Bakhjulslager glappar lite?

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej när jag vickar fram och tillbaka så glappar det lite alltså man känner att de glappar lite, men inte när man tar på däckets uppsida o rör. Min pappa säger att de ska vara lite glappt men ska det verkligen de? Ska väl sitta åt hårt har jag själv för mig ?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Pr0bz skrev:
Hej när jag vickar fram och tillbaka så glappar det lite alltså man känner att de glappar lite, men inte när man tar på däckets uppsida o rör. Min pappa säger att de ska vara lite glappt men ska det verkligen de? Ska väl sitta åt hårt har jag själv för mig ?

Visst ska det sitta åt, men <b>lite</b> glapp är inte hela världen...
Glappar det mycket så får du väl byta lager, men innan du gör det kolla så att du inte bara har glömt att dra åt hjulbulten, har hänt mig TVÅ gånger :näsblod !

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du ska inte känna något glapp alls. Byt lager

Knalla över till SKF med lagret så får du ett nytt för vanligtvis 50-100kr

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Pr0bz skrev:
Nu säger ni 2 helt olika saker :p
Det är väl bedömningen av "lite" som varierar.
ALLA lager ska ha ett glapp, "litet", :D annars blir de inte långlivade.

Det är väl så att när man s a s "förlänger armen" på lagret genom att känna på ytterkanten på hjulet så känns ett "mycket litet" glapp mycket större.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mja, har man fräsha lager har man inget kännbart glapp, men ett mikroskopiskt glapp finns ju alltid

Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Man känner inget glapp när lagret är fräscht.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag hade beställt nya lager, men fortfarande kört på hojen.
Man kan ju inte ta uppehåll med henne såhär på sommarn!
Dessutom glappade det ju "bara" lite så du kommer nog en bit till.
Kom ihåg att det nästan alltid är lättare att byta ut fungerande delar än förbrukade delar!

Lycka till :tummenupp

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Det GÅR att köra med glappa lager men det är inte att rekommendera. Särksilt inte på en 125:a. Det försämrar vägegenskaperna som fan, det skakar och har sig och i kurvor kan det bli riktigt läskigt när hjulet inte sitter fast ordentligt.

Dessutom kan lager som börjat glappa lite, smälla all världens väg efter bara någon mil. Och då är risken överhängande för att du får en aning annorlunda naturupplevelse, om du nu inte råkar ligga på motorvägen... Har hänt flera kompisar som varit för lata för att byta, och detta var på moppar.

Iofs körde vi säkert 10 mil på en Suzuki RM 125 -91, med bakhjulslager som gjorde att hjulet glappade flera cm åt varje håll :kocko

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Slarvade med bakhjulslagret på min WR, men va för lat för att byta, dorg mig lite för det, dyrt o lämmna in, samt att jag aldrig gjort det själv.

Tillslut, när jag va typ 50 meter hemmifrån, som tur va, så började bakhjulet vickla frammåtillbaka när man körde, bakhjulet "självsvängde" typ.... Skitläskigt, hehe, gick inte o köra längre på det såklart, när jag kom hem o skruvade bort bakhjulet så bara trillade det ut kulor från lagret, jääättebra!! :hih

Så BYT I TID!!!i

Jag försökte byta själv, men men gick bet på låsringen som verkligen låst sig, så jag lämmnade in det, dom fick borra bort den, antagligen på grund av att hjullagret gick sönder helt tillslut... Somsagt, byt i tid.

På NSR va det dock inga problem! Framhjulslagret glappade lite...
Det är inte specielt svårt att byta själv, du har ju en offroad så det är ju bara o palla upp den under, ta bort framhjulet, sen kan du läsa här om du inte hur det går till:
http://www.soe.se/mek/hjullager/hjullager.htm

Jag åkte ner till sverull, mina lager skulle ha kostat 200 kr, men tack vare en väldigt schyst kille i kassan så fick jag 25% rabatt, dvs 150 kr :tummenupp SKF är ju förmodligen ännu billigare, om man nu ka köpa direkt därifrån. Ta med dig dina gammla lager bara så kollar dom upp vad du ska ha för nått.

Hoppas det löser sig :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...