bakbroms eller inte

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jas-95 skrev:
Du ser ut som om du tappat tråden!

JB

Ehh... VA?

Var inte frågan om man ska använda bakbromsen?
Okej jag "glömde kanske tillägga" ÄVEN VID PANIKBROMSNING?

Menar du motstyrningen så var det nog du som tappade tråden först :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
P@trik skrev:
Dödarknappen finns oxå där av nån anledning,använder inte den heller särskilt ofta..


Motstyrning kan du snacka här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=399&highlight=motstyrning

Jo du "P@trik", den diskusionen tycker jag att du ska ta med landets uppkörningskontrollanter, själv säger jag, "What ever" :lol

Motstyrning, jo du har helt rätt, jag spammade sönder hela tråden nu, ber om ursäkt för det.
Banka lite på JASen också för han började.
JAS-95 skrev:
Något som jag inte fatta är varför ihvt inte körskolorna lär ut MOTSTYRNING!!!
 

sandstream

Guest
vågen skrev:
man får inte problem i en paniksituation om man kan. Inte för att just jag kan men det finns många som just kan ;)

Allt handlar om att träna in rätt reaktioner så dom blir som reflexer.
Håller med!
Vågar man inte använda bakbromsen i alla situationer bör man leta upp ett ställe att träna på tills man törs och kan!
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Fantastiskt...folk tävlar om att ligga och pressa i +200km/h, men lärt sig bromsa är tydligen inte lika viktigt :confused:

Självklart ska både fram och bakbroms användas, och detta ska helst ske vid varje bromsning man gör. Varför detta kanske en del undrar...jo, därför att vid daglig användning av båda bromsarna lär man sig ganska snart vart gränsen går för låst bakdäck, man får känslan i ryggmärgen så att säga. Detta gör att man inte så lätt överraskas av ett låst bakhjul och är även mer förberedd att klara upp en situation om hjulet skulle låsa sig.

Detta har varit uppe tidigare och finns läger på båda sidor om detta ämne, men personligen så märker iaf jag en klar förbättring av att använda båda bromsarna.

Att sedan bakhjulet reser sig....ska tolkas som en misslyckad inbromsning om nu syftet var att bromsa så effektivt som möjligt. Båda hjulen på marken och rätt viktfördelning med hjälp av kroppen osv....jaja...nu retar sig väl chrille på mig igen...så bäst jag slutar här :)
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Matin skrev:
Att sedan bakhjulet reser sig....ska tolkas som en misslyckad inbromsning om nu syftet var att bromsa så effektivt som möjligt. Båda hjulen på marken och rätt viktfördelning med hjälp av kroppen osv....jaja...nu retar sig väl chrille på mig igen...så bäst jag slutar här :)


Säg det till Rossi,fast det är klart den killen är ju rätt kass på bromsarna.. :D
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
P@trik skrev:
Dödarknappen finns oxå där av nån anledning,använder inte den heller särskilt ofta..
På Honda finns den för att kunna bryta spänningen/motor vid en nödsituation. Den är alltså inte tänkt att användas som en daglig knapp för avstängning av motorn. Hojen kan dessutom ta skada om dödarknappen används för flitigt.
Så varför du jämförde den med fotbromsen är ju en gåta...
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
P@trik skrev:
Säg det till Rossi,fast det är klart den killen är ju rätt kass på bromsarna.. :D
Nä, det är klart...alla ska ju vara Rossi i trafiken...jag glömde den lilla detaljen...sorry!
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Matin skrev:
På Honda finns den för att kunna bryta spänningen/motor vid en nödsituation. Den är alltså inte tänkt att användas som en daglig knapp för avstängning av motorn. Hojen kan dessutom ta skada om dödarknappen används för flitigt.
Så varför du jämförde den med fotbromsen är ju en gåta...


Jämförde den inte med fotbromsen. :7peta
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
P@trik skrev:
Jämförde den inte med fotbromsen. :7peta
Hm, vad jämförde du den med då? Motstyrning finns ju inte...det är något man gör...hm...jaja..har jag missat något så ber jag givetvis om ursäkt :Bugar
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Jämförde den inte med något,menade bara på att allt som sitter på en hoj sitter där för nånting,sen att man använder en del mer och en del mindre..

Det var ingen direkt jämförelse mellan en fotbroms och en knapp.
Om jag var något otydlig så ber jag om ursäkt för det.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Utnyttjar motorbromsen så långt det går och vid 99% av inbromsningarna använder jag både bak och fram för att jag tycker att hojen blir stadigare då (varierar antagligen mellan olika hojtyper hur stor skillnaden blir). På uppkörningen använde jag bakbromsen vid varenda inbromsning men mycket, mycket försiktigt för att inte låsa.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Matin skrev:
Fantastiskt...folk tävlar om att ligga och pressa i +200km/h, men lärt sig bromsa är tydligen inte lika viktigt :confused:

Självklart ska både fram och bakbroms användas, och detta ska helst ske vid varje bromsning man gör. Varför detta kanske en del undrar...jo, därför att vid daglig användning av båda bromsarna lär man sig ganska snart vart gränsen går för låst bakdäck, man får känslan i ryggmärgen så att säga. Detta gör att man inte så lätt överraskas av ett låst bakhjul och är även mer förberedd att klara upp en situation om hjulet skulle låsa sig.

