Böter, neka, tingsrätt?

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
för drygt en månad sedan så blev jag stoppad av polis när jag körde min veteranbil. Blev stoppad för att jag körde utan tänt lyset, bilen hade körförbud då jag var påväg till besiktningen, men direkt efter jag stannat och förklarat att jag glömt tända lyset och att jag var på väg till SBP så började polisman anstränga sig för att hitta fler brister.
Han upptäckte då att jag kört utan bälte trots jag hade eftermonterat bilbälte.

Jag vägrade skriva under något på plats och har nu fått brev från polisen där jag uppmanas erkänna o betala 1500:-
I brevet står det att jag blev stoppad för att ha setts köra utan bälte vilket inte stämmer, dessutom så är det omöjligt att se om jag hade bälte eller ej bakifrån då bältets fäste sitter drygt 2dm under axelhöjd.

Om jag nu nekar med denna motivering, kan detta leda till att jag får högre straff?
kan jag tvingas betala rättegångskostnader om/när jag döms skylldig?

Jag har inget emot att ta en dag från jobbet o spendera i en rättssal utan tycker mest att det kan vara en spännande upplevelse.

//Ingolf

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du kan aldrig få högre straff för att du nekar. Eftersom det är ett brottsmål så har du rätt att få din sak prövad utan kostnad. Däremot kan en försvarare kosta pengar men om du företräder dig själv är det alltså gratis vad dig beträffar.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
En kompis klarade sig från att få böter för att bilbälte ej använts. Han tog några kort bakifrån och där kunde man inte se om bältet användes eller ej.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
det är så jag har tänkt göra, med bilder och så.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Du gräver djupt i arkivet. Han har inte varit inloggad sedan 2011 så tror inte vi får något svar

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
det är så jag har tänkt göra, med bilder och så.
Försök få tag på domen från changcos kompis

Det är vad som sägs i domstol som gäller. Mao - polisen kunde inte se om bältet var på eller ej (bildunderlag)
samt
Du hade bältet på, men tog av det för att bekvämt kunna vrida dig mot fönster/dörr för att kunna kommunicera med polisen

Last edited:

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Ingolf har nog skakat galler sen 15 okt 2011. ;)
Tack och lov för det :Bugar De här jävla gamla veteranbilsförarna är ett otyg för samtliga på allmän väg, livsfarliga för allt och alla! Lås in hela bunten och kasta bort nyckeln :mad:MVH/Supersportshojsbombare

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...