Bakhjulsåkning som gick mindre bra

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Ofrivillig bakhjulsåkning som gick mindre bra

Ute och körde och drog upp cykeln på 2:an. Märkte bara att cykeln stegrade sig alldeles för mycket och innan jag ens hann tänka så låg jag på backen och hasade fram på asfalten. Cykeln ser jag glider ifrån mig liggandes på höger sida och ut mot vägrenen där den blev liggandes halvt ner i diket.

Jag själv försökte ta spjärn med händerna mot asfalten för att inte skrapa upp hela överkroppen vilket resulterade i sönderskrapad västerhand med rester av handsken i såret. Jag rullar en sväg när jag försöker resa på mig inan jag stannat. Crossrallorna som jag hade på mig klarade ändå otroligt mycket mer än vad jag hade väntat mig. Trots det så blev det uppskrapade knän på båda sidor. Ringfingernagel på vänster hand slets sönder lite och även ett skrapsår på höger handled samt höger armbåge.

Det första man gör är ju att rusa fram till cykeln för att se hur det gick med den. Inga större skador som tur var. Höger bakblinkers gick av och originalskärmen för regplåten blev lite repig. Sidokåpan höger bak fick en liten repa. Bromspedalen blev lite repig. Störst smäll tog barkbustern på höger sida samt kraschpucken på höger fram som båda blev ordentligt repiga. Frambromsen började dock ta väldigt långt in efter vurpan. Ska se om jag måste lufta systemet eller vad det kan vara.

Det dyraste är nog framfälgen som fick ett par ordentliga skrapmärken när cykeln gled ner i vägrenen. Dock så är det bara ett skönhetsfel. Hade cykeln lagt sig på vänster sida så hade hela Akrapipan blivit sönderrepad och då hade jag gråtit

Trots allt detta så är jag glad att det gick så bra som det gjorde.

Tycker bara synd om dom 2 bilister som stannade och undrade hur det gick. Dom han inte ens ur bilen förrän jag gav :tummenupp till dom. Misstänker att dom blev lite chockade. Likaså min familj som låg framför i bil. Sonen (7år) undrade om det gick bra när jag körde fram till bilen. Dottern (5år) trodde jag hade brutit ett ben. Dom tog det bra när som såg att det inte var så farligt.

Last edited:

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Skönt att det gick relativt bra. Hade du skinnställ, eller vad för brallor? Lärde du dig nåt?

Hade crossbrallor. Kommer inte att köra utan skinnställ. Har också lärt mig att det kostar några kronor att reparera, men det är bara småpotatis jämfört med gatcykel.

Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tur att det gick bra, men aj vad ont det ser ut :/

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Crossbrallor eller mysbyxor. Spelar ingen roll vilket man väljer. Ingen skillnad på asfalt. Vi tävlar i skinn av just den orsaken du själv har kommit fram till. Skönt att du klarade dig relativt oskadd ändå. Hade skinnstället varit på plats hade du inte haft någon bild att visa upp på skrapade knän och händer. Krya på dig, skaffa skinnställ och anmäl dig till kräftrejset. :tummenupp

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Crossbrallor eller mysbyxor. Spelar ingen roll vilket man väljer. Ingen skillnad på asfalt. Vi tävlar i skinn av just den orsaken du själv har kommit fram till. Skönt att du klarade dig relativt oskadd ändå. Hade skinnstället varit på plats hade du inte haft någon bild att visa upp på skrapade knän och händer. Krya på dig, skaffa skinnställ och anmäl dig till kräftrejset. :tummenupp

Har ett fint Berikställ, men eftersom huvudet e dumt så får kroppen lida. Varmt ute = Jobbigt att klä på sig skinnställ

Last edited:

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Jag gjorde en liknande grej förra sommaren. Slog ner med snett styre i ca 120-130 med ett snabbt vobbel som följd och en lång tur på asfalten. Som tur var så fanns det inga bilar i närheten och jag hade full utrustning. Jag lyckades ändå skrubba sönder handskarna och också få in sand/skinn i händerna. Tjejen som är sjuksköterskestudent tyckte att det var skitkul att sitta och plåga mig med pincett som straff/hjälp för mina dumheter.. :(

