B2600 vs HILUX vs KING CAB

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
B2600 vs HILUX vs KING CAB (1990-1995)

Vilken ska man välja för att få mest pickis för pengarna, någon som har erfarenheter.

Något som man ska kolla upp extra noga förutom rosten som verkar vara en gemensam nämnare för alla tre.

Är VW TARO identisk med HILUX dvs inte bara samma kaross utan samma motor drivlina rubbet, nån som vet

Bandit skrev:
Är VW TARO identisk med HILUX dvs inte bara samma kaross utan samma motor drivlina rubbet, nån som vet

Jepp, samma bil! Bara lite olika klistermärken. Är inne på min andra Hilux, bra bilar, ganska törstiga, går sällan sönder, dyra reservdelar och aningens klena växellådor! Rostar friskt pga obefintligt rostskydd, slitstarka och lite känsliga för bulor (tunna i plåten)

pw skrev:
Jepp, samma bil! Bara lite olika klistermärken. Är inne på min andra Hilux, bra bilar, ganska törstiga, går sällan sönder, dyra reservdelar och aningens klena växellådor! Rostar friskt pga obefintligt rostskydd, slitstarka och lite känsliga för bulor (tunna i plåten)

Hur långt har dina gått....kollat en del på blocket och Hiluxarna från början av 90 har gått ca 23-27 tusen. Skulle man kunna köpa en sån eller är det bara skrot kvar efter dem milen.

Bandit skrev:
Hur långt har dina gått....kollat en del på blocket och Hiluxarna från början av 90 har gått ca 23-27 tusen. Skulle man kunna köpa en sån eller är det bara skrot kvar efter dem milen.

Den förra sålde jag när den gått 40000mil och den jag har nu har gått 17500
Titta mer på skicket än milen, lyssna på femmans växel, ska inte vina, då är först och främst ingående lager i lådan slut, och det brukar inte räcka med det.
Sväng, och kolla att drivknutarna fram är hela, drivaxlarna är inte vidare billiga.
Den förra renoverade jag lådan på (inte fördelningslådan) kostar ca 4000 (lager, låsringar och olja)om du gör jobbet själv.
Har även rostlagat två st, tunn plåt att svetsa i, slår sig lätt.
Kolla också så att fjäderbladen bak är hela, dyra.

Nästan alla har transmissionsljud på femman, och viner lite allihopa, det är bara frågan om hur mycket, det är svårt att hitta en med de milen som inte låter.

Har haft min hilux sen 2002 var ett halv år när ja köpte den och nu efter 17000 mil så det ända ja bytt är fäjderpaketen bak (dom är lättknäckta ) annars inte gjort nått mer en service.. Hade en King innan och på den var det strul med växelådor bromsar + att den käka mycket mer däck en hiluxen... Nu skiljer det ju tio år mellan kingen och hiluxen ja hade så visst kingarna är väl bättre dom med i dag... passa dej bara för rostiga balkar dom bruakr rosta innifrån se fräscha ut på utsidan men sen när man börjar svetsa i dom är det bara käx och det gäller nog alla pickuper från början av 90 talet så försök hitta en som är fräsch under,,, plåt går ju lätt att byta men inte kul när det inte finns balkar att svetsa i....
Är väl inte helt ovanligt att dom helt enkelt går av mellan flak och hytt... Så viktiagast är nog kolla rosten maskinellt verkar iallafall dislarna rulla en 40000 mil utan större problem

När jag har läst, tittat och kännt på pickisarna så har jag fått den uppfattningen att B2600 o Hiluxen verkar vara mer robust på nåt sätt än King Caben. Nu vet jag inte om det är så, bara en känsla jag fått

Jag har bara erfarenhet från Mazda, och man kan väl säga att dom blir inte vackrare med åren precis, men dom verkar hålla bra om man bortser från det estetiska..

Jag funderar på att göra en riktig idiotgrej och köpa en dodge ram 90, som jag kan få loss till helt rätt pengar, problemet är då bara förbrukningen, jag har fått intrycket "aldrig under 2 men sällan över 3liter/mil"

Totalt vansinne egentligen, men tänk så motiverad att ta hojen istället man blir med den förbrukningen, dessutom får man motion av att gå till jobbet i slutet på månaden... *suck* den är bara så förbannat billig i inköp att jag inte kan låta bli.

Jag har en Mazda B2600 -95 (4WD) och en King Cab -96 (2WD).

Mazdan är större, har bättre värme (bra på vntern) större hytt (riktigt baksäte istället för nödsäten) men drar betydligt mer bensin. Trots bara 7600 mil så tickar en lyftare lite när den kallstartas på vintern.

