bakbroms eller inte

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
kawa z750
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tycker att det innebär en onödig risk att använda den vid panikbromsning, eftersom du du troligtvis trycker fört hårt i stridens hetta och låser hjulet vilket som bekant kan få ovälkomna konsekvenser.

EDIT: Då menar jag på en sporthoj, och inte på en Virago där bakbromsen säkert har bättre verkan.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Du ska lägga foten på bromsen så det ser ut som om du bromsar. Bakbromsen stabiliserar din hoj när du bromsar.

edit; lär er bromsa
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Om du inte använder båda lär du inte bli godkänd. 70% fram, 30% bak är "optimalt".
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Skalman skrev:
Om du inte använder båda lär du inte bli godkänd. 70% fram, 30% bak är "optimalt".

njae.....

30% bak går inte när du tvärnitar med frambromsen, på tok för lite tryck på bakhjulet för det. Men du ska iaf stabilisera med bak.
 

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i garaget
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Beror väl lite på vad man kör och hur. Med min föra hoj (Hornet 600) använde jag bakbromsen relativt flitigt. Med min nuvarande (Mille) så märks det inte om jag använder den eller ej, eftersom motorbromsen är enorm när man väl släpper gasen. Det kan nog gå 50 mil mellan gångerna för mej iallafall, så när man väl använder den så tar den dååååligt.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Honda#1 skrev:
ja man ska väl det fick en ny tid om två veckor och då får man väl göra som han vill

:hihi brukar funka bäst så, lycka till :tummenupp
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Psychodad skrev:
Beror väl lite på vad man kör och hur. Med min föra hoj (Hornet 600) använde jag bakbromsen relativt flitigt. Med min nuvarande (Mille) så märks det inte om jag använder den eller ej, eftersom motorbromsen är enorm när man väl släpper gasen. Det kan nog gå 50 mil mellan gångerna för mej iallafall, så när man väl använder den så tar den dååååligt.

Samma sak på Duccarna, iaf på monstrena så är det medvetet med lite klen bakbroms från tillv. pga starka motorbromsen.
 

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
kawa z750
Tackar Det LÖser Sig NÄsta GÅng Eftersom Det Var Det Enda Han Hade Att SÄga Om Hela KÖrningen
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
Skalman skrev:
Om du inte använder båda lär du inte bli godkänd. 70% fram, 30% bak är "optimalt".

Finns väl många teorier om det där iofs, men min gamla trafiklärare nämnde 95% fram och 5% bak vid torrt väglag. Jag personligen använder bakbromsen en hel del...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Använder faktiskt väldigt sällan bakbromsen.

Vid panikbromsning kan man få en hel del problem om man använder bakbromsen...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har nog aldrig använt min bakbroms... Eller ja, bara nångång när man glidit upp mot ett rödljus utan att hålla i styret å ska bromsa ner, typ.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
man får inte problem i en paniksituation om man kan. Inte för att just jag kan men det finns många som just kan ;)

Allt handlar om att träna in rätt reaktioner så dom blir som reflexer.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
vågen skrev:
man får inte problem i en paniksituation om man kan. Inte för att just jag kan men det finns många som just kan ;)

Allt handlar om att träna in rätt reaktioner så dom blir som reflexer.


Problemet är väl att man har svårt att kontollera kroppen i en panik situation,blir lätt att man trycket till för hårt..

Har för mig att det var superbike magazine som gjorde ett test för ett tag sen där dom provade att bara använda frambroms och fram+bak, tror dom testade bara bak oxå.

Kommer inte ihåg exakt vad dom kom fram till..
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
vågen skrev:
njae.....

30% bak går inte när du tvärnitar med frambromsen, på tok för lite tryck på bakhjulet för det. Men du ska iaf stabilisera med bak.

Nu pratade ju inte jag om paniknitning (som per definition är felaktig bromsteknik) utan normal inbromsning för att få så bra bromseffekt som möjligt och så kort bromssträcka som möjligt. 70-30 (i bromsverkan) är saxat direkt ur körskoleboken.

Om du bromsar så hårt med frambromsen att bakhjulet lättar lär du inte heller bli godkänd - fel bromsteknik. Att en del får problem med bakbromsen vid panik beror helt enkelt på fel bromsteknik.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top