Böter vid "lane splitting"

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
tjaa.

Hur ser polisen egentligen på att köra mellan bilar vid kö och rödljus? Är det någon som har fått böter för att ha gjort så? Då menar jag att man har hållt en låg hastighet och kört säkert.

Jag är världens största ögontjänare när det kommer till detta, behöver jag vara det?

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Detta skall enligt uppgift vara en "gråzon". Det vill säga att det är egentligen inte olagligt i sig så länge du håller dig i filen. Köra slalom mellan bilarna är nog inte lagligt. Men jag tror nog inte att du kommer undan om du på något sätt orsakar en olycka, alltså om en bil väjer till och du kommer i mitten så kan du nog ge dig fan på att du åker som vållande. Tror inte att det kan blir tal om vårdslöshet i trafik så länge du håller en väldigt låg hastighet då du passerar.

Brukar ju dock vara spärrlinjer vid t ex rödljus så passa dig för dom. Utöver det så tycker jag inte att det är så farligt, kan dock bero på att man är mc förare själv. Satt själv i kö häromdagen (i bil), ca 4-5km kö på E6 (tack för det vägverket!). Var ett antal hojjar som körde på väggrenen för att passera. Satt bara och svor över att jag inte körde mc själv!

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Så länge du inte kör på spärrlinje och passerar bilen på vänster sida så skall det nog vara ok.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag funderade oxå på hur det ligger till med vägrenskörning vid köer.
När det gäller lanesplitting så har jag förstått att det ska vara grönt att köra om så länge det finns plats i samma fil, alltså till vänster om fordonet du kör om.
Frågan är hur det ser ut i den goda boken om att köra om på väggrenen? Passerade själv en lång kö mellan Södertälje-Sthlm i söndags på väggrenen och det stod ett antal poliser längst fram, inkl 2st MC poliser men ingen höjde ett ögonbryn när jag åkte förbi. Det var iofs en olycka så de kanske hade fullt upp ändå.

xtazy

ride it like you stole it!
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
Mizuno MP60, Nike Sumo2 driver, Ping Redwood putter
Så länge du inte kör på spärrlinje och passerar bilen på vänster sida så skall det nog vara ok.

Vem gör inte det? Tycker alla kör förbi och passerar, kör slalom (alltså inte mellan bilarna, men fram och tillbaka över sträcken i vägen för att inte köra på divärse speglar etc. Skulle tro det är olagligt, men alla gör det ju endå. En vanlig polisbil kan ju inte ta upp jakten, men om en mc polis låg bakom skulle det nog bli böter. Någon som vet med säkerhet, t.eks. du som är mcpolis här på SH?

Ett exempel från USA; Förr i tiden när det bara fanns luftkylda mc fick man i vissa delstater köra mellan bilarna för att hojen inte skulle overhätta, men nu som mer eller mindre allt är vattenkyld är det inte lagligt i många delar av landet. I alla fall inte i Washington State. Men in California är det lagligt att göra "lane splitting" så länge det är kö.

JB

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vem gör inte det? Tycker alla kör förbi och passerar, kör slalom (alltså inte mellan bilarna, men fram och tillbaka över sträcken i vägen för att inte köra på divärse speglar etc. Skulle tro det är olagligt, men alla gör det ju endå. En vanlig polisbil kan ju inte ta upp jakten, men om en mc polis låg bakom skulle det nog bli böter. Någon som vet med säkerhet, t.eks. du som är mcpolis här på SH?

Ett exempel från USA; Förr i tiden när det bara fanns luftkylda mc fick man i vissa delstater köra mellan bilarna för att hojen inte skulle overhätta, men nu som mer eller mindre allt är vattenkyld är det inte lagligt i många delar av landet. I alla fall inte i Washington State. Men in California är det lagligt att göra "lane splitting" så länge det är kö.

JB
Jag hade ingen åsikt kring vad folk gjorde eller vad som va ok utan drog bara en slutsats att om man nu inte vill vara olaglig bör man köra om på vänster sida(som man alltid måste göra, nästan) och man bör heller inte köra på heldragna linjer.

Dark_Messenger

Guest
Jag hade ingen åsikt kring vad folk gjorde eller vad som va ok utan drog bara en slutsats att om man nu inte vill vara olaglig bör man köra om på vänster sida(som man alltid måste göra, nästan) och man bör heller inte köra på heldragna linjer.

Fel man ska inte göra det. Åkte på böter för några dagar sedan.:rolleyes:

njelger

Guest
Jag lanesplittade hej vilt mitt framför polisbil i veckan.
nema reaktion.

Smagatusk

Guest
Vad jag har fått förklarat för mig så är det inga problem att kryssa mellan bilarna inne i stan, dvs där man får köra om i högerfilen. Bara man använder blinkers. Vid trafikljus tillämpas devisen "om plats finnes".

