Baltstaterna, Vitryssland, Rumänien, Moldavien, Ukraina...

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hej,

Jag tänkte kolla om någon/några åkare har någon erfarenhet av köra genom och besöka Baltstaterna, Vitryssland, Rumänien, Moldavien, Ukraina, Bulgarien?

Tänkte eventuellt ta den vägen ner mot Balkan, Turkiet och Grekland nu i sommar. Det där med dryg trafik och dåliga vägar känner jag till och det får man leva med. Körde igenom större delar av Balkan förra sensommaren/hösten så jag är relativt van.

Tips, info (saker att tänka på), erfarenheter och idéer är välkomna! Även info om behov av visum och diverse dokument som kan komma att behövas är tacksamt för den som vet.

Och för den som undrar så har jag inte tänkt ta min Suzuki SV1000N denna gång utan sneglar mer på en offroad/touringhoj som t.ex. KTM 950/990 Adventure eller liknande.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp. Jag gjorde denna tur för några år sedan:

TourEasting.jpg


Vi plockade bla Rumänien (fantastisk hojkörning i Fargasan Mountains), Bulgarien (gott om nya fina vägar) och Baltstaterna.

Moldavien hade jag bara hört dåligheter om av folk som sett stället på plats, så det undvek vi. Till Vitryssland behöver man visum vilket är krångligt och dyrt. Landet har dessutom rykte om sig att vara ett riktigt rövhål, så vi undvek det också.

Nu när jag ändå skriver så kan jag tipsa om både Ungern och Slovakien. Speciellt Slovakien var fantastisk vackert och kul att köra i.

Kul att fler upptäcker östländerna. Finns mycket fint där!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi plockade bla Rumänien (fantastisk hojkörning i Fargasan Mountains), Bulgarien (gott om nya fina vägar) och Baltstaterna.

Moldavien hade jag bara hört dåligheter om av folk som sett stället på plats, så det undvek vi. Till Vitryssland behöver man visum vilket är krångligt och dyrt. Landet har dessutom rykte om sig att vara ett riktigt rövhål, så vi undvek det också.

Nu när jag ändå skriver så kan jag tipsa om både Ungern och Slovakien. Speciellt Slovakien var fantastisk vackert och kul att köra i.

Kul att fler upptäcker östländerna. Finns mycket fint där!

grymt, rumänien är jag jävligt sugen på, hört och sett att det ska vara mycket fint!

ok ja jag har ju inte direkt gissat att moldavien ska vara ett vackert eller lätt land att besöka men det är ändå totalt annorlunda från min vardag och dessutom så är det vad jag förstått europas fattigaste land före albanien. så allt sånt gör det intressant att uppleva för mig. likaså länder som vitryssland och ukraina. eller ja, de flesta öststaterna där det är väldigt annorlunda och ofta inte lika utvecklat.

vad är det med vitryssland som kan göra det till ett riktigt "rövhål"?

jag körde igenom både ungern och slovakien förra året men hade jävligt bråttom norrut så vi hann inte se mycket alls förutom motorvägar, budapest och bratislava. ska klart utforska länderna mer i nästa resa!

östländer och hela balkan är grymt, klart värt att besöka och hoja igenom! dessutom sjukt jävla mycket billigare än alperna och de populära mc-vägarna däromkring där allt kostar skjortan. även om jag älskar alperna med!
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Själv lite nyfiken på några av dessa länder, främst baltstaterna.
Starstriker: Har du några konkreta tips (eller var man kan hitta) på baltstaterna? Fina körvägar, saker att se m.m. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
vad är det med vitryssland som kan göra det till ett riktigt "rövhål"?

Polisen där skall vara ännu mer korrupt än i Kazakstan eller Ryssland (där jag redan kört). De var en stor pain in the ass och sätter dit dig lite godtyckligt för att du saknar en bokstav på skylten, nåt papper som inte finns, eller för att du stannar på fel ställe etc. När de fått en slant ringer de sin polare i nästa vägspärr och förvarnar om att en europe är på väg och sen upprepas historien...

Vad jag förstått är Vitryssland platt och ännu mer ocharmigt än Ryssland. Det enda att se är deras gigantiska betongmonument som står här och där. Har dock ej varit där själv, utan fått berättat för mig av personer som varit där, så du får gärna åka dit och berätta hur det VERKLIGEN ligger till :)

Själv lite nyfiken på några av dessa länder, främst baltstaterna.
Starstriker: Har du några konkreta tips (eller var man kan hitta) på baltstaterna? Fina körvägar, saker att se m.m. :)

Jag brukar först välja vägarna, och sen kollar jag upp vad efter vägen som är sevärt. Skaffa en riktig karta/gps, sen är det bara att välja och vraka. När jag körde där höll vi oss mot kusten, men inte ända ute vid vattnet. Det hade ösregnat hela natten fram tills vi rullade av färjan i Tallinn. Hela bygden låg insvept i dimma och det var rätt magiskt att susa fram i de ändlösa barrskogarna under förmiddagen.

Starstriker:hur lång var den turen du gjorde?

Vi var ute i en månad och avverkade 21 länder. Tror det blev 9000 kilometer den rundan.
 
Last edited:

karatekeps

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Söder
Hoj
BMW 1200 GSA -11
Körde denna rutt i somras:

Sthlm-(färja)-Tallin-Pärnu-Jürmula-Liepaja-Klaipeda-Nida-Klaipeda-(färja)-Karlshamn-Öland-Oskarshamn-(färja)-Gotland-(färja)-Oscarshamn-Göteborg-Sthlm.

Trevlig resa, dock så dirigerade Zumon in oss på en hel del lösa och dåliga grusvägar i Lettland. