Minimoto – B1 Blata Replica
Hade tänkt dela med mig om mina tips och tankar om denna minimoto/kinamoto, så vi sätter väl igång.
När du väl hämtat detta lilla monster och packat upp det så kommer det rycka ordentligt i fingrarna, du vill ut och bränna på gatorna! Men så lätt är det inte, än.
1. Ta en ordentlig titt på hojen innan du börjar göra något med den, för du kommer spendera en hel del tid med den framöver.
2. Börja med att ta av kåporna, häng tanken åt sidan och ta loss avgassystemet. Nu ser du tydligare bränslefiltret och slangarna från tanken till förgasaren. Greppa tången och slitbort bränsleslangarna! Brutalt och väldigt korrekt. Nu förstår du att du behöver en ny bränsleslang och då kan du även passa på att inhandla ett nytt bränslefilter. Köp gärna en armerad bränsleslang och passande slangklämmor så att den sitter ordentligt. Om jag inte minns helt fel är det 6 mm som du ska ha i diameter.
När du nu har tanken lös så kan det vara bra om du tvättar ur den så att du är säker på att det inte ligger lösa plastdetaljer i och annat skräp. Gör likadant med behållaren till kylarvätskan på styret om du ser skräp i den.
Kontrollera även så att behållaren till kylarvätskan är monterad korrekt. Om du tar en närmare titt så kommer du se att den är lätt lutad åt ett håll och därmed kan du räkna ut hur den ska sitta för att du ska få så stor svängradie som möjligt. Vill du ha ännu mer svängradie så är nästa steg att kapa styrarms delen som slår i behållaren, men det la jag på hyllan.
3. Nu när du tagit bort det mesta kring motorn så kan du börja med att gå igenom alla skruvar och kolla så att de verkligen sitter.
Vid det här stadiet hade jag egentligen tänkt montera isär hela motorn men så påpekade fadern min om jag visste hur stort moment man skulle dra skruvarna som höll ihop motorn med, eftersom jag inte visste detta så la jag även det på hyllan tills vidare.
4. Om du ser att bakskärmen sitter väldigt nära däcket så kan det vara bra att skruva av skärmen och vinkla upp fästena lite så att däcket inte ska kunna ta i.
5. Nu till den berömda kopplingen! Ge dig på motorn och skruva bort delarna som gömmer kopplingen (se manualen för närmare beskrivning om du vill se hur man skruvar bort alla 5 skruvarna). Du behöver inte tabort kopplingen utan kan göra justeringen på plats. Tag fram ett skjutmått och manualen igen. I manualen står det att måttet på fjädern (fram till en liten bricka, se manualen för att förstå bättre) ska vara 20.80 mm, troligen kommer måtten vara helt annorlunda. Nu rekommenderar jag dig till att inte köra på det måttet, för kopplingen tar på alldeles för höga varv för inkörningen som komma skall. Därför bör du ha ett något större mått här, själv testade jag med 22.00 mm, och då tar kopplingen nästan direkt om du inte sitter på den. Du får själv testa dig fram men inte under 20.80 mm om jag får säga mitt.
6. För att göra den bästa inkörningen med ett sånt här litet vilddjur ska du vara väldigt noggrann med motorn. Därför gäller det att du har en bra fungerande kylare! Spring därför och köp destillerat vatten och någonting som heter Water Wetter (säljs bl.a. på Mekonomen). Om du inte redan gjort det vid detta laget, ta av tändhatten från tändstiftet!
