Bakhjulsåka + slirande koppling

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Fick lite problem med slirande koppling efter lite bakhjulsåka.
På 5:an så drog den rejält upp i varv utan att hastigheten hakade på vid gaspådrag. Men efter lite lugnt körande så verka den funka som den ska innan jag stoppade in den i garaget.

Det jag undrar över nu ifall man kan matta ut lameller så de slirar efter ett tag av bakhjulsövande..för att sedan funka som vanligt igen?

O slits lameller extra mycket vid konstant övande av bakhulsåka? Vad jag menar är ifall de blir extra varma etc så att de slits mer då man konstant kopplar upp rackarn?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Koppling,kopplingskorg,kedja,drev tar stryk av att koppla upp hojen,speciellt om man inte har rätta touchen.

Iofs aldrig kört någon K7 men jag gissar på att den har pulver nog för att inte behöva använda kopplingen.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Förra året fick jag ett ryck och kopplade upp hojen konstant under kanske 15-20 försök. Sedan slirade kopplingen som sjutton. Lät den stå 30 minuter och sedan funkade den bra. Har säkert kört 500 mil efter det, inga problem. Men jag har slutat att försöka koppla upp den.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ingen med något konkret svar ifall lameller mattas för tillfället vid hög belastning ?? Isåfall tyder det på att man bör köra bakhjul/öva bakhjul endast då o då o inte en massa ggr direkt efter varandra.

Men enligt "fartgalen" så verkar det vara på det viset. Själv kan jag inte svara på det förrän vid nästa provtur.

Last edited:

Robban_84

FOPPA
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
2008 HONDA Firedblade
min k6a började likadant när lamellerna vart dåliga..Först började den slira på dom högre växlarna när man hade kört mycke bakhjul sen vart de sämre o sämre...Men de ända felet på min koppling var att mellanskivorna hade blivit lite skeva av värmen så jag böt dom så funka det kanon sen inte dyrt heller:tummenupp

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
spånar lite ! kan de inte vara så att efter ett par försök hettas oljan och lamellerna upp vilket ändrar friktionen vilket resulterar i dålig kopplings verkan. när de svalnat av så återfås funktionen.

Robban_84

FOPPA
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
2008 HONDA Firedblade
Tror nästan att har kopplingen väl börjat slira så är de nog dax att ta isär o kolla...Min vart inte bra igen efter att den börjat slira iaf

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
spånar lite ! kan de inte vara så att efter ett par försök hettas oljan och lamellerna upp vilket ändrar friktionen vilket resulterar i dålig kopplings verkan. när de svalnat av så återfås funktionen.

Jepp! Friktionskoefficienten i oljor ändras med temperaturen. Och man kan inte säga en generell riktning utan det beror vilka additiv som finns i oljan.

Jag hade för inte allt för länge sedan en XT600 som slirade när den blev varm. Men med en annan olja kunde det ha varit tvärt om.

philleee, När lamellerna väl blivit glasade blir dom inte bra igen utan det är bara att byta ut dom. Eller möjligen putsa av dom med grov smärgelduk.

Sen kan ni skippa svamlet om att inte använda kopplingen nära man wheelar. Kopplingen SKALL användas när man tar upp hojen annars får man inte upp hojen i balansläge snabbt nog för att göra lugna wheelies. Gasar man upp hojen har den varvat ut lagom till man har den i balansläge och då ska man snabbt peta in nästa växel och är alltså uppe i en ganska bra fart.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Nu har jag ju våtkoppling o vet inte hur det spelar in men lamellerna borde inte kunna glasas lika lätt som torr.

Iallafall kan jag säga efter dagens körning att kopplingen funkar precis som vanligt. Inga slirningar...exakt samma bett då man kopplar upp den på bakan. Höll på ett bra tag idag igen för att vara säker.

Så det verkar som att den friktion o värme påfrestningen åstakommer vid "uppkoppling" kan göra att kopplingen börjar slira temporärt för att sedan fungera som vanligt igen.
Men som sagt...only time will tell. Lamellerna ger kanske upp i slutet på veckan men jag är glad för att det verkar stå rätt till nu iallafall

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har samma problem som dig. Bytte lammeler på min thunderace och fick e klockren kopling. Sen i vanli ordning så lekte jag och kopplade upp den på bakhjulet dagligen och efter nån månad så börja skiten slira igen. Sen vart den helt plöttsligt bra igen. Jag fattade noll av vad som hänt, sen åkte jag till Enköpning körde runt 150kmh ner så låg på ca 6000 varrv i snitt i 16 mil. Dagen efter när jag skulle testa hojen slirade den som satan igen när den var kall, åkte ner på stan greja lite åkte till mcverkstad för att få råd. På vägen dit testade jag kopplingen igen och då funka skiten bra igen. Inget slir och jag fattar fan ingenting.

Bytte oljan veckan innan det hände och det var samma castrololja som jag kört på tidigare.

Nån smart som kan förklara??

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Sen kan ni skippa svamlet om att inte använda kopplingen nära man wheelar. Kopplingen SKALL användas när man tar upp hojen annars får man inte upp hojen i balansläge snabbt nog för att göra lugna wheelies. Gasar man upp hojen har den varvat ut lagom till man har den i balansläge och då ska man snabbt peta in nästa växel och är alltså uppe i en ganska bra fart.

Kanske mest beror på den som kör om man inte får upp den högt/fort nog utan koppling... Förövrigt har jag upplevt samma fenomen med slirande koppling efter några inspirande starter men efter en stunds nerkylning har problemen försvunnit!:tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år