Bakhjul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Status
Ej öppen för fler svar.

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Hej alla kompisar:) I fredags började jag för första gången i mitt liv å träna på köra på bakhjulet, kan säga att dom första ggr jag fick upp den lite så höll man ju på att skita på sig:D Men efter några ggr så släppte det men fan va man får ont i pungen efter alla hårda nedslag:huvet Men närkte sen att unbgefär vid 4-5000varv på 1:an så virder man på fullt då kommer bågen fint upp är bara att ja ska lära mig å inte bli såååå nervös att man släpper helt på gasen när den börjar komma upp. Nu är min fråga är det inte svårt att växla vidare från 1:an till 2:an på bakhjulet å finns det något lättare knep att man kanske kan börja på 2:an? Vill hellst inte använda kopplingen när ja ska få upp den inte än iaf:tungan Så snälla kom med råd/förslag va ja ska tänka på kan säga shit vilken kick det är när den lyfter från marken:D Oj glömde å skriva att jag har en R1 jag kör med:yoparty Tack på förhand....
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
:ätapopcorn


Var är popcorn-smileyn?
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Har själv haft en R1 förut. Mitt tips är att plocka upp den på 2:an istället, ges ordentligt med gas och en lätt dipp på kopplingen så kommer den upp så snällt så, sen när du ska ner så ge lite gas på nervägen så får du ett mjukare nerslag.
På 1:an är det så "hettsigt" och mycket motorbroms.
 

Dark_Messenger

Guest
Hehe..;) Lär dig bli hyfsat säker på att plocka upp hojen med bara gas och ettan först, sen kan du börja träna växlingar och andra tekniker.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför ska alla envisas med att växla igenom hela lådan på slangen? Jag är mycket mer impad av dom som kan hålla 2km/h på slangen, göra en cirkel, och sen fortsätta. Eller den som tar hela bulten på slangen ;)
Framför allt, lär dig att göra ordentliga nerslag istället. Fortsätter du sådär så har du snart skrotat gaffeln.
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Tack gubbar! Suger åt mig alla tips å råd men dom mesta verkar vilja att jag använder kopplingen verkar svårt men jag ska ge det ett försök iaf:p Såklart jag ä glad det är ju skit kul. Vet inte om ja ska va stolt lr se mig som tröglärd men lyckades typ komma 50meter på bakhjulet efter halvtimma:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Du ska inte se dig som tröglärd.
Det är bra med 50m.

Prova kopplingen försiktigt och gasa mer o mer. Det kommer.
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Ge ordentligt med gas på 2:an precis som när man axar som vanligt, en lätt dipp på kopplingen relativt tidigt runt 4-5000 rpm (titta inte på varvräknaren då går det bara dåligt), slå inte av på gasen precis efter dippen utan håll den på lite ax fortfarande, om det går dåligt så ge inte upp det handlar bara om att få in rätt teknik.

Till alla som dissar....va inte ni stolta över er själva i början....bjud på era erfarenheter istället för att leka storebror:tummenupp
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Hej igen! Nu har jag varit ute för andra gången å tror ja börjar få häng på det:) Men börjar märka att man kommer inte så långt på 1:an så nu undrar jag om ja ska växla direkt när ja får upp den å om jag ska använda koppling lr räcker med att crossväxla den? Fan va roligt det är å nu är nedslagen mjuka å fina;-)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Varför ens envisas med att köra på bakhjulet? Mer imponerad av någon som kan köra hoj ordentligt. Bakhjul & stuntåkning öht suger.
Bittra gamla gubbar kan stanna hemma om det inte passar. :tungan
 

Rignell

Guest
Ett tips jag kör med är att: När hojen är påväg upp, så möter jag ofta med bakbromsen. Har man en väldig av-på effekt i motorn kan detta mjuka ut det hela. Alltså istället för att minska o sedan slå på gas igen för att hitta eller hålla balanspunkten, prova med att fånga med bakbromsen.
När jag väl e på balanspunkten brukar det räcka med gashanden, om man inte börjar gå över :S
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Tack killen! ska prova det så fort ja får tid å det är fint väder:) Men ska ja använda koppling när jag växlar å ska ja växla när jag håller på att få upp den från marken?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top