balanspunkten

TALLE

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
ZX-6R - 98
Vill lära mig att kunna wheela på balanspunkten.. Som det är nu drar jag upp den på ettan.. i med tvåan.. o sen i med trean o då går den ner för den orkar inte för att jag inte har edn på balanspunkten.. har försökt men inte riktigt fått nån kläm på att wheela långt.. allt är ju över på några fjuttiga sek.. nån som har några tips o trix? försöker att släppa av på gasen lite när jag tycker att jag har den högt på tvåan o försöker hitta balansen men det går alltid ner då.. antar att jag inte har den tillräckligt högt :död

tips?
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Träna heter det för dig oxå... :D

MostWanted_NKPG skrev:
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
MostWanted_NKPG skrev:
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof

Det är enklare med en ZXsexa.
 

TALLE

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
ZX-6R - 98
MostWanted_NKPG skrev:
är zx6r:en så pass stark att du kan växla ettan tvåan trean utan å va i någorlunda balansläge? det är iaf inte zxr750 men den är lite mer framtung iof

Man ligger väl mot balanspunkten men inte riktigt i den.. för då ska man ju kunna köra hur länge som helst på slangen
 

ducce uno

Uno
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
748BIP, F650, Java 500 (speedway)
acura skrev:
balanspunkten är liter bakom där det börjar kittla i magen.

Är det ungefär där man inte ser något för att det är kåpor och skit ivägen.
Hur gör ni när ni slangar? tittar ni bredvid eller har ni långa halsar?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
ducce uno skrev:
Är det ungefär där man inte ser något för att det är kåpor och skit ivägen.
Hur gör ni när ni slangar? tittar ni bredvid eller har ni långa halsar?

På de gamla tunga långa hojarna får man ställa sig upp för att se nåt, eller hänga med huvudet bredvid. På en nyare R hoj typ R1 så ser man bra när man sitter ner också.
 

jompa

FUCK THE POLICE! STUNT IS NOT A CRIME
Gick med
16 Mar 2003
Ort
vallentuna
Hoj
ZX10R/ZX 636R -04
-

Balansläge! När gafflarna når ett vågrätt läge, och du ser vägen parallellt med gafflarna så har du börjat närma dig balanspunkten....


_____________________ :squid _____________
 

Mouse

Nasare
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Karlstad
Hoj
RSV4 Factory
Kreuger skrev:
På de gamla tunga långa hojarna får man ställa sig upp för att se nåt, eller hänga med huvudet bredvid. På en nyare R hoj typ R1 så ser man bra när man sitter ner också.


äh! kör på känn :D
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
TALLE skrev:
Vill lära mig att kunna wheela på balanspunkten.. Som det är nu drar jag upp den på ettan.. i med tvåan.. o sen i med trean o då går den ner för den orkar inte för att jag inte har edn på balanspunkten.. har försökt men inte riktigt fått nån kläm på att wheela långt.. allt är ju över på några fjuttiga sek.. nån som har några tips o trix? försöker att släppa av på gasen lite när jag tycker att jag har den högt på tvåan o försöker hitta balansen men det går alltid ner då.. antar att jag inte har den tillräckligt högt :död

tips?
Du ligger för lågt!

Åk ut å träna så kommer det funka efter 100 försök :banana
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
När du kommer på balanspunkten kommer du att känna det, det märks tydligt.
(Kan du inte slanga minst 1 km på samma växel ligger du inte tillräckligt bra på balansen anser jag, annars e d bara en powerwheelie) På Gixxer 1000 -03 ser jag inte ett smack för toppkåpan (jag är 180 cm) skymmer redan en bit innan man e uppe på balansen så man får titta vid sidan av hojen, vet inte riktigt hur det är på Rettan :confused:

Det bästa är att ställa sig upp, helst på de bakre fotpinnarna för då får man bra höjd på hojen å ser bra (du har iofs ingen bakbroms), sen drar du upp den tills du har tanken mot låret och kåpglaset mot bröstet.

Men för allt i världen, skynda långsamt så du inte klotar å skadar dig!
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Hej å hå.. Lessen att jag lyfter en sån här gamling men känns mer rätt än att starta en ny.. När jag sliter upp min mot balanspunkten känns den ruskigt ostabil innan jag är rätt, så jag sätter istället ner den för jag fegar ur. (Har än så länge aldrig varit på balanspunkten) Blir den stabilare när man ligger rätt? När ni gasar upp er mot balanspunkten, håller ni jämn gas och justerar med bakbromsen eller kör ni bara med mjuka gasrörelser? Är det lättare att svänga när man ligger rätt?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
BillS skrev:
Hej å hå.. Lessen att jag lyfter en sån här gamling men känns mer rätt än att starta en ny.. När jag sliter upp min mot balanspunkten känns den ruskigt ostabil innan jag är rätt, så jag sätter istället ner den för jag fegar ur. (Har än så länge aldrig varit på balanspunkten) Blir den stabilare när man ligger rätt? När ni gasar upp er mot balanspunkten, håller ni jämn gas och justerar med bakbromsen eller kör ni bara med mjuka gasrörelser? Är det lättare att svänga när man ligger rätt?

Upp till balanspunkten går ju på direkten, du lär gasa så hårt så du kommer upp dit asfort, om du inte ligger runt 100km/h eller fortare då kan man sega sig upp med fartvinden. Ska du åka på högre växlar än 1:an 2:an så rör inte bromsen förutom vid nödfall, ha foten på den.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Dr Gixxer skrev:
Det bästa är att ställa sig upp, helst på de bakre fotpinnarna för då får man bra höjd på hojen å ser bra (du har iofs ingen bakbroms), sen drar du upp den tills du har tanken mot låret och kåpglaset mot bröstet.

Men för allt i världen, skynda långsamt så du inte klotar å skadar dig!

Att stå på bakre skjutspinnarna måste vara det enklaste sättet att slå ihjäl sig :confused: När du har så mycket vikt långt bak och åker så högt finns det inte en chans i världen att rädda om du går upp för långt. Bättre att stå på sina egna pinnar och ha dojjan på bromsen och mer balans isåfall, men det är ju jobbigare för armarna.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Rigge skrev:
Att stå på bakre skjutspinnarna måste vara det enklaste sättet att slå ihjäl sig :confused: När du har så mycket vikt långt bak och åker så högt finns det inte en chans i världen att rädda om du går upp för långt. Bättre att stå på sina egna pinnar och ha dojjan på bromsen och mer balans isåfall, men det är ju jobbigare för armarna.

men det är cooooooolt att leva farligt :D :yoparty :död
 

Bifogat

  • mc41.jpg
    mc41.jpg
    40.5 KB · Visningar: 258
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top