Bakhjulsåkning

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Nån som kan berätta teoretiskt hur jag ska koppla upp min gixxer? jag vill kunna åka längre sträckor och mer kontrollerat. Kör bara powerwheelies, men de är upp och sen ner. Ska jag ligga på 2:an? accelera hårt, dutta kopplingen? bara så jag får en litet lyft sen kan man fortsätta träna. Har frågat en polare som ska visa mig vid ett senare tillfälle :)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ja lägg i 1:an rulla ca 5kmh koppla dra rullen i botten dumpa koppling.

Eller så lägger du dig på 2an börja accelerera lite mjukt precis där du får lite kraft i din slöa sukka så duttar du till lite på kopplingen, beroende på teknik kraft osv behöver du gasda olika hårt.

Nicotin

Guest

Eller så lägger du dig på 2an börja accelerera lite mjukt precis där du får lite kraft i din slöa sukka så duttar du till lite på kopplingen, beroende på teknik kraft osv behöver du gasda olika hårt.

hahahahahah

men tillbaka till verkligheten..

tror att du ligger fel med överkroppen och lägger tyngd på framhjulet..

jag gasar utan probs upp min gixxer på trean men då lutar jag överkroppen rätt mycket plus att jag hjälper till med ett ryck i styret.

ska du koppla upp den vilket jag sällan gör då den kommer upp så fint på gasen så är det övning och åter övning..finns massor av filmer på tuben ang hur man ska koppla upp en hoj..

kolla bikes filmer också..

www.bike.se

http://www.bike.se/content/2323/

Last edited:

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ja jag vet inte, får fan inte ens upp min ZX-10R................:huvet

:D

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
hahahahahah

men tillbaka till verkligheten..

tror att du ligger fel med överkroppen och lägger tyngd på framhjulet..

jag gasar utan probs upp min gixxer på trean men då lutar jag överkroppen rätt mycket plus att jag hjälper till med ett ryck i styret.

ska du koppla upp den vilket jag sällan gör då den kommer upp så fint på gasen så är det övning och åter övning..finns massor av filmer på tuben ang hur man ska koppla upp en hoj..

kolla bikes filmer också..

www.bike.se

http://www.bike.se/content/2323/

OK tack för ditt "seriösa" svar :) ska kika runt lite

170bakhjulshästar och bantad 20kg? den är fett slö, tror jag ska bygga turbo :tummenupp

Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
säger precis som nicotin att det är kroppsplaceringen som är fel om du har problem att både åka och få upp hojjen på bakhjulet.
träna på det så ska du se att du snabbt kommer kunna balansera en bra bit på bakhjulet.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
170bakhjulshästar och bantad 20kg? den är fett slö, tror jag ska bygga turbo :tummenupp

Får väl lägga till ett par :rolleyes:
Tyckte det var enklare att koppla upp den i början enklare att få känslan av att framhjulet lättar samt att du inte får samma sjuka acceleration innan du hittar tekniken, lutar du dig framåt behöver du högre vinkel på cykeln. Så sitt avslappnat med nästan raka armar.
Gör ett försök fundera vad som gick fel, försök inte i ren frustration då ligger du snart bredvid cykeln,

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Får väl lägga till ett par :rolleyes:
Tyckte det var enklare att koppla upp den i början enklare att få känslan av att framhjulet lättar samt att du inte får samma sjuka acceleration innan du hittar tekniken, lutar du dig framåt behöver du högre vinkel på cykeln. Så sitt avslappnat med nästan raka armar.
Gör ett försök fundera vad som gick fel, försök inte i ren frustration då ligger du snart bredvid cykeln,

Ok tack för tipset :)

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
säger precis som nicotin att det är kroppsplaceringen som är fel om du har problem att både åka och få upp hojjen på bakhjulet.
träna på det så ska du se att du snabbt kommer kunna balansera en bra bit på bakhjulet.

Jag åker en liten stund på bakhjulet när jag gasar men jag går ner för tidigt, fegar, accelerationen gör att jag går ner... vill lära mig koppla upp den istället, hitta balansen tidigare, samt inte samma acc

bara 170..lät lite för att åka på baken..:)
minst 178 måste man ha..:arsele

Ok haha jo säger ju de :p den är slö! Blir turbo, minst 500 häst :tummenupp

Last edited:

Nicotin

Guest
Jag åker en liten stund på bakhjulet när jag gasar men jag går ner för tidigt, fegar, accelerationen gör att jag går ner... vill lära mig koppla upp den istället, hitta balansen tidigare, samt inte samma acc

tror att du inte riktigt balanserar med överkroppen..
en sak man kan göra fel är att man får mini panik och går fram med överkroppen.

bara öva öva öva..

och givetvis hitta balanspunkten..där hojen inte kräver mer och mer gas för att hållas uppe..utan konstant gas..

finns inget roliga än att slanga..en annan håller på att bli bättre på högfarts slangning som faktiskt känns lättare..
ligga i 200 knyck stående på fotpinnarna och studsa upp den och hålla den med hjälp av fartvinden..

