för drygt en månad sedan så blev jag stoppad av polis när jag körde min veteranbil. Blev stoppad för att jag körde utan tänt lyset, bilen hade körförbud då jag var påväg till besiktningen, men direkt efter jag stannat och förklarat att jag glömt tända lyset och att jag var på väg till SBP så började polisman anstränga sig för att hitta fler brister.
Han upptäckte då att jag kört utan bälte trots jag hade eftermonterat bilbälte.
Jag vägrade skriva under något på plats och har nu fått brev från polisen där jag uppmanas erkänna o betala 1500:-
I brevet står det att jag blev stoppad för att ha setts köra utan bälte vilket inte stämmer, dessutom så är det omöjligt att se om jag hade bälte eller ej bakifrån då bältets fäste sitter drygt 2dm under axelhöjd.
Om jag nu nekar med denna motivering, kan detta leda till att jag får högre straff?
kan jag tvingas betala rättegångskostnader om/när jag döms skylldig?
Jag har inget emot att ta en dag från jobbet o spendera i en rättssal utan tycker mest att det kan vara en spännande upplevelse.
//Ingolf
Han upptäckte då att jag kört utan bälte trots jag hade eftermonterat bilbälte.
Jag vägrade skriva under något på plats och har nu fått brev från polisen där jag uppmanas erkänna o betala 1500:-
I brevet står det att jag blev stoppad för att ha setts köra utan bälte vilket inte stämmer, dessutom så är det omöjligt att se om jag hade bälte eller ej bakifrån då bältets fäste sitter drygt 2dm under axelhöjd.
Om jag nu nekar med denna motivering, kan detta leda till att jag får högre straff?
kan jag tvingas betala rättegångskostnader om/när jag döms skylldig?
Jag har inget emot att ta en dag från jobbet o spendera i en rättssal utan tycker mest att det kan vara en spännande upplevelse.
//Ingolf