Bakhjul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Status
Ej öppen för fler svar.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
ja det är bra om du kan använda kopplingen.kanske är svårt i början men det är värt det när man har lärt sig det.jag både gasar o kopplar upp min retta på 2.an.funkar hur bra som helst.bara o prova sig fram :) blir bara mer o mer kul när man vågar mer:) lycka till.
 

"Offe"

Va è där för fel på folk
Gick med
17 May 2007
Ort
Höör
Hoj
Ducati 749s mono
vilket tycker ni är lättast? sittande eller med vänster foten på bakpinnarna?
 

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Ort
där hojjen står :O)
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Vill du testa och växla lite till 2:an så gör tex följande..

1. gasa upp den till önskat eller inlärt varvtal
2. "knyck" till den på gasen så att du får upp den på slangen
3. lägg tryck på växelpedalen med höger foten (tryck uppåt mot tvåan )
4. släpp av på gasen så hoppar tvåan i.
5. ge gas igen och vips så är du iväg mot trean på samma sätt..

Obs.. om man "slarvar" och inte är bestämd och verkligen trycker i tvåan, så kan det resultera i blåpu*g.. man kan nämligen lyckas att nästan få i tvåan, när du sen släpper av lite på gasen för att hålla balanspunkten så hoppar tvåan ur och vips så ligger cykeln i fri läge, med en starkt molande smärta från underdelen av kroppen som vanlig följd...

det finns massor av sätt att köra på slangen och alla "vet" bäst.. prova och du hittar snart en teknik som passar dig..

P.s nu kommer väl alla *experter* att hoppa på mig för att gör man så här så rasar växellådan direkt eller något annat trams... har kört på slangen i många år, båda sakta, snabbt o runt... men än så länga har lådorna hållit... kanske beror på att jag bytar hoj lite då o då.. :tummenupp

ut o testa nu... det är kul som fa*n, men ta det stegvis och använd alla skydd du har... better safe then sorry... kanske ball o skrota hojjen framför polarna , men ingen polare tycker att det är ball om du skrotar dig själv...
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Tack så mycket för dina tips Onefoot, nu ska ja bara ha fint väder sen är det bara ut å träna järnet:yoparty P.S Ledsen å säga men jag har min växelpedal på vänster sida Onefoot:tungan
 

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Ort
där hojjen står :O)
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
AAARGHHH... Fa*n :huvet

Jag som ansträngde mig så.. skyller på typfelsnissen som bor i mitt tangentbord... ska montera ner det och ge han en bitchslap..

klart det är vänster foten.. hade jag bara otur när jag försökte tänka.. hehe

Lycka till, testa gärna "känslan" med att växla så när du kör med bägge hjulen i backen..

Och så vill vi ha en rapport, gärna med bild/film bevis till helgen

// 1F.
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Såklart ni ska få bilder å kanske lägger upp en liten filmsnutt:) Hoppas bara på fint väder på lördag, håll tummarna för fint väder!!!
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
:mad: Nu får ja f-n panik alltså Inga som hellst problem att få upp den på 1:an ligger runt 4000varv när ja drar upp den men sen kommer ja inte så långt för att 1:an har nästan gjort sitt efter 100meter typ. Det är det där med att växla når inte med att både hålla handen på styret å koppla samtidigt att kasta i 2:an när man är upp på bakhjulet:confused: Å sen att använda koppling genom att få upp den det är ju misson impossible:huvet Snälla behöver fler tips innan jag lägger ner att lära mig köra på bakhjulet:(
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag använder inte kopplingen när jag växlar.
Lägg tryck på växel reglaget, dippa ner gasen en bit så smyger växeln i o ge på gas igen.

Du måste vara distinkt med trycket på växeln så du inte får i friläge. O sen får du vara vaksam på när du ger gas igen så du inte kommer för högt. Träna med bara lite eller ingen gas efter växlingen o ge mer succesivt.

Jobba på. Du har hela sommaren på dig. :tummenupp
 

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Där asfalten heter nåt
Hoj
aRR !!!!11
AAARGHHH... Fa*n :huvet

Jag som ansträngde mig så.. skyller på typfelsnissen som bor i mitt tangentbord... ska montera ner det och ge han en bitchslap..

klart det är vänster foten.. hade jag bara otur när jag försökte tänka.. hehe

Lycka till, testa gärna "känslan" med att växla så när du kör med bägge hjulen i backen..

Och så vill vi ha en rapport, gärna med bild/film bevis till helgen

// 1F.


Åfasen jag som trodde du satt baklänges å slanga:D
 

El0l

live to ride, ride to live.
Gick med
5 Nov 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR 08- STUNT
När jag gör pow pows så brukar jag oftast lägga i 3 eller 4 samt gasa och koppla till ganska så lite. sen är det bara att hålla jämn och fin gas och låta känslan styra över gasen.
Jag förstår inte varför ni måste växla så fördjävulskt, visst händer det att man växlar men säg att du lägger upp den i trean eller fyran och då har ni ett ganska långt varv-register att köra ut på.
Ligg högre grabbar!
 

asswhiper

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha R1 98
Hejigen! Nu jäklar börjar det ta sig, var ute för 3gången å denna gång testade jag å använda koppling går ju nästan att få upp den stillastående:) å sen lyckades jag å få i växlar med så nu börjar det bli grymt roligt;) Tack för all er hjälp.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Tack killen! ska prova det så fort ja får tid å det är fint väder:) Men ska ja använda koppling när jag växlar å ska ja växla när jag håller på att få upp den från marken?

Det är dumt att växla mellan ettan och tvåan, risken finns att du får i friläge och slå ner väldigt hårt. Lär dig ta upp den på kopplingen på tvåan, om den vägrar så dreva ner den en kugg till du får in känslan.

Om du ändå ska växla kan du gott testa att crossväxla var mjuk på foten och vålda inte i växlarna. :)

Lycka till!

/Fredde
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Tipps på att slanga på en hornet 600 07a då?
Lite mindre kraft i hojen juhe :confused:

Trevlig helg grabbar:tuttar
 

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
SÅLD!
:( Inge mer Hjälp???

hehe, kul för dig..o grattis till dina första 50 m. Om du inte vill använda kopplingen o ändå dra upp på tvåan, testa att gasa upp dig snabbt till ca 7-8000 varv och släpp gasen helt, (då går dämparna ner lite fram) sen vrider du på för fullt (ta det inte bokstavligt menat, men tillräckligt för att hojen ska lyfta) samtidigt som du tar hjälp med axlar och armar och gör ett ryck uppåt!

sen är det bara och gasa upp den och hitta balanspunkten:tummenupp

lycka till

:ätapopcorn


Var är popcorn-smileyn?

bannad
 
Last edited:

Sean

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Vämrdö
Hoj
McKort tages snarast...
Fy fan vad spännande :)
Längtar så jävla mycket tills min tid är kommen..
Har stora planer på A-kort samt hoj nu :)
Detta går inte att jämföra med något annat fordon...
Snöskotrar kan slänga sig i väggen :)

/s
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top