Först och främst ska vi börja med att ”göra rent kylaren”. Därför börjar vi med att fylla på med destillerat vatten i kylaren. På med locket och dra försiktigt några gånger i startern. Skruva sedan upp skruven som sitter på en kylarslang under bränsletanken för att släppa ut luften och då märker du att vattnet i behållaren till kylaren kommer sjunka. På med skruven och sedan återigen av med locket för mer på fyllning av dest. vatten. På med locket, dra i startern några gånger och av med skruven…. Gör detta ända tills det kommer vatten ur hålet på kylarslangen när du skruvat av skruven. Då vet du att systemet är någorlunda fullt och du kan därmed tömma det genom att skruva upp slangklämman vid utgången under motorn (den lägsta punkten) och sedan skruva upp skruven på kylarslangen under tanken för att få ut det resterande vattnet. Nu är kylarsystemet något renare än när du fick hojen. Nu är det bara att fylla upp systemet med destillerat vatten igen. Nu är det dock så att när systemet är FULLT så ska behållaren för kylarvätskan vara fylld till 1/3 (så att vattnet kan expandera när det blir uppvärmt). Det är nu du ska ha i Water Wetter, och det ska i så mycket som 4 stycken korkar av det.
6. Nu är det snart dags att starta men innan dess är det ytterligare en sak till som kan bytas och det är tändstiftet. Kina kvalitén är inte speciellt bra så byt därför till ett som du köper på t.ex. macken. Köpte ett av modell Bosch W3CC (jämförde i butiken och chansade), och det visade sig fungera perfekt. Så i med det och gör dig redo för start!
7. Nu ska vi dock inte köra, utan kontrollera kylaren. Det gör vi bäst genom att sätta upp hojen på det medföljande stödet och därefter dra igång den. Låt den gå på tomgång och justera tomgångsskruven vid behov (som sitter på förgasaren). Låt den puttra så i ungefär 1 minut och stäng därefter av den. Skruva upp skruven på kylarslangen under tanken och släpp ut all luft tills det kommer vatten, om det skulle behövas. Nu är kylaren fixad! Kanske behöver du fylla på med mer dest. vatten om det var mycket luft i systemet.
8. Nu är det dags för att fylla upp däcken med luft, som manualen säger ska trycket aldrig överstiga 2,5 bar, och jag lägger mig kring 2,2 bar ungefär.
9. Det är dock en sak till som behöver justeras och det är bromsbeläggen om dessa skulle ta i, kolla bara i manualen så visar dom hur du ska skruva. Tänk på att de ska ta ungefär samtidigt vid framhjulet!
10. Dags för inkörning och då menar jag just inkörning! Det innebär att du inte ska gasa på max och bränna runt för då kommer din minimoto vara slut på kort tid. Det är viktigt att blanda bensinen rätt efter den lilla gulliga plastdunken som följde med, som visar hur stor del bensin och olja som ska blandas.
11. Tankad och klar! Nu drar vi i starten och om allt är rätt så ska hojen starta nästan direkt. När det är inkörningsperiod så skulle jag rekommendera att du kör utan kåpor för att inte utsätta motorn för onödigt höga temperaturer. Den höga oljehalten gör ju sitt och därför är det bra om du inte kör mer än 5 minuter och sedan låter hojen vila i MINST 5 minuter till. Var ute och körde in min hoj när det var strax under 30 grader och då är det bättre att vänta ytterligare lite till. När ni väl är ute och bränner med hojen under inkörningsperioden så ska varvtalet inte ligga högre än kring 8000 – 9000 rpm, jahopp det var väl bra säger ni då. Följdfrågan blir helt enkelt hur vet jag vad som är 8000 varv? Det vet du inte, du får göra som nakna kocken, köra på känsla! Med lite fingertoppskänsla så kan du själv räkna ut när varvtalet är högt. Nu till ytterligare en viktig sak, ligg helst inte på samma varvtal i mer än 2 sekunder. Pga att du kör med en sån hög oljeblandning är det lätt hänt att tändstiftet sotar igen om du ligger på samma varvtal för länge. Jag är inte alltför bra insatt i detta med motorer men en polare låg mycket på samma varvtal och det slutade med att hojen hackade fram som gamla Agda kör sin permobil. Vi körde exakt samma sträcka i exakt samma farter men jag varierade varvtalet hela tiden. När hans började strula kollade vi tändstiften, hans var kolsvart medans mitt endast var lite lätt mattat. Så vi satte mitt i hans och nog sjutton spann polarens hoj som en katt igen – problemet löst! Nu varierar även han varvtalet och det gav bättre resultat på tändstiftet. Som inkörningsperiod har man i manualen definerat som 5 hela tankar.
