@ TS
Det som verkligen gäller dig hittar du under det fetade.
Det ovanför är mest gammalt kräks från någon som undrar om han är den siste som bryr sig.
Bara att spola förbi.
Huvudregel:
Bakdäck monteras så att dom arbetar som traktordäck, alltså gräver och "rensar sig själva" om man skulle köra i löst material. Eventuellt pilformat mönster skall alltså peka i rullriktningen.
Med framdäck är det tvärt om. Framdäckets arbetsuppgift är att tränga undan material för att skapa bästa möjliga grepp för framhjulet.
Redan vid "frirullning" finns ett påtagligt rullmotstånd, och vid körning i regn arbetar mönstret hårt med att evakuera undan vatten för att ge säkert grepp, inte bara för framdäcket, utan faktiskt även ge ett torrare/säkrare spår för bakdäcket.
Ändå viktigare blir mönstret rotationsriktning vid en inbromsning. Anläggningsytan mångdubblas när däcket defomeras under inbromsningsbelastningen. Däcket plattas ut, och plötsligt blir vilket håll däcket roterar åt en vinna eller försvinna-fråga.
Ett felmonterat framdäck hämtar in material - sand, grus, lera eller vatten från sidorna och föser det in mot mitten. Mönstret skapar alltså en kudde åt framdäcket som blir högre och högre ju större krav man sätter på greppet...
Den ofta förbisedda faktorn är att ett felmonterat framdäck kan ge våldsamma släpp bak!
Vanlig enkel körning rakt fram, regn, lätt på gasen och bromsningarna sker som om man höll i en fjäder istället för ett bromsgrepp.
Men, med ett framdäck som inte rensar för bakdäcket utan snarare lämnar en liten ås av vatten för bakdäcket att surfa på kan det snabbt gå illa.
Ett körfältsbyte över moderna tiders snålreparerade längsgående asfaltsskarvar, eller bara ett gaspådrag för att komma förbi räcker - när bakdäcket vadar fram istället för att bli hjälpt av sin kompis framdäcket att rulla torrskodd.
Ett litet tjipp i sidled, eller ett brett svep ut åt sidan, med fatala konsekvenser?
Det beror mest på hur perceptiv och erfaren föraren är, i det läget.
Låt mig säga så här: byggherrarna som kränger på ett framdäck fel i första hand, är sällan dem som plockar upp signalerna hojen ger speciellt tidigt, och heller inte dem som klarar av att gå av rullen på rätt sätt för att reda ut situationen...
Så är det. Traktor bak, inte traktor fram.
Mer än så behöver man inte fundera över. Om man inte vill.
Jag vill! Jag är intresserad över hur en motorcykel fungerar på vägen, och hur jag behålla - eller helst skapa lite extra grepp.
Förr var det för att kunna köra fortare. Nu är det mest för att kunna köra fortare i regn.
Fortare, mer avslappnat och med förståelse för tekniken. Och för att kunna leva ett år till - för att köra mer hoj.
Det är därför jag blir så förbannad på folk som inte ens vet åt vilket håll ett däck skall rulla, som inte vet vad för arbete ett hjul uträttar, som inte ens har grundläggande kunskap, eller ens intresse för motorcykeldynamik, men klåpa sig med motorcyklar, det skall dom.
Begära överpriser för sitt skapande, det skall dom, och ha en fancy hemsida, som heter något på "werks" - det skall dom. :zp
Ett felmonterat framdäck skriker "jag är en idiot, och alla runt omkring mig likaså".
Ledsen för allt kräks, men jag fattar inte hur folk kan vara beredda att byta bort överlevnadsmarginal mot ett "nej men det ser bättre ut så."
Nu till TS fråga!
Som andra sagt innan: nej, ett felmonterat bakdäck spelar inte så stor roll.
I stan. På en 125a.
Fram: kritiskt.
Bak: mest bara pinsamt. Se stycket ovanför det fetade.
Men du!
Jag funderar över din inställning.
En lätt MC är en MC det också, ibland med stora ambitioner. ...och liten kontaktyta.
"Stadstrafik" är den mest hektiska miljön där man verkligen behöver marginaler och millimeter på sin sida.
Statistiken talar sitt tydliga språk.
Låt bli att förminska dig själv, din hoj och den körning du skall använda hojen till. Alla tre är verkliga och existerar under samma villkor som alla andra motorcyklar. Lägg en halvtimma på att kränga om däcket. Det är du värd, och det är hojen värd.
...om inte annat så ser det bättre ut.