Ok haha jo säger ju de :p den är slö! Blir turbo, minst 500 häst :tummenupp

muhahahah jag har ett turbo kit liggandes..:arsele :arsele

Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23

bara öva öva öva..

Ok! Mjo kan vara så, öva som gäller ;) ha tålamod bara :)

bara öva öva öva..

och givetvis hitta balanspunkten..där hojen inte kräver mer och mer gas för att hållas uppe..utan konstant gas..

finns inget roliga än att slanga..en annan håller på att bli bättre på högfarts slangning som faktiskt känns lättare..
ligga i 200 knyck stående på fotpinnarna och studsa upp den och hålla den med hjälp av fartvinden..

muhahahah jag har ett turbo kit liggandes..:arsele :arsele

De låter fett nice studsa upp den med fartvinden :p

haha fan då :huvet men jag har ett stridflyg i garaget, lite problem med parkeringen bara, grannarna tycker inte om när jag tar upp hela gatan när jag ska ut och "cruisa"

Last edited:

Nicotin

Guest
Ok! Mjo kan vara så, öva som gäller ;) ha tålamod bara :)

De låter fett nice studsa upp den med fartvinden :p

haha fan då :huvet men jag har ett stridflyg i garaget, lite problem med parkeringen bara, grannarna tycker inte om när jag tar upp hela gatan när jag ska ut och "cruisa"

muhahahaha..stridsflyg..? och du kan inte slanga..
hmm....

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
bara 170..lät lite för att åka på baken..:)
minst 178 måste man ha..:arsele

Jag ser ironin i svaret och det här är kul. http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/nya/smile.gif
Omkring 1970 såg jag bilder, i MC-nytt tror jag det var, på en av Sveriges då bästa crossförare ( minns inte namnet men tror det var Torsten Hallman) körandes på bakhjulet med en Honda 750 Four, 67 hk. Jag har haft 3 stycken och ingen av dem var speciellt benägen att gå upp på bakhjulet vare sig med kraft eller hjälp av koppling.

Jag såg Arto Nyqvist leka runt på bakhjulet med en Kawa 1300 på åttiotalet. Även om den hade effekt så var den framtung som få, inget som underlättade wheelies. Nu var ju inte bakhjulsåka Artos största merit. Det jag blev mest impad av var när han med ena benet helgipsat sätter sig med ryggen mot färdriktningen och drar dragstripen på Mantorp på 12,4 s. Den hojen klarade inte bättre än så.

Det jag menar är att den som kan tekniken kör på bakhjulet med vad som helst, förmodligen även med en Ural! Därför är inläggen som säger, öva, öva ,öva... det enda som gäller.

Jag kör helst på två hjul och är definitivt ingen expert på bakhjulsåka men min SV 1000 med 120 hk är otroligt lätt att få upp på bakhjulet.

M v h

Björn

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Seriöst...träna på en trampcyckel,,lär dig hitta balanspunkten på den först.blir liksom billigare o gör mindre ont när man slår över..sen är det så osså att vissa kan det ,o vissa inte :p

Dominator-Rocks

Guest
Kovla kids föds med bakhjulstalang ni andra kan lägga ner! :fakta

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Låga varv. Får du inte till det, så börja om istället. Det är ingen vits att gasa satan för att hålla hjulet i luften och ha 20.000rpm vid nerslaget.

När du börjar bli irriterad är det dags att lägga av, för då kommer det ändå inte bli bra:tummenupp

Good luck soldier:)

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Har också en Gixxer1000 K7. När jag skall koppla upp den i 2án brukar jag ligga i ca 70-100 duttar till kopplingen med pekfingret samtidigt som jag gasar lite mer. Bara att öva.öva och öva. Jag är en sopa på slangen och har inte lärt mig växla så jag brukar sätta ner den när det surrar ordentligt vid ca 180.
70-180 och jag känner mig som en riktig wheelikung:yoparty Vet att vissa bara tycker det är ett ankehopp:tungan Skall försöka peta i nästa växel innan sommaren är slut. Ta det lugnt, ett steg i taget så slipper du skrota hojen. Annars är Suckan ju rätt lätt att powerwheela i 1án och 2án.

Lycka till.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...