12. Efter första körningen ska man bl.a. kolla alla kopplingsfjädrar så att de är lika långa och gå även igenom alla skruvar för att kolla vilka som har benägenhet att lossna. Det står mer saker i manualen beroende på hur mycket man kört vad som kräver en extra noggrann koll.
13. Ni gör bäst i att köra på platser där bostadsområden inte ligger alltför nära. Fick nyligen hör ett och annat på en parkeringsplats (modell: ENORM) av några boende men de hänvisade oss bara längre bort till ett lite mer industriområde så nu får vi brumma där istället
14. Jag har sett bättre manualer i mitt liv men i det här fallet är den ditt allt. Du ska ha stenkoll på manualen och om du samtidigt förstår varför vissa saker behöver kontrolleras så kanske du själv kan hitta andra lösningar.
Det var nog allt jag kunde komma på för tillfället. Ni får gärna kommentera med mer tips nedan om ni har nån annan metod som är bättre eller vill varna för.
Ska se om jag inte kan få upp lite bilder på hojen också nån dag. Håller för tillfället på med följande:
Projekt Sönder-Yellow
Lackar om alla kåpor från gul till blank svart.
Förstärker insidan av vissa kåpor med glasfiber.
Försöka hitta lämpliga pipor till ljuddämparn och på så vis svetsa ihop två av dessa i en Y-liknande form till själva ljuddämparn (vet inte om jag lyckades förklara det där rätt )
Kylarn och motorn är väldigt viktiga att de fungerar (eller hur?) och därför är det värt mödan att lägga ner lite extra tid på dem i början. Det är efter allt en massproducerad motor från kina du har och ingen kvalitetsmotor från Volvo.
Det ska tilläggas att det mesta av tipsen ovan är sådant jag läst mig till via detta forumet, andra forum och hört av folk med erfarenhet så tack till er, tyckte bara att man borde sammanställa allting för att göra det enklare för nybörjare.
Om du vill lära dig vad Water Wetter är och vad det gör: http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
Och så nådde även jag slutet…
C.Nedan
Hade tänkt dela med mig om mina tips och tankar om denna minimoto/kinamoto, så vi sätter väl igång.
När du väl hämtat detta lilla monster och packat upp det så kommer det rycka ordentligt i fingrarna, du vill ut och bränna på gatorna! Men så lätt är det inte, än.
1. Ta en ordentlig titt på hojen innan du börjar göra något med den, för du kommer spendera en hel del tid med den framöver.
2. Börja med att ta av kåporna, häng tanken åt sidan och ta loss avgassystemet. Nu ser du tydligare bränslefiltret och slangarna från tanken till förgasaren. Greppa tången och slitbort bränsleslangarna! Brutalt och väldigt korrekt. Nu förstår du att du behöver en ny bränsleslang och då kan du även passa på att inhandla ett nytt bränslefilter. Köp gärna en armerad bränsleslang och passande slangklämmor så att den sitter ordentligt. Om jag inte minns helt fel är det 6 mm som du ska ha i diameter.
När du nu har tanken lös så kan det vara bra om du tvättar ur den så att du är säker på att det inte ligger lösa plastdetaljer i och annat skräp. Gör likadant med behållaren till kylarvätskan på styret om du ser skräp i den.
Kontrollera även så att behållaren till kylarvätskan är monterad korrekt. Om du tar en närmare titt så kommer du se att den är lätt lutad åt ett håll och därmed kan du räkna ut hur den ska sitta för att du ska få så stor svängradie som möjligt. Vill du ha ännu mer svängradie så är nästa steg att kapa styrarms delen som slår i behållaren, men det la jag på hyllan.
3. Nu när du tagit bort det mesta kring motorn så kan du börja med att gå igenom alla skruvar och kolla så att de verkligen sitter.
Vid det här stadiet hade jag egentligen tänkt montera isär hela motorn men så påpekade fadern min om jag visste hur stort moment man skulle dra skruvarna som höll ihop motorn med, eftersom jag inte visste detta så la jag även det på hyllan tills vidare.