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
som slutsats kan vi säga att jag kan slita vara en ögontjänare, fakk ya! får hoppas att det är snälla poliser man möter så att pengarna får stanna i plånkan.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2

Håller med om att det nog är det rätta tillvägagångssättet. Tror jag läst nåt om det nånstans. Fast jag tror också att bilarna måste stå stilla för att det skall vara helt ok.

Isi

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Någon som vet hur polisen ser på att hojar kör på bussfilen i Stockholm,
när det är kö?
T ex Nynäsvägen.

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Någon som vet hur polisen ser på att hojar kör på bussfilen i Stockholm,
när det är kö?
T ex Nynäsvägen.

Förmodligen på samma sätt som de ser på bilar som kör i bussfilen när det är kö. Om det inte är en sån där bussfil där taxi och MC får köra också förståss!

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Jag minns att en polis berättade för mig för några år sedan att lagen säger (åtminstone här på Åland) att om ett fordon står still, tex i en helt stillastående kö, så räknas det som ett hinder och får således köras om på båda sidor.
Rör kön på sig får man dock endast köra om på vänster sida, så länge man inte korsar spärrlinjer eller överskrider hastighetsbegränsningen.

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
I midsommarköerna ut till Smögen tror jag farbrorblå skiter i om man kör om på höger eller vänster sida sålänge det går lungt och sansat till...

Ska man däråt vid den tiden på året kan jag Rekomendera Hoj..

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag funderade oxå på hur det ligger till med vägrenskörning vid köer.
När det gäller lanesplitting så har jag förstått att det ska vara grönt att köra om så länge det finns plats i samma fil, alltså till vänster om fordonet du kör om.
Frågan är hur det ser ut i den goda boken om att köra om på väggrenen? Passerade själv en lång kö mellan Södertälje-Sthlm i söndags på väggrenen och det stod ett antal poliser längst fram, inkl 2st MC poliser men ingen höjde ett ögonbryn när jag åkte förbi. Det var iofs en olycka så de kanske hade fullt upp ändå.

Så som jag fått förklarat för mig är att "lane splitting" är tillåtet så länge man kör om i rätt fil och till vänster om bilen.
D.v.s precis som du säger. :)

Väggrens omkörning är Förbjudet.
Men hurvida man får böter för det eller inte beror nog på den polisen som ser det.
Lite paradoxalt är det ju för oftast är det ju säkrare att köra om en kö långsamt i väggrenen än mellan bilarna, men som vanligt är ju alla lagar och förordnignar skrivna med bilar i åtanke... :rolleyes:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så som jag fått förklarat för mig är att "lane splitting" är tillåtet så länge man kör om i rätt fil och till vänster om bilen.
D.v.s precis som du säger. :)

Väggrens omkörning är Förbjudet.
Men hurvida man får böter för det eller inte beror nog på den polisen som ser det.
Lite paradoxalt är det ju för oftast är det ju säkrare att köra om en kö långsamt i väggrenen än mellan bilarna, men som vanligt är ju alla lagar och förordnignar skrivna med bilar i åtanke... :rolleyes:

Man lär nog sätta sig lite i bilisternas vinkel med, det är inte alla som förväntar sig att det kommer en båge farandes på vägrenen vid köer, just högerspegeln tror jag är lågprioriterad när de sitter i en varm bil och svär över köer. :)

Den normale bilisten har fullt upp med att justera radion, pilla på gps:en, mata barnen i baksätet, sminka sig eller läsa dagens nyheter - vi kan inte begära för mycket av de små liven. :va :D

/J

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, men det är ju just därför jag heldre kör om på väggrenen där det oftast är minst dubbelt så mkt utrymme som mellan två bilar, och samma sak gäller ju där. De flesta bilister är inte beredda på att en mc smyger i mellan dem.

Mmm, smyga och smyga ,med en twin med öppet helsystem... :D :hihi :yoparty

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Som några har skrivit innan så är det lagligt att köra om Inom filen på vänster sida om övrig trafik. Det räknas som en vanlig omkörning, samma gäller om du kör om på vanlig väg med heldragen linje.

Men man får aldrig göra en omkörning till höger om ett fordon inom samma fil, inte heller på väggrenen.

Sedan är det en annan sak att många poliser blundar för det om man sköter det snyggt.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det är ju hyfsat direkt livsfarligt att kör om I SAMMA FIL vid en stillastående kö. Var femte bil öppnar ju bildörren och kliver ur så fort de stått still i mer än 2 minuter.

För övrigt så stod det även 2 bilar i väggrenen (som försökte köra förbi där) i senaste kön jag passerade. Inte helt oväntat var de av sydeuropeiskt ursprung :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring