bakbroms eller inte

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Ozzian skrev:
Vill bara fylla i vad bl,a "Matin" redan har sagt.
På åtminstonne de hojar jag har kört så är faktiskt inte bakbromsen av On-Off typ :lol

Den går att reglera rätt så steglöst och det borde väl säga sej själv att så länge bakdäcket har kontakt med marken så gör även bakbromsen nytta.

När du ritat 20 meter svartsträck och ligger på sidan på väg in i en tradare ångrar du nog att du försökte göra en optimal inbromsning...
Frambromsen kan du nypa ruskigt hårt i utan att däcket låser sig....

Jag har gjort lite bromsprov och min bromssträcka blir då kortare om jag bar använder frambroms och bromsar så hårt så att bakdäcket ligger ett par cm i luften!!! Jag har väl fel teknik som vanligt :rolleyes:

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
Kostet78 skrev:
När du ritat 20 meter svartsträck och ligger på sidan på väg in i en tradare ångrar du nog att du försökte göra en optimal inbromsning...

Jag har gjort lite bromsprov och min bromssträcka blir då kortare om jag bar använder frambroms och bromsar så hårt så att bakdäcket ligger ett par cm i luften!!! Jag har väl fel teknik som vanligt :rolleyes:

det ser ut som om jag är den ända som använder enbart bakbromsen när jag kör i trafik. framfromsen används väll ibland...men sällan... :banana :hihi

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Bakbromsen är till för att användas. % hit och dit beror lite grann på vilken hoj du åker men hojen går betydligt enklare att styra om du använder båda bromsarna. Nu ska man kanske inte börja med att bromsa i kurvor om man inte vet vad som händer.
Kolla in de stora pojkarna som kör GP och annat. De använder bakbroms! Det är omöjligt att sladda annars som de gör. Jag utgår från att deras bromssträcka blir kortare åxå. :tummenupp
Bromsar du så bakhjulet kommer i luften så blir det svårt med en snabb undanmanöver... :yoparty
Om du har skjuts eller packning p hojen så gör bakbromsen ännu mera nytta. Då har du plötsligt en massa extra vikt som trycker ner hjulet i marken.

Jag har åkt utan bakbroms en dag med skjuts och packning för att köpa bromsbelägg (de tog slut...) Det var ingen höjdare att köra på det viset. Fick ta i bra mycket hårdare på framhjulet för att inte tala om hur hojen spårar (ur).

Jag har åkt ca 25 år och det går inte för sakta. Asfalt, grus, snö och is, lera, sand. Finns det flera skojiga underlag att åka på???

Nä, bakbroms till alla. Det funkar.
Fundera på varför de vill att du använder bakbromsen på uppkörningen...! :Bugar

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Bra, då plockar vi bort bakbromsen på alla sporthojar! De behövs ju ändå inte. :rolleyes:

Intressant nog så säljs det flertal så kallade "touringhojar" med bromsar som i princip är detsamma som på samma sportmodeller som märket säljer.

Ja, vad ska man säga?

/T

Kostet78 skrev:
Det är skillnad mellan Sporthoj och Touringhoj.....Om du bromsar kraftigt med en sporthoj ligger bakhjulet iprincip i luften... bromsvärkan = 0

Med en Touringhoj med lägre gaffelvinkel däremot så har du mycket mer vikt på bakhjulet vid en kraftig inbromsning. Man brukar inleda inbromsningen med bakbromsen så att cyckeln sjunker ihop lite....

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Thunderbird skrev:
Bra, då plockar vi bort bakbromsen på alla sporthojar! De behövs ju ändå inte. :rolleyes:

Intressant nog så säljs det flertal så kallade "touringhojar" med bromsar som i princip är detsamma som på samma sportmodeller som märket säljer.

Ja, vad ska man säga?

/T

Jag hoppas vi skriver om samma sak... Användning av bakbroms vid HÅRD inbromsning :tummenupp

Jag bromsar med bakbromsen en hel del vid annan körning... tex när man ska köra sakta på bakhjulet...(är inte så haj på de än men övning ger färdighet) eller i trafiken när man ska bromsa mjukt...

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Ska se om jag med ord lyckas förklara hur jag bromsar...

Bromstekniken skiljer nog väldigt mycket beroende på typ av hoj, motorkarraktär, hur mycket bett i bromsarna, sitt eget körsätt, och om man skjutsar eller inte... Tar ett tag att lära känna sin hoj.

Kör en stor twin, så jag utnyttjar motorbromsen väldigt aktivt, även vid relativt "aktiv" körning så är det primärt motorbroms (inkl. nedväxling för att få mer motorbroms) om gäller vid "inbromsning" inför tvära kurvor osv, med en del undantag då det får bli lite handbroms också.