4. Om du ser att bakskärmen sitter väldigt nära däcket så kan det vara bra att skruva av skärmen och vinkla upp fästena lite så att däcket inte ska kunna ta i.
5. Nu till den berömda kopplingen! Ge dig på motorn och skruva bort delarna som gömmer kopplingen (se manualen för närmare beskrivning om du vill se hur man skruvar bort alla 5 skruvarna). Du behöver inte tabort kopplingen utan kan göra justeringen på plats. Tag fram ett skjutmått och manualen igen. I manualen står det att måttet på fjädern (fram till en liten bricka, se manualen för att förstå bättre) ska vara 20.80 mm, troligen kommer måtten vara helt annorlunda. Nu rekommenderar jag dig till att inte köra på det måttet, för kopplingen tar på alldeles för höga varv för inkörningen som komma skall. Därför bör du ha ett något större mått här, själv testade jag med 22.00 mm, och då tar kopplingen nästan direkt om du inte sitter på den. Du får själv testa dig fram men inte under 20.80 mm om jag får säga mitt.
6. För att göra den bästa inkörningen med ett sånt här litet vilddjur ska du vara väldigt noggrann med motorn. Därför gäller det att du har en bra fungerande kylare! Spring därför och köp destillerat vatten och någonting som heter Water Wetter (säljs bl.a. på Mekonomen). Om du inte redan gjort det vid detta laget, ta av tändhatten från tändstiftet!
Först och främst ska vi börja med att ”göra rent kylaren”. Därför börjar vi med att fylla på med destillerat vatten i kylaren. På med locket och dra försiktigt några gånger i startern. Skruva sedan upp skruven som sitter på en kylarslang under bränsletanken för att släppa ut luften och då märker du att vattnet i behållaren till kylaren kommer sjunka. På med skruven och sedan återigen av med locket för mer på fyllning av dest. vatten. På med locket, dra i startern några gånger och av med skruven…. Gör detta ända tills det kommer vatten ur hålet på kylarslangen när du skruvat av skruven. Då vet du att systemet är någorlunda fullt och du kan därmed tömma det genom att skruva upp slangklämman vid utgången under motorn (den lägsta punkten) och sedan skruva upp skruven på kylarslangen under tanken för att få ut det resterande vattnet. Nu är kylarsystemet något renare än när du fick hojen. Nu är det bara att fylla upp systemet med destillerat vatten igen. Nu är det dock så att när systemet är FULLT så ska behållaren för kylarvätskan vara fylld till 1/3 (så att vattnet kan expandera när det blir uppvärmt). Det är nu du ska ha i Water Wetter, och det ska i så mycket som 4 stycken korkar av det.
6. Nu är det snart dags att starta men innan dess är det ytterligare en sak till som kan bytas och det är tändstiftet. Kina kvalitén är inte speciellt bra så byt därför till ett som du köper på t.ex. macken. Köpte ett av modell Bosch W3CC (jämförde i butiken och chansade), och det visade sig fungera perfekt. Så i med det och gör dig redo för start!
7. Nu ska vi dock inte köra, utan kontrollera kylaren. Det gör vi bäst genom att sätta upp hojen på det medföljande stödet och därefter dra igång den. Låt den gå på tomgång och justera tomgångsskruven vid behov (som sitter på förgasaren). Låt den puttra så i ungefär 1 minut och stäng därefter av den. Skruva upp skruven på kylarslangen under tanken och släpp ut all luft tills det kommer vatten, om det skulle behövas. Nu är kylaren fixad! Kanske behöver du fylla på med mer dest. vatten om det var mycket luft i systemet.
8. Nu är det dags för att fylla upp däcken med luft, som manualen säger ska trycket aldrig överstiga 2,5 bar, och jag lägger mig kring 2,2 bar ungefär.
9. Det är dock en sak till som behöver justeras och det är bromsbeläggen om dessa skulle ta i, kolla bara i manualen så visar dom hur du ska skruva. Tänk på att de ska ta ungefär samtidigt vid framhjulet!
