Ahhhh!
Jag må vara en neslig liten nybörjare, men vad pratar ni om egentligen?
Vad är det för dumtips att försöka pracka på honom tankar kring hur man ska visa hur man "fejkar" så att det ser ut som att man gör rätt??!
VV-gubbarna är för fasiken inga oskulder på att köra hojj, de flesta av dem har kört jäkligt många mil och har lång erfarenhet från olika sammanhang. Man kan förstås resonera kring hur mycket kraft som ska ligga bak och hur mycket fram, men att bakbromsen ska användas vid en kraftig inbromsning ser jag som självklart.
Ni som hävdar att ni aldrig använder bakbromsen, hur gör ni om ni kommer till en situation då ni behöver bromsa i en kurva? Nyper ni till med enbart frambromsen då? Fast ni är förstås så duktiga allrihop att ni aldrig försätter er i en sådan situation?
Problemet ute bland "vanliga" motorcyklisten (inte er rejsputtar förstås) är tvärtom att man använder bakgromsen för MYCKET, och att man inte nyttjar den potential som frambromsen ger i form av mycket förbättrad bromssträcka.
Konsten är ju att hitta balans i cykeln, och att just (som några påpekar) att stabilisera cykeln så att både bak och frambromsen ska få optimal verkkan tillsammans.
/Thomas