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag gjorde en liknande grej förra sommaren. Slog ner med snett styre i ca 120-130 med ett snabbt vobbel som följd och en lång tur på asfalten. Som tur var så fanns det inga bilar i närheten och jag hade full utrustning. Jag lyckades ändå skrubba sönder handskarna och också få in sand/skinn i händerna. Tjejen som är sjuksköterskestudent tyckte att det var skitkul att sitta och plåga mig med pincett som straff/hjälp för mina dumheter.. :(

Det svider i alla fall gott! :tummenupp Har just rengjort allt och försökt få bort skiten med pincett. Som sagt var så är jag glad att det bara gick runt 50.

om man endå bara hade fått lite skrapisar:p

Jag e som sagt var glad att det bara blev skrapsår. Det finns som sagt var många som råkar värre ut. Vill med detta inlägg bara peka på hur urbota dum man kan vara som inte klär sig rätt. Man tror väl på något sätt att man själv kommer att klara sig. Krya på dig om du fortfarande har sviter efter din olycka.

Last edited:

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Hoj
Söker ny..
Har ett fint Berikställ, men eftersom huvudet e dumt så får kroppen lida. Varmt ute = Jobbigt att klä på sig skinställ

Tänkte långt innan detta hände att jag inte ska leka med cykeln när jag har kläder som dasspapper på mig, men vad gör man?! Givetvis leker ändå. Antagligen var det det här jag behövde för att inse min dumhet. Givetvis kommer jag köra bakhjul igen, men med skinnställ och skinnhandskar.

Vi är säkert fler som känner igen oss.. Nu har jag inte gått omkull än, men visst fan lekar man, iaf lite grann med motarden oavsett vad man har på sig.
Det är maskinernas fel!! :D

Hur som helst. Skönt att de inte gick sämre. Upp igen bara! :)

Isildur

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Husa 650 -08
Skönt det gick bra trots allt, skrapsår får väl ändå ses som lindrigt med tanke på att du körde i crossbrallor. Slagit över själv två gånger på asfalt, båda gånger slutat med operation suck.
Och som andra påpekat foten på bakbromsen vid slangning ä fanimig A och O...sitter nu med ihopskrivad fotled efter överslag med 2-t crossen -> gameover summer '10.

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
hojlös
Körde en liknande grej, slog över i 60-70. Hade på mig ett tvådelat allvädersställ som jag fick kasta i soptunnan efteråt. Fick skrapsår på rygg och knä men som tur är inga allvarliga skador. Sen dess är det inge lek utan skinnställ... :död

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Vad hade du för handskar?

Tur att bilförarna bakom inte satt å sov/pillade med stereon/läste tidningen/osv iaf!

Hade ett par Alpinestars handskar med tunnare skinn på insidan av handen och kolfiberöver knogarna. Dom räckte definitivt inte. Fick slänga crossbrallor, handskar, Sporthoj munkjackan, t-shirten och även kallingarna som såg ut som något malen hade käkat på.

Måste lära mig att bromsa ner cykeln med fotbromsen, men det här vete fasen om jag hade hunnit greja med fotbromsen. Det gick så jäkla fort att jag själv inte hann med. Märkligt att man vrider på gasen så mycket och så fort när man har kört på bakhjulet en hel del på 2:an innan. Man hade väl lite för bråttom iväg kanske??

Last edited:

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Ktm 690 smc R
Jag gjorde exakt samma sak i våras tror det var andra turen för sesången,drog upp den på tvåan han inte reagera slogrunt. Klarade mig utan skador,kostade mig 2500 att laga hojen, byxorna var bara att kasta. Vet inte hur ni andra känner som har slagit runt men för mig sitter det i fortfarande, kör fortfarande och leker men inte på samma sätt som innan. :yoparty vilket kanske är bra

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Usch tur att du klarade dig så pass bra iaf, jag körde också alltid i crossutrustning innan med intentionen "att det går inte så fort" men på busrundorna nu kör jag med skinnställ, annars som i sommras när de var 35 grader varmt körde jag i crossgrejjer men väldigt defensivt o var nästan lite orolig hela tiden, hoppas du repar dig snabbt o kan ut o köra igen!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...