Detta har varit uppe tidigare och finns läger på båda sidor om detta ämne, men personligen så märker iaf jag en klar förbättring av att använda båda bromsarna.

Att sedan bakhjulet reser sig....ska tolkas som en misslyckad inbromsning om nu syftet var att bromsa så effektivt som möjligt. Båda hjulen på marken och rätt viktfördelning med hjälp av kroppen osv....jaja...nu retar sig väl chrille på mig igen...så bäst jag slutar här :)

Öh, genom att bromsa så flyttar du tyngdpunkten längre fram på cykeln vilket gör att friktionen mellan bakdäck/väg minskar. Men man kanske skall hålla igen med frambromsen för att få mer friktion mellan bakdäck/väg så att man kan utnytja bakbromsen mer??? Men å andra sidan, när du utnytjar bakbromsen mer flyttar du återigen fram tyngdpunkten å bakhjulet kommer förr eller senare släppa.

Sen vad gäller viktfördelning med hjälp av kroppen så finns det väldigt begränsade möjligheter för det med tanke på hur en sportig landsvägshoj är bygd. Pratar vi cross däremot (eller din Africa Twin) kan jag vara beredd att hålla med dig, då ska man i princip sitta på bakskärmen under inbromsningen.

Möjligtvis kan du ha en poäng med din bakbromspropaganda, använder man den kontinuerligt så blir det också reflexmässigt vid en "krissituation".
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
frekke skrev:
Öh, genom att bromsa så flyttar du tyngdpunkten längre fram på cykeln vilket gör att friktionen mellan bakdäck/väg minskar. Men man kanske skall hålla igen med frambromsen för att få mer friktion mellan bakdäck/väg så att man kan utnytja bakbromsen mer??? Men å andra sidan, när du utnytjar bakbromsen mer flyttar du återigen fram tyngdpunkten å bakhjulet kommer förr eller senare släppa.
Vart efter trycket mellan bakhjul och vägbana minskar så minskas ju även trycket på fotbromsen. Är den känslan som måste finnas i ryggmärgen. Fotbromsen hjälper även till med tyngdpunkten på hojen, fjädringen går ihop även bak och "frammåtdippen" vid bromsningen blir inte lika kraftig, som när enbart frambromsen används, vilket hjälper till att motverka att bakhjulet reser sig så lätt.
Självklart är vikten på bakhjulet väldigt litet vid slutfasen på en hård inbromsning, men det förhindrar ju inte att det finns en fördel att använda fotbromsen från början av inbromsningen.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man kan bara markera lite fint med foten att man "bromsar" men nog andvänder jag bakbromsen i hårda inbromsningar i kombination, även om det låser så TÄNK PÅ att det är värre att få en riktig framhjulslåsning!! Bäst bromsverkan är ju näst intill låsning....

Och att viragon med trumbromsar skall ha bättre bromsverkan, glöm det :huvet .
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vill bara fylla i vad bl,a "Matin" redan har sagt.
På åtminstonne de hojar jag har kört så är faktiskt inte bakbromsen av On-Off typ :lol

Den går att reglera rätt så steglöst och det borde väl säga sej själv att så länge bakdäcket har kontakt med marken så gör även bakbromsen nytta.

Det är faktiskt bara en träningssak att veta hur man ska modulera trycket, jag lovar :)
Alltså, det är ingen "gimick" pryl som tillverkaren hängt dit för nöjes skull, föresten, det är det nog, att köra hoj är ju ett nöje :tummenupp

Sen att det kan vara svårt att hinna lära sej bakbromsa bra under tiden man håller på att ta "kortet" kan jag iofs förstå men jag tycker nog att man ska försöka lära sej det så småning om.
 
Last edited:

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Thunderbird skrev:
Ahhhh!

Jag må vara en neslig liten nybörjare, men vad pratar ni om egentligen?
Vad är det för dumtips att försöka pracka på honom tankar kring hur man ska visa hur man "fejkar" så att det ser ut som att man gör rätt??!

VV-gubbarna är för fasiken inga oskulder på att köra hojj, de flesta av dem har kört jäkligt många mil och har lång erfarenhet från olika sammanhang. Man kan förstås resonera kring hur mycket kraft som ska ligga bak och hur mycket fram, men att bakbromsen ska användas vid en kraftig inbromsning ser jag som självklart.

Ni som hävdar att ni aldrig använder bakbromsen, hur gör ni om ni kommer till en situation då ni behöver bromsa i en kurva? Nyper ni till med enbart frambromsen då? Fast ni är förstås så duktiga allrihop att ni aldrig försätter er i en sådan situation? :rolleyes:

Problemet ute bland "vanliga" motorcyklisten (inte er rejsputtar förstås) är tvärtom att man använder bakgromsen för MYCKET, och att man inte nyttjar den potential som frambromsen ger i form av mycket förbättrad bromssträcka.

Konsten är ju att hitta balans i cykeln, och att just (som några påpekar) att stabilisera cykeln så att både bak och frambromsen ska få optimal verkkan tillsammans.

/Thomas


Det är skillnad mellan Sporthoj och Touringhoj.....Om du bromsar kraftigt med en sporthoj ligger bakhjulet iprincip i luften... bromsvärkan = 0

Med en Touringhoj med lägre gaffelvinkel däremot så har du mycket mer vikt på bakhjulet vid en kraftig inbromsning. Man brukar inleda inbromsningen med bakbromsen så att cyckeln sjunker ihop lite....
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top