B-race

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
B-race

Till nästa år hoppas vi alla på många enskilda B-race. Den endags modell med fyra klasser som Linköping använde i år var mycket uppskattad.

Några av de problem som finns är bra att diskutera redan nu.

Funktionärer
Det är oftast svårt för arrangörerna att ordna funktionärer. Vid en del långloppsbiltävlingar är förarna själv funktionärer. Kan man tänka sig att alla förare tar med sig varsin en funktionär?
Bäst vore kanske om de som tar med sig funktionärer får reducerad startavgift. Men då är det svårt att veta hur många funktionärer som kommer. De funktionärer som förarna tar med sig får en kortare information/utbildning innan får följa med en utbildad och rutinerad funktionär.

Tidtagning
Tidtagningen kostar. Behövs det eller kan man göra som t.ex. CCS klubbracing i USA där man startar efter när man anmält sig? Ett sätt är också att göra som vid EM:et i Ungern på Hungaroring att använda fotosensor. Vad är det värt att betala för tidtagning?

Tillgång till bana
De flesta banor har full beläggning och att få en helg eller helgdag till att arrangera en B-tävling kan vara svårt eller omöjligt. Där det inte går att hitta en helg eller helgdag kanske det under sommaren går att köra en vardag?

Alla som vill hjälpa till
Bäst är att kontakta närmsta klubb. Fråga när nästa möte är och åk på det. Fråga hur du kan hjälpa till för att klubben ska kunna arrangera en tävling. Det finns också behov av en bra hemsida där resultat och information om b-tävlingarna finns som komplement till www.roadracing.se som följer SM-serien.

Skriv gärna era synpunkter och åsikter eller mejla mig.

Mvh
Henrik Nordgren
Förarrepresentant Svemo’s rr-sektion
henrik@nordgrenracing.com

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Funkisar anser jag vara en självklar del av vårt åtagande. Det ska vi allt kunna ordna.

Tidtagningen ska visst inte kosta så många kronor extra om man slår ut det på antal förare och de flesta vill allt ha den. Men jag kör utan också...

Kan vi ta ledigt för träningar på vardagar så kan vi ju ta ledigt för rejs. Det löser nog de flesta av oss.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Bara för att få bort frågan från dagordningen: är det respektive klubb som bestämmer huruvida det blir en a- och en b-final (alltså att alla får tävla)?

I övrigt håller jag med Chrille.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
På en endagars tävling ska det ju inte vara några större problem att ta med sig funkisar, på en helhelg får man ju problemet att lösa boende till både funkisar och mekar.

Tidtagning vill iaf jag verkligen helst ha, men skulle väl åka ändå om det inte fanns.
Nu är jag inte helhemma på det här med transpondrar, men visst är det samma modell vi kör med på de flesta banorna?
Kan vi ordna gruppköp?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Vid tidigare diskussioner om B-tävlingar har ett par gamla rävar delgivit erfarenheter som jag tycker är värda att återigen nämna.

Funktionärer.
Tidigare (typ för jäääättelänge sedan) var förarna själva funkisar när andra klasser körde.

Tidtagning.
Ingen tidtagning, lottad startordning.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SydSkanesEmse har kört på Sturup Raceway nästan varannan Söndag hela sommaren, att hitta funktionärer är alltid ett problem, ibland så får vi som kör hoppa in och flagga och ev stå över ett körpass, trots att vi ofta har publik så är det svårt att övertala dom att stå i tornet och hjälpa till, jag ska ta upp denna punkt vid nästa möte, helt klart behöver funkisarna en morot.

Att tävla med MC på SRW går dessvärre inte, banan är inte godkänd av Svemo.

SSEmse hyrde Knutstorp en heldag i somras, vi va närmare 100 st som betalade i förskott och det fungerade bra, dock va detta ingen tävling, men om man leker med tanken att även om tex Hyllinge arrangerar tävlingen så hjälper vi till med att fylla på med förare som betalar i förskott samt funktionärer, när jag säger vi så menar jag INTE att SSEmse skall göra jobbet utan snarare vi som vill köra b-tävlingar hjälper till.

SSEmse är inte Svemoanslutna och får ej heller arrangera tävlingar, dock får dom arrangera bandagar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
SydSkanesEmse har kört på Sturup Raceway nästan varannan Söndag hela sommaren, att hitta funktionärer är alltid ett problem, ibland så får vi som kör hoppa in och flagga och ev stå över ett körpass, trots att vi ofta har publik så är det svårt att övertala dom att stå i tornet och hjälpa till, jag ska ta upp denna punkt vid nästa möte, helt klart behöver funkisarna en morot.

Att tävla med MC på SRW går dessvärre inte, banan är inte godkänd av Svemo.

