat att de var godkända.
Det blev lite diskussioner kring däcken men till slut sa bilprovningen att de var godkända.

Om bilprovningen säger att de är ok, borde de vä inte vara "olagliga"?

besiktningen skiter i regel i det har åkt o besiktat bilar med vinterdäck på
De måste som sagt vara e godkända...Vilket mina slicks e:näsblod

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S