Vid inbromsning till stillastående inför en korsning, rödljus, eller av mer akut karraktär, så är det handbroms och motorbroms med nedväxling som gäller. Skjutsar jag så använder jag även fotbromsen för att hålla ner bakändan/stabilisera hojen lite extra, med skjuts är det mer vikt på bakdäcket, så då fungerar fotbromsen bättre.

Är det en jäkligt akut inbromsning, där det inte hinns med att växla ner, så blir det först till att släppa gasen, börja nypa fram, sedan in med koppling, och ev. låta foten glida ner på fotbromsen och hjälpa till. Att kopplingen åker in beror på att det ska vara lugnt att släppa bromsar och försöka ge sig på en ev. undanmanöver utifall stoppsträckan inte räcker till, innan man åker in i det som är i vägen, utan att då behöva besväras av ev fel växel som kan ge kast osv.

Bromsa i kurvor, tex vid oväntat möte/mötande långt in mot mig, kombination handbroms och motorbroms, så att farten sjunker, samtidigt som hojen lutar upp lite, justera spårval, sedan släppa bromsar och mjukt möta med gas, så lutar hojen ner igen. Ser säkert spännande ut för mötande, men fungerar finfint.

Kan även vid enstaka tillfällen stabilisera hojen/sänka farten lite, med fotbroms i en kurva, men händer inte så ofta.

Kör dock aldrig med foten på fotbroms (bromsberedskap) efter att några gånger "panikbromsat" med fotbroms och låst bakhjulet.

Och.. en nackdel med motorbromsandet är att bakomvarande inte ser något bromsljus... så jag brukar ibland blippa lite med handbromsen så att bromsljuset tänds.

/B

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har fått lära om mig, för jag bromsade nästan alltid bara med bakbromsen (såvida man inte körde inspirerat då), och det gillar inte uppkörningsgubbar...

Fortfarande bromsar jag bara knappt med frambromsen och med maximalt (för fästet) bak, jag är van vid det och har inte fått ett släpp som jag inte velat ha på säkert tre år iaf. Varför börjar man bromsa bak då? Jo för att jag kört på vinterunderlag utan dubb, med dubb, på gräs, grus och i lera, samtliga är rätt knepiga att bromsa fram utan att anstränga sig, speciellt när man lagt omkull hojjen litegranna ;) Det får mycket hellre släppa bak än släppa fram! Jag tror jag fortfarande kan vinna på det när man går över sand eller liknande som spillts på vägen inför korsningar eller dylikt.

Nä nog tycker jag det är värt att lära sig använda bakbromsen! Om inte annat så ser posörmoppen ännu snyggare ut om det ligger ett långt svart sträck bakom bakhjulet :tungan

Sen måste jag fråga, ni som aldrig användt bakbromsen, har ni alltså aldrig kört på grus?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Kostet78 skrev:

Nu ska vi se, vad är det jag har skrivit och vad har du skrivit. uppenbarligen har vi två väldigt olika uppfattning om hur en MC bör bromsas :)

På åtminstonne de hojar jag har kört så är faktiskt inte bakbromsen av On-Off typ.....
Den går att reglera rätt så steglöst.....

När du ritat 20 meter svartsträck och ligger på sidan på väg in i en tradare.....

"Kostet78", hur missade du mitt konstaterande att iaf min hoj har en steglös bakbroms?

Nej, jag kan inte säga att jag aldrig kommer att köra in i en långtradare, köra omkull, missbedömma en situation så att jag bromsar fel, osv.

Det jag kan säga är att jag har gjort ett antal panikbromsningar, till och med så att jag gjort ofrivilliga stoppisar, det är därför det kallas för panikbromsning.

Att använda bakbromsen lika väl som att jag använder frambroms och motorbroms kan inte vara världsunikt för mej som person eller försöker du föra fram den gamla fördomen att killar saknar simultanförmåga? :hihi

Jag har haft mitt A-kort sedan -86 och...... Nääe, jag kan inte dra mej till minnes någon tradare eller 20m "lakrits" som dängt mej i backen, jag har faktiskt aldrig lagt en hoj, hittills måste jag säga :D

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Ozzian skrev:
Nu ska vi se, vad är det jag har skrivit och vad har du skrivit. uppenbarligen har vi två väldigt olika uppfattning om hur en MC bör bromsas :)

"Kostet78", hur missade du mitt konstaterande att iaf min hoj har en steglös bakbroms?

Nej, jag kan inte säga att jag aldrig kommer att köra in i en långtradare, köra omkull, missbedömma en situation så att jag bromsar fel, osv.

Det jag kan säga är att jag har gjort ett antal panikbromsningar, till och med så att jag gjort ofrivilliga stoppisar, det är därför det kallas för panikbromsning.

