Balansera bakhjul, med eller utan drev?

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har köpt allt man behöver för att kunna byta däck själv både på endurohojen och r-hojen.
Men, igår när jag skulle balansera bakhjulet på r-hojen, kom jag på att jag fick hjälp med detta på Gelleråsen i somras, den killen tog av drevet och ryckutjämnar-kuddarna. Men WheelerDealer gjorde inte det när han balanserade mina regnhjul...

Båda dem hade balanseringsmaskiner, jag kör med Biltemas "axel-på-kulager"-prylen.
Vad är rätt? Rent logiskt bör ju allt som sitter hjulet på när man kör, sitta på även när man balanserar??? Dem filmer på YT jag hittat visar bara hur man balanserar framhjul :huvet

Något ultraproffs som kan skapa balans i obalansen?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kör som du med feltemapryttlarna och har drevet på plats men utan distanser då jag inte har fasta. Ska ju snurra med det med tycker jag. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förhoppningsvis är där ingen obalans i ditt drev. Sitter där ryckutjämnare balanserar jag utan
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag brukar lämna drevet på, har aldrig haft nåt problem med det.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ok, känns som man kan lämna alles på då. Exakt, distanserna sitter ju så nära centrum, dem lär ju inte påverka ngt speciellt. Men Boris JR, förstår inte vad du menar. Mitt bakrev sitter som på en skål, innanför skålen sitter ryckutjämnarna. Tar du av "skålen", ut med kuddarna o sätter på "skålen" igen? Varför i hela friden? :crash
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, känns som man kan lämna alles på då. Exakt, distanserna sitter ju så nära centrum, dem lär ju inte påverka ngt speciellt. Men Boris JR, förstår inte vad du menar. Mitt bakrev sitter som på en skål, innanför skålen sitter ryckutjämnarna. Tar du av "skålen", ut med kuddarna o sätter på "skålen" igen? Varför i hela friden? :crash

Nej självfallet plockar jag av hela drevhållaren. Såhär ser det ut när jag balanserar.
2yzflns.jpg
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Jag rycker då alltid bort drevet, använder också feltemas grejer, blir lika bra varje gång.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Hehe 50/50 på eller av... Boris JR, exakt så såg det ut när jag fick hjälp på Gelleråsen. Verkar som det går bra med vilket som. Om jag orkar så kan jag balansera med alla prylar av, sen kan jag kolla om det blir ngn skillnad med allt på, innan jag monterar o posta resultatet här. Mkt vetenskapligt :fakta eller...

OM det skulle vara ngn skillnad, visar inte det att man borde balansera med drevet på då?
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Om det skulle vara skillnad så skulle det ju lika gärna kunna vara drevet som är åt helvete. Dock extremt tveksamt. Bör ju inte göra någon skillnad eftersom drevet bör vara väldigt noga balanserat. :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Oftast är det bakaxeln som centrerar drevhuben mot fälgen, utan axel är det ryckutjämnargummina som centrerar huben vilket kan bli lite godtyckligt.
Då är det bättre att, som Boris beskriver, ta bort både hub och gummin (om de inte är fastlimmade i fälgen) när man balanserar.

Att inte balansera hjulen är ju ett personligt val men jag brukar få balansera om framhjulet ungefär när det är halvslitet (oftast även bakhjulet).
Det gäller dock körning på gata, på bana kanske man inte känner det på samma sätt så det kan jag inte uttala mej om :tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Balanserade bakhjulet med drevet på plats, sedan tog jag av drevet samt ryckutjämnarna, det var skillnad, men väldigt lite...
 

Raderad medlem 61114

Guest
hallåå. Läste nu då att några körde utan att balansera... Blir nytt bakdäck på hojen i veckan, och min närmsta granne är ju tappen med en mekaniker jag känner, så han kränger gladeligen på däcket åt mig där, dock har han ej möjlighet att balansera mc-däck säger han, bildäck balanserar han dock.

Men är det då värt för mig att ta däcket vidare till en annan firma som kan balansera det åt mig eller kan jag plocka bort eventuella vikter på fälgen och köra utan balansering och chansa?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
hallåå. Läste nu då att några körde utan att balansera... Blir nytt bakdäck på hojen i veckan, och min närmsta granne är ju tappen med en mekaniker jag känner, så han kränger gladeligen på däcket åt mig där, dock har han ej möjlighet att balansera mc-däck säger han, bildäck balanserar han dock.

Men är det då värt för mig att ta däcket vidare till en annan firma som kan balansera det åt mig eller kan jag plocka bort eventuella vikter på fälgen och köra utan balansering och chansa?

Det behövs sällan balanseras bak. Man kan åka med 30-50g viktdifferens utan att märka det. Skit i balanseringen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top