10. Dags för inkörning och då menar jag just inkörning! Det innebär att du inte ska gasa på max och bränna runt för då kommer din minimoto vara slut på kort tid. Det är viktigt att blanda bensinen rätt efter den lilla gulliga plastdunken som följde med, som visar hur stor del bensin och olja som ska blandas.
11. Tankad och klar! Nu drar vi i starten och om allt är rätt så ska hojen starta nästan direkt. När det är inkörningsperiod så skulle jag rekommendera att du kör utan kåpor för att inte utsätta motorn för onödigt höga temperaturer. Den höga oljehalten gör ju sitt och därför är det bra om du inte kör mer än 5 minuter och sedan låter hojen vila i MINST 5 minuter till. Var ute och körde in min hoj när det var strax under 30 grader och då är det bättre att vänta ytterligare lite till. När ni väl är ute och bränner med hojen under inkörningsperioden så ska varvtalet inte ligga högre än kring 8000 – 9000 rpm, jahopp det var väl bra säger ni då. Följdfrågan blir helt enkelt hur vet jag vad som är 8000 varv? Det vet du inte, du får göra som nakna kocken, köra på känsla! Med lite fingertoppskänsla så kan du själv räkna ut när varvtalet är högt. Nu till ytterligare en viktig sak, ligg helst inte på samma varvtal i mer än 2 sekunder. Pga att du kör med en sån hög oljeblandning är det lätt hänt att tändstiftet sotar igen om du ligger på samma varvtal för länge. Jag är inte alltför bra insatt i detta med motorer men en polare låg mycket på samma varvtal och det slutade med att hojen hackade fram som gamla Agda kör sin permobil. Vi körde exakt samma sträcka i exakt samma farter men jag varierade varvtalet hela tiden. När hans började strula kollade vi tändstiften, hans var kolsvart medans mitt endast var lite lätt mattat. Så vi satte mitt i hans och nog sjutton spann polarens hoj som en katt igen – problemet löst! Nu varierar även han varvtalet och det gav bättre resultat på tändstiftet. Som inkörningsperiod har man i manualen definerat som 5 hela tankar.
12. Efter första körningen ska man bl.a. kolla alla kopplingsfjädrar så att de är lika långa och gå även igenom alla skruvar för att kolla vilka som har benägenhet att lossna. Det står mer saker i manualen beroende på hur mycket man kört vad som kräver en extra noggrann koll.
13. Ni gör bäst i att köra på platser där bostadsområden inte ligger alltför nära. Fick nyligen hör ett och annat på en parkeringsplats (modell: ENORM) av några boende men de hänvisade oss bara längre bort till ett lite mer industriområde så nu får vi brumma där istället
14. Jag har sett bättre manualer i mitt liv men i det här fallet är den ditt allt. Du ska ha stenkoll på manualen och om du samtidigt förstår varför vissa saker behöver kontrolleras så kanske du själv kan hitta andra lösningar.
Det var nog allt jag kunde komma på för tillfället. Ni får gärna kommentera med mer tips nedan om ni har nån annan metod som är bättre eller vill varna för.
Ska se om jag inte kan få upp lite bilder på hojen också nån dag. Håller för tillfället på med följande:
Projekt Sönder-Yellow
Lackar om alla kåpor från gul till blank svart.
Förstärker insidan av vissa kåpor med glasfiber.
Försöka hitta lämpliga pipor till ljuddämparn och på så vis svetsa ihop två av dessa i en Y-liknande form till själva ljuddämparn (vet inte om jag lyckades förklara det där rätt )
Kylarn och motorn är väldigt viktiga att de fungerar (eller hur?) och därför är det värt mödan att lägga ner lite extra tid på dem i början. Det är efter allt en massproducerad motor från kina du har och ingen kvalitetsmotor från Volvo.
Det ska tilläggas att det mesta av tipsen ovan är sådant jag läst mig till via detta forumet, andra forum och hört av folk med erfarenhet så tack till er, tyckte bara att man borde sammanställa allting för att göra det enklare för nybörjare.
Om du vill lära dig vad Water Wetter är och vad det gör: http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
Och så nådde även jag slutet…
C.Nedan