Att använda bakbromsen lika väl som att jag använder frambroms och motorbroms kan inte vara världsunikt för mej som person eller försöker du föra fram den gamla fördomen att killar saknar simultanförmåga? :hihi

Jag har haft mitt A-kort sedan -86 och...... Nääe, jag kan inte dra mej till minnes någon tradare eller 20m "lakrits" som dängt mej i backen, jag har faktiskt aldrig lagt en hoj, hittills måste jag säga :D

Tror inte du fattar vad jag menar!!

On/off... :dummer

Du skriver att du gjort "panikbromsningar så att du gjort ofrivilliga stoppisar" Hur mycket använde du bakbromsen vid det tillfället???? :rolleyes:
När man bromsar så hårt det går med sporthoj....så ligger bakhjulet knappt i backen.. och att använda bakbroms då är VÄRDELÖST!!! :fatta! :arsele

Det enda som händer är att bakhjulet slutar snurra och du tappar gyrokraften från denna vilket resulterar i att hojjen blir instabil!!! :7peta Använd sen bakbroms hur mycket du vill när man bromsar vanligt men kom för f_n ihåg att inte bromsa för hårt med bakbromsen i en panik situation...

OVER AND OUT!!! :tomten

Last edited:

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Det är lungt Kostet78, jag har redan fattat att jag är en idiot i dina ögon ( :tomten ) men du förstår nog inte vad jag menar eftersom du "slog in den öppna dörren".

Du har givetvis rätt i att man ibland måste lätta eller i vissa lägen helt släppa trycket på bakbromsen, har jag påstått något annat?
OM det vore så att jag inte fattat det så borde jag väl lagt mej omkull ett antal gånger vid det här laget.

Ja just ja
Betyder på/av och vad jag menade är att min bakbroms INTE är av modellen Tvärnit/frirull vilket betyder att det är min högerfot som bestämmer precis hur hårt det skall bromsa.
Vanligtvis så brukar foten släppa trycket lite innan bakhjulet släpper och sådär håller det på hela tiden jag är ute och åker, precis lika självklart som att jag inte kan sopa på full motorbroms eller fullgas i alla lägen (fast det bestämmer högerhanden).

Du tror fortfarande inte på det där med simultanförmåga va :lol

Ähh, jag säger som du:
OVER AND OUT!!! (fast utan Tomte :) )

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Varför så mycket jidder? När det är så enkelt??

Bakbromsen har en funktion att fylla så länge det finns friktion mellan bakdäck och vägbana. I början av inbromsningen så finns denna friktion och då finns det en (liten) vits med att använda bakbromsen. 1/10-dels sekund senare (vid mycket hård inbromsning) så saknas denna friktion helt varför den enda broms som är intressant är frambromsen. Observera att ovanstående gäller sporthojar utan tung last... Enda sättet att ge effekt till bakbromsen är att minska bromsverkan fram så att man får friktion mellan bakdäck och vägbana men jag tror nog att alla inser att det man tappar i bromsverkan från frambromsen INTE uppvägs av bakbromsen.

Så är det bara!

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Åkte dit på samma sak!!!!!! :huvet

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Det finns tävlingsförare på mycket hög internationell nivå inom RR som aldrig använder bakbromsen. Men så finns det dem som kör lika fort och är lika duktiga som använder den, om inte annat för att ställa upp hojen i sladd inför en kurva.

För oss vanliga dödliga gäller följande:
- Man SKALL använda bakbromsen!

Vad som händer om man använder den korrekt, dvs. lagom hårt och något innan man nyper till fram eller samtidigt (inte efter), är att man "sätter" bakändan så att bakfjädern trycks ihop aningen. Detta sänker bakändan och gör att man får en stabilare hoj inför den kraftiga inbromsningen.

Gör man INTE så riskerar man nämligen en minst sagt nervös hoj under inbromsningen som kastar bakändan till höger/vänster. Inte direkt farligt men det kan ställa till det om man samtidigt kör över en grusfläck eller på annat sätt åker på försämrat väggrepp.

Vad anbelangar risken att låsa bakhjulet under inbromsning så är inte det så där himla farligt så länge man kör rakt fram (vilket de flesta gör när de bromsar) och samtidigt har bra tryck på frambromsen. Det enda som händer, enl. min personliga erfarenhet, är att man lägger lite gummi på backen och inte når en optimal inbromsning.

Den optimala inbromsningen ÄR ju, som alla säkert vet, när man bromsar med ALLA hjul på gränsen till låsning. Det gäller ju att ha så mycket gummi i backen som hjälper till att få stopp. Därför är två hjul bättre än ett i det anvseendet!

// Niklas

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
n'Lasse skrev:
Varför så mycket jidder? När det är så enkelt??