Skulle jag köpa något idag så skulle det nog bli en Chevrolet S10, dom börjar komma ner i för mig hanterbara pengar.

GuW skrev:
Jag har bara erfarenhet från Mazda, och man kan väl säga att dom blir inte vackrare med åren precis, men dom verkar hålla bra om man bortser från det estetiska..

Jag funderar på att göra en riktig idiotgrej och köpa en dodge ram 90, som jag kan få loss till helt rätt pengar, problemet är då bara förbrukningen, jag har fått intrycket "aldrig under 2 men sällan över 3liter/mil"

Totalt vansinne egentligen, men tänk så motiverad att ta hojen istället man blir med den förbrukningen, dessutom får man motion av att gå till jobbet i slutet på månaden... *suck* den är bara så förbannat billig i inköp att jag inte kan låta bli.

Tyck dem är för dyra...för att få en till rimliga pengar måste man ner till 80 talare (dyr ändå). Men visst dem är ju betydligt manligare är japanska dito :)

TLS skrev:
Jag har en Mazda B2600 -95 (4WD) och en King Cab -96 (2WD).

Mazdan är större, har bättre värme (bra på vntern) större hytt (riktigt baksäte istället för nödsäten) men drar betydligt mer bensin. Trots bara 7600 mil så tickar en lyftare lite när den kallstartas på vintern.

Skulle jag köpa något idag så skulle det nog bli en Chevrolet S10, dom börjar komma ner i för mig hanterbara pengar.

Du har inte haft nåt problem med mazdan, hur mycket drar den per mil.

ps har du kvar banditen, om du har det kan du inte slänga upp en bild på henne så jag får se hur hon ser ut nu för tiden :)

Jag kan nog inte ge någon rättvis bedömning av bränsleförbrukningen då jag allltid kör med högt Irstaskåp och åtminstånde 31.5/10.5-15" hjul med riktigt grovt terrängmönster, det sitter även 33" på ibland om humöret säger "Geggamoja" :tummenupp

King Caben är helt orginal med "vanlig" strömlinnjeformad kåpa och rullar på "gatmönstrade" däck med orginaldimension.

Men om jag säger som såhär, min förra B2600, en -88, ville med org. hjul ha runt 1.2 liter/mil. Min nuvarande B2600 (-95) med skåp och geggadäck, 1.5-1.6 liter/mil kanske.
King Caben vill ha 0.9-1.0 normalt och ca 1.3 med last och hästtransport med kuse i bakom, då med ägg under gasfoten av naturliga skäl.

Banditen står i rummet bredvid köket så jag kan titta på henne när jag dricker morgonkaffe, han har fått ny tank, nya lysen, nya däck, fixad lack, nya bromsar och lite sånt och väntar nu på värmen. Jag har inga bra bilder men här står hon mitt i flyttstöket, dammig, skitig och dan och tycker att husse är en skitstövel som renoverar bondgård istället för att göra av med bensin. :huvet
Du då, säg inte att du bytt Hondan mot "eländet" i avataren.

Bifogat

• ledsen bandit.jpg
    ledsen bandit.jpg
    116.5 KB · Visningar: 106
TLS skrev:
Jag kan nog inte ge någon rättvis bedömning av bränsleförbrukningen då jag allltid kör med högt Irstaskåp och åtminstånde 31.5/10.5-15" hjul med riktigt grovt terrängmönster, det sitter även 33" på ibland om humöret säger "Geggamoja" :tummenupp

King Caben är helt orginal med "vanlig" strömlinnjeformad kåpa och rullar på "gatmönstrade" däck med orginaldimension.

Men om jag säger som såhär, min förra B2600, en -88, ville med org. hjul ha runt 1.2 liter/mil. Min nuvarande B2600 (-95) med skåp och geggadäck, 1.5-1.6 liter/mil kanske.
King Caben vill ha 0.9-1.0 normalt och ca 1.3 med last och hästtransport med kuse i bakom, då med ägg under gasfoten av naturliga skäl.

Banditen står i rummet bredvid köket så jag kan titta på henne när jag dricker morgonkaffe, han har fått ny tank, nya lysen, nya däck, fixad lack, nya bromsar och lite sånt och väntar nu på värmen. Jag har inga bra bilder men här står hon mitt i flyttstöket, dammig, skitig och dan och tycker att husse är en skitstövel som renoverar bondgård istället för att göra av med bensin. :huvet
Du då, säg inte att du bytt Hondan mot "eländet" i avataren.

Fränt hon ser ju riktigt fin ut nu :tummenupp
Hondan är tillbaka i södra sverige nu, jag kör bara cross/enduro nu för tiden

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S