SSEmse hyrde Knutstorp en heldag i somras, vi va närmare 100 st som betalade i förskott och det fungerade bra, dock va detta ingen tävling, men om man leker med tanken att även om tex Hyllinge arrangerar tävlingen så hjälper vi till med att fylla på med förare som betalar i förskott samt funktionärer, när jag säger vi så menar jag INTE att SSEmse skall göra jobbet utan snarare vi som vill köra b-tävlingar hjälper till.

SSEmse är inte Svemoanslutna och får ej heller arrangera tävlingar, dock får dom arrangera bandagar.

Att ragga funkisar tycker jag är ett utmärkt jobb för SSEmse :tummenupp

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
blir det tillräckligt med förare för A och B- final så kör man kval för att besätta A respektive B final. Då blir tidtagning överflödig, problemet löst

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Att ragga funkisar tycker jag är ett utmärkt jobb för SSEmse :tummenupp

Jag sa ju att SSEmse INTE skulle dra detta, dom har nog med sina egna körningar, däremot så måste vi som vill köra B-race hugga tag i detta.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Jag sa ju att SSEmse INTE skulle dra detta, dom har nog med sina egna körningar, däremot så måste vi som vill köra B-race hugga tag i detta.

Så du menar att du har fler kompisar som kan tänka sig vara funkisar? :rolleyes:

Varför inte ett samarbete hyllinge/SSEmse? Locka funkisarna med en bankörning på knutan exempelvis? Eller kolla möjligheterna iaf.

Exempelvis vet jag att Rapido brukar ställa upp med lite funktionärer ibland, eller så har jag fattat det iaf. Det är faktiskt jäkligt ball att se RR på funktionärsplats, så "sporthojsklubbar" tycker åtminstone jag är en bra rekryteringsplattform.

edit: Menar, att det finns ju ett gäng i SSEmse som faktiskt varit funktionärer på SM exempelvis. Säger givetvis inte att de/ni ska dra hela bördan, men att ta kontakt med andra mc-klubbar/gäng ni har i trakterna(HA, bandidos osv ;) )

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Så du menar att du har fler kompisar som kan tänka sig vara funkisar? :rolleyes:

Varför inte ett samarbete hyllinge/SSEmse? Locka funkisarna med en bankörning på knutan exempelvis? Eller kolla möjligheterna iaf.

Exempelvis vet jag att Rapido brukar ställa upp med lite funktionärer ibland, eller så har jag fattat det iaf. Det är faktiskt jäkligt ball att se RR på funktionärsplats, så "sporthojsklubbar" tycker åtminstone jag är en bra rekryteringsplattform.

edit: Menar, att det finns ju ett gäng i SSEmse som faktiskt varit funktionärer på SM exempelvis. Säger givetvis inte att de/ni ska dra hela bördan, men att ta kontakt med andra mc-klubbar/gäng ni har i trakterna(HA, bandidos osv ;) )
SSEmse har 200 medlemmar, dom flesta kör sporthoj och endast ca 10 stycken har RR licens och kör aktivt, men visst kan vi göra ett utskick per mail och fråga vilka som kan tänka sig att hjälpa till som funkis vid b-race.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
SSEmse har 200 medlemmar, dom flesta kör sporthoj och endast ca 10 stycken har RR licens och kör aktivt, men visst kan vi göra ett utskick per mail och fråga vilka som kan tänka sig att hjälpa till som funkis vid b-race.
Det bästa är nog att tiga still innan alla kontakter med Hyllinge är klara. Det måste gå före allt annat. Är inte de med blir det inget.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Med risk för att Chrille halshugger mej igen: Detta är precis det vi tjatat om ända sedan falkenberg! RRFA! Enkel tävling under 1 dag, ingen blir utkvalad, billig startavgift som ej är återbetalningsbar. Kalla det b-race eller vad f*n ni vill, bara det blir av. Och det blir det inte av att sitta på arslet och tjata! Jag har tagit kontakt med Falkenbergs MK, med svagt intresse till att börja med. Nu återstår att se om man kan få med dom på noterna. Har man möjlighet att lösa funkisfrågan åt klubben torde det vara ett stort problem undanröjt.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Bingo skrev:
Det bästa är nog att tiga still innan alla kontakter med Hyllinge är klara. Det måste gå före allt annat. Är inte de med blir det inget.
Sant men SSEmse kommer att köra många bandagar nästa år och funkisar kommer att behövas oavsett.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tja vet inte om jag kan bidra, men planerar ju att bli blåbär nästa år och det skulle ju va sketa kul med en b tävling där man vet att man kan va med till slutet. Tror dom flesta har någon man kan ta me till flaggvakt om det bara gäller en dag. Tror inte heller att det måste vara en helg då dom flesta kanske kan ta ut en semesterdag liknade. Detta är dock bara synpunkter från ett blåbär...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:

Men sedär, 190 pers att tjata med :)

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...