Bakbromsstrul (R6)

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Bakbromsen på min R6a vill inte funka. Eftersom jag har pungen mitt i handen så vet jag inte hur jag ska fixa det själv, så frågar jag er. Det jag gjort är att lufta systemet och skruvat så långt det går på skruven (pistongen som går in i bromscylindern). Men man trycker bara bromspedalen i botten ändå, utan att den tar något. Beläggen är lite slitna, men finns kvar.
Någon som känner igen problemet och kan ge mig en lösning?


Ps.En låda öl till den som kommer till Stenungsund och fixar det :)
 

micke6

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki GSXR1100 (Stulen)
Japp hadde samma problem me min gsxr1100, fick luffta bromsen me vacum dvs suga ut broms vätskan sen blev de skit bra va omöjligt att lufta på vanligt sätt! :tummenupp






FUBAR skrev:
Bakbromsen på min R6a vill inte funka. Eftersom jag har pungen mitt i handen så vet jag inte hur jag ska fixa det själv, så frågar jag er. Det jag gjort är att lufta systemet och skruvat så långt det går på skruven (pistongen som går in i bromscylindern). Men man trycker bara bromspedalen i botten ändå, utan att den tar något. Beläggen är lite slitna, men finns kvar.
Någon som känner igen problemet och kan ge mig en lösning?


Ps.En låda öl till den som kommer till Stenungsund och fixar det :)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
micke6 skrev:
Japp hadde samma problem me min gsxr1100, fick luffta bromsen me vacum dvs suga ut broms vätskan sen blev de skit bra va omöjligt att lufta på vanligt sätt! :tummenupp
Hur vacuumsuger jag ut bromsvätskan då :confused:
 

Solid snake

Guest
FUBAR skrev:
Hur vacuumsuger jag ut bromsvätskan då :confused:


Nu gör du såhär, du har luftat va?

Jag utgår ifrån det iaf, ta handen på bromspedalen, tryck ner, dra upp, tryck ner, dra upp.

Upprepa 50ggr ungefär, sen kan du se om den funkar, den borde trycka ut kolvarna och bli hårdare hela tiden.

Fick det problemet på crossen att den inte ville bromsa alls efter att jag hade tryckt in kolvarna lite, gick bara i botten.

Men pröva och se om det blir bättre.

Edit: du skickar ner ölen va? :rolleyes:
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
micke6 skrev:
Jag använde en sån man suger upp olja me när man inte kommer åt olje pluggen typ på båtar m.m
Inte för att låta tjötig ellernåt, men vad i hela friden har man när man suger upp olja ur båtar :va
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Solid snake skrev:
Nu gör du såhär, du har luftat va?

Jag utgår ifrån det iaf, ta handen på bromspedalen, tryck ner, dra upp, tryck ner, dra upp.

Upprepa 50ggr ungefär, sen kan du se om den funkar, den borde trycka ut kolvarna och bli hårdare hela tiden.

Fick det problemet på crossen att den inte ville bromsa alls efter att jag hade tryckt in kolvarna lite, gick bara i botten.

Men pröva och se om det blir bättre.

Edit: du skickar ner ölen va? :rolleyes:

Wheeyy, det kanske är så lätt. Funkar det så skickar jag ner en check utan täckning så kan du gå till bolaget själv
:hihi
 

Arvidsson

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Bryssel
Hoj
Suzuki GSX 600F 88
Du kan ju prova att lufta den vid banjobulten som går in i huvudcyllen... funkade bra på min hoj när den vägrade luftas vid nippeln.

edit: lufta alltså 4-5 gånger vid bulten, och sedan ett 10-20 vid nippeln, så att det garanterat inte finns några bubblor kvar... /edit
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Solid snake skrev:
Nu gör du såhär, du har luftat va?

Jag utgår ifrån det iaf, ta handen på bromspedalen, tryck ner, dra upp, tryck ner, dra upp.

Upprepa 50ggr ungefär, sen kan du se om den funkar, den borde trycka ut kolvarna och bli hårdare hela tiden.

Fick det problemet på crossen att den inte ville bromsa alls efter att jag hade tryckt in kolvarna lite, gick bara i botten.

Men pröva och se om det blir bättre.

Edit: du skickar ner ölen va? :rolleyes:

Grrr :mad:
Nu har jag ont i armen och bromsen funkar fortfarande inte.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Arvidsson skrev:
Du kan ju prova att lufta den vid banjobulten som går in i huvudcyllen... funkade bra på min hoj när den vägrade luftas vid nippeln.

edit: lufta alltså 4-5 gånger vid bulten, och sedan ett 10-20 vid nippeln, så att det garanterat inte finns några bubblor kvar... /edit
Ok, värt ett försök. Hoppas....
 

Solid snake

Guest
FUBAR skrev:
Grrr :mad:
Nu har jag ont i armen och bromsen funkar fortfarande inte.
Kan väl inte hjälpa att du e sån svagis? :7peta :tungan

Har du kollat så du inte ligger under minimustrecket på behållaren för bromsvätskan, kolla det, är det under så fyll på ytterst lite, precis så du kommer över minimum, annars kommer det rinna över när du ska byta belägg senare.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Solid snake skrev:
Kan väl inte hjälpa att du e sån svagis? :7peta :tungan

Har du kollat så du inte ligger under minimustrecket på behållaren för bromsvätskan, kolla det, är det under så fyll på ytterst lite, precis så du kommer över minimum, annars kommer det rinna över när du ska byta belägg senare.
Vadå svagis, jag är en biff, checka in min avatar :lol
Nivån ligger precis på ministrecket, men den låg en bra bit över innan jag började lufta, och den funkade ju inte då heller.
Har inte hunnit testa Arvidssons förslag än, får göra det imorrn.
Satt en halvtimma igår och bara stirrade på bromsen medans jag drack 2 öl, och inte hjälpte det heller :va
 

Solid snake

Guest
FUBAR skrev:
Satt en halvtimma igår och bara stirrade på bromsen medans jag drack 2 öl, och inte hjälpte det heller :va

Många tankar for genom skallen då va? :hihi

Du skrev att du skruvade in nån skruv på nått ställe va? Skruva ut den igen. :7peta

Köp en fin liten spruta på apoteket också, men du får ingen kanyl (undrar varför? :rolleyes: ) så fixar du en slang som passar på sprutan och mot nippeln på bromsoket.

Sen sprutar du in det bakvägen, du måste ha nått tjall med luft i systemet som gör att du inte får tryck.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Solid snake skrev:
Många tankar for genom skallen då va? :hihi

Du skrev att du skruvade in nån skruv på nått ställe va? Skruva ut den igen. :7peta

Köp en fin liten spruta på apoteket också, men du får ingen kanyl (undrar varför? :rolleyes: ) så fixar du en slang som passar på sprutan och mot nippeln på bromsoket.

Sen sprutar du in det bakvägen, du måste ha nått tjall med luft i systemet som gör att du inte får tryck.
Skruven skruvade jag tilbaks med en gång när jag märkte att det inte gick.
Sprutvarianten låter inte så dumt, du menar alltså att jag sprutar in bromsvätska bakvägen (låter nästan perverst... men bara nästan :hihi )
 

Solid snake

Guest
FUBAR skrev:
Skruven skruvade jag tilbaks med en gång när jag märkte att det inte gick.
Sprutvarianten låter inte så dumt, du menar alltså att jag sprutar in bromsvätska bakvägen (låter nästan perverst... men bara nästan :hihi )

Perverst är bra, så länge man gör på rätt sätt! :banana
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top