Ska se om jag med ord lyckas förklara hur jag bromsar...
Bromstekniken skiljer nog väldigt mycket beroende på typ av hoj, motorkarraktär, hur mycket bett i bromsarna, sitt eget körsätt, och om man skjutsar eller inte... Tar ett tag att lära känna sin hoj.
Kör en stor twin, så jag utnyttjar motorbromsen väldigt aktivt, även vid relativt "aktiv" körning så är det primärt motorbroms (inkl. nedväxling för att få mer motorbroms) om gäller vid "inbromsning" inför tvära kurvor osv, med en del undantag då det får bli lite handbroms också.
Vid inbromsning till stillastående inför en korsning, rödljus, eller av mer akut karraktär, så är det handbroms och motorbroms med nedväxling som gäller. Skjutsar jag så använder jag även fotbromsen för att hålla ner bakändan/stabilisera hojen lite extra, med skjuts är det mer vikt på bakdäcket, så då fungerar fotbromsen bättre.
Är det en jäkligt akut inbromsning, där det inte hinns med att växla ner, så blir det först till att släppa gasen, börja nypa fram, sedan in med koppling, och ev. låta foten glida ner på fotbromsen och hjälpa till. Att kopplingen åker in beror på att det ska vara lugnt att släppa bromsar och försöka ge sig på en ev. undanmanöver utifall stoppsträckan inte räcker till, innan man åker in i det som är i vägen, utan att då behöva besväras av ev fel växel som kan ge kast osv.
Bromsa i kurvor, tex vid oväntat möte/mötande långt in mot mig, kombination handbroms och motorbroms, så att farten sjunker, samtidigt som hojen lutar upp lite, justera spårval, sedan släppa bromsar och mjukt möta med gas, så lutar hojen ner igen. Ser säkert spännande ut för mötande, men fungerar finfint.
Kan även vid enstaka tillfällen stabilisera hojen/sänka farten lite, med fotbroms i en kurva, men händer inte så ofta.
Kör dock aldrig med foten på fotbroms (bromsberedskap) efter att några gånger "panikbromsat" med fotbroms och låst bakhjulet.
Och.. en nackdel med motorbromsandet är att bakomvarande inte ser något bromsljus... så jag brukar ibland blippa lite med handbromsen så att bromsljuset tänds.
/B