Bakbroms åt helvt... Svampig, tappar tryck.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, efter jag har köpt en vurpad thundercat 98, bara lite kåper som e paj.
Så nu när jag skulle provköra fungerade inte bakbromsen.
När man står still kan man pumpa upp ett tryck med pedalen, 3-4pump, men det lägger sig efter ett tag.
När man kör får man pumpa upp ett nytt tryck varje gång man ska bromsa.

Tog bort och rengjorde bromscylindern för jag trodde att det läckte lite, men det verkar inte göra det nu efter jag har gjort rent den. Puttsat upp bromsoken och kolvarna så de löper bra. Fyllt på med ny färsk olja, 3 gånger, luftat så ingen luft kommer. Men inget verkar hjälpa.
Ibland bottnar den ibland stenhård, oftast mitt i mellan, mjuk alltså.

Måste väl nästan vara bromscylindern som läcker? Kan inte komma på någon annan slutsatts. Hjälp sökes.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om skivan är skev trycker den tillbaka kolven/kolvarna, vilket gör att du måste pumpa upp tryck varje gång du vill bromsa. Det borde ju iofs kännas, men kan vara värt att titta lite på.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det känns som att problemet förtfarande kan vara att det är luft kvar i systemet. Annars borde du ha externt läckage av bromsvätska.

Sned skiva som Mattias nämner borde du också helt klart kolla upp. Men sånt känns ju direkt när man bromsar.

/J

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
alltså bromsen bottnar ju när den stått still ett tag med, som att trycker självdör efter en viss tid, går dock fortare när det rullar, därför tycker jag att skivan inte borde spela så stor roll, men visst kan den med vara skev. Ska kolla det nästa gång jag kör.

Har luftat igenom 1½liter bromsvätska, kommer inte några bubblor, ska testa o trycka igenom med en vattenflaska o slang, men tror inte det hjälper. Har ju tömt systemet 3 gånger o försökt på nytt.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Tror på bromspumpen, finns repsatser till dom..
Om du håller tryck på pedalen och trycket försvinner så har du något av följande fel..
1. läckage.
2. trasig o-ring/packbox i pumpen.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ja men den tappar inte trycket när man håller den nere efter pumpat upp tryck. Bara vid rullning och en längre tids väntan.

Billy Opel

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Hoj
Husaberg Fe 400 -98
Gammal tråd, men jag har liknande problem..
Trycker man ner bakbromspedalen så läcker allt tryck upp i oljebehållaren.
Vad kan vara fel då?

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Låter som att du redan hittat felet:tummenupp för läcker trycket upp i behållaren ( inte för jag vet hur du kunnat konstatera det) så är det bromspumpen som läcker i tätningen imellan kolven och cylindern.
Men det absolut vanligaste är att man har luft i systemet, när du trycker på pedalen komprimeras luften ( som inte borde var där) i bromsoket och man får en väldigt liten eller ingen bromsverkan alls.
Hydrauliska bromsar kan särskilt på MC vara svåra att lufta detta oftast beroende på taskiga placeringar av komponenterna.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har liknande problem med mina framok.

Luftat sönder mig både på det "vanliga" sättet och att trycka vätskan baklänges, men jag blir inte heller av med denna förbannade luft. Kör jag 1 ok i taget så blir bettet kanoners, men när jag kopplar ihop båda 2 går det fasiken inte att få bort "svampigheten".. underligt värre!

Harvest

Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Svampighet kan även bero på att bromslangarna flexar och åtgärdas genom att köpa stålomspunna slangar.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
det sitter nya stålomspunna på, så det är knappast felet

Harvest

Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Lite svårt att få ihop beskrivningen av ditt bekymmer :confused: men menar du att du provat att köra med bara ett ok inkopplat hydrauliskt och att du då får bra bromsverkan men med båda så blir det sämre:confused: eller är det bara känslan i bromshandtaget som förändras när du står i garaget o torrbromsar.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Förstår det, sorry!

Har testat att lufta ett ok i taget (bytt banjo vid infästningen till pumpen), får kanonbromsverkan där handtaget tar långt upp. Känns stumt och bra! Samma känsla med båda oken var för sig. När jag sedan byter banjo vid pumpen till 1-2, luftar som en tok så återfinner sig problemet med "svampiga" bromsar igen, oavsett hur mycket jag. Ny bromsvätska i systemet.

Har även kollat beläggen och dessa ser kanon ut..

Vad fasen kan det vara?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...