backspegel lag?

sunkmupp

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
Pitpro 110, Suzuki RG125 F -92
Undrar om man måste ha båda backspeglarna på en 125a eller räcker det med vänstra, vad får man i böter om man saknar ena backspeglen? :confused:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Jag är nästan säker på att du slipper ha backspeglar på din ifall den är av årsmodel -92. Har för mig att gäller alla motorcyklar innan årsmodel 03.

Porter

Nu
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Yamaha TDM
(Övergripande krav) från Vägverkets föreskrifter

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.
Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

9 § Motorcykel som tagits i bruk för den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.

11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.

Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.

Last edited:

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
De pallar nog inte bry sig. Om de ens tänker på det. Skulle vara en extremt grinig polis....

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
De pallar nog inte bry sig. Om de ens tänker på det. Skulle vara en extremt grinig polis....

jag bryr mig inte specielt heller... har iaf 1 på vänster.:tungan påtal om griniga poliser: finns bara här där jag bor. alla är så jävla pålästa om allt fast än att dom inte vet vad dom pratar om. :gnissla jag är nöjd med att jag fått komma undan utan nr.plåts belysning och felplasering. ibland kan man ha tur :)

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Som sakt, de där beror på vilken polis du möter de är väll igentligen en lag på att man ska ha minst en men man kan ju dra till med att de är säkrare att vrida huvet över axeln så slipper man missa döda vinkeln osv då tror jag nog inte dom bryr sig för de är ju sant.

Själv kör jag utan.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
I nya bike säger dom att motorcyklar som är tagna i bruk innan den 16:e juni 2003 inte behöver speglar..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!