Bakbromsen har en funktion att fylla så länge det finns friktion mellan bakdäck och vägbana........
Enda sättet att ge effekt till bakbromsen är att minska bromsverkan fram så att man får friktion mellan bakdäck och vägbana men jag tror nog att alla inser att det man tappar i bromsverkan från frambromsen INTE uppvägs av bakbromsen.
Så är det bara!

Jag håller fullständigt med om allt det där med att man inte ska låsa upp bakhjulet och så vidare så om jag känner att bakhjulet är på väg upp i luften så är givetvis bakbromsen släppt.... Just då.

En sekund senare kanske bakhjulet är i backen igen och då lägger man på lite broms igen.

Jag tror säkert att det kan vara maximalt att bromsa frambromsen så hårt att man är på gränsen till en stoppie och i det läget så vore det mycket dumt att låsa upp bakhjulet.
Å andra sidan, oftast när jag måste bromsa för något så innebär det, oftast, att jag måste göra en undanmanöver också, att då ha bakhjulet hängandes i luften funkar inget bra för mej.

Alltså tycker jag att jag oftast har större nytta av en optimal bromsning än en maximal, men jag vill förtydliga, det här är bara som jag tycker, det är ingen lag :)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Avarage skrev:
Vad anbelangar risken att låsa bakhjulet under inbromsning så är inte det så där himla farligt så länge man kör rakt fram (vilket de flesta gör när de bromsar) och samtidigt har bra tryck på frambromsen. Det enda som händer, enl. min personliga erfarenhet, är att man lägger lite gummi på backen och inte når en optimal inbromsning.

// Niklas

Enligt min personliga erfarenhet så blir hojen instabil och börjar "orma" sig när man låser bakdäcket vid hård inbromsning.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Det vissa pratar om här är något som majoriteten av oss gatåkarna inte klarar av! Dels pga. bristande erfarenhet men också pga. olika hojar/däck.

För kom ihåg att det här med stoppisar inte existerade för knappt 10 år sedan utan är en effket av i första hand utvecklingen på däcksidan och i viss mån bromsar.

Att därför rekommendera en nybörjare att enbart använda frambromsen är inte bara fel det är också vilseledande.

Det är jättebra att man förklarar vad som händer om man gör si eller så och om man kör den eller den andra typen av hoj och gör panikinbromsning. Men gissningsvis är det inte den typen av inbromsning som gäller för uppkörning, eller vad tror ni? :hihi

Mitt råd till majoriteten av gatåkarna är därför att använda de bromsar som finns på hojen när du skall bromsa, ALLTID, för du hinner/kan inte klara av att göra annorlunda när du har panik än vad du normalt sett gör till vardags. Exakt samma princip gäller för blinkers men det är en annan historia!

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
P@trik skrev:
Enligt min personliga erfarenhet så blir hojen instabil och börjar "orma" sig när man låser bakdäcket vid hård inbromsning.

Japp, det gör min hoj med! Men den går fortfarande rakt fram och jag har läget under kontroll! Varför det inte gör så mycket att bakändan far lite hit eller dit! Vill jag ha hojen stabilare släpper jag bara lite på bakbromsen och vipps så snurrar bakhjulet igen och jag kan börja om.

Det vi pratar om här är en delvis misslyckad inbromsning där man har bromsat för hårt bak samt effekterna av den. Men vilken blir effekten om man lyckas med en perfekt inbromsning även bak??? Jo, du får stopp snabbare = bra! :7peta

// Niklas

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Avarage skrev:
Japp, det gör min hoj med! Men den går fortfarande rakt fram och jag har läget under kontroll! Varför det inte gör så mycket att bakändan far lite hit eller dit! Vill jag ha hojen stabilare släpper jag bara lite på bakbromsen och vipps så snurrar bakhjulet igen och jag kan börja om.

Det vi pratar om här är en delvis misslyckad inbromsning där man har bromsat för hårt bak samt effekterna av den. Men vilken blir effekten om man lyckas med en perfekt inbromsning även bak??? Jo, du får stopp snabbare = bra! :7peta

// Niklas

Utan att ha granskat hela tråden med lupp, riskerar jag nu påhopp här.

Avarage, din VFR är en utav dessa cyklar där det faktiskt händer nåt när man "sätter" baken vid en inbromsning. MC-polisen brukar förespråka denna teknik också. Funkar säkert jättebra på BMW (det gör det, jag vet), VFR och liknande cyklar. På min TRX händer INGET förräns det börjar orma och låta bakom mig.
Personligen försöker jag aktivt vänja mig av med att använda bakbromsen i paniksituationer. 13års bilkörning sätter sina spår i nervbanorna till högerfoten, kan bli onödigt spännande i kurvor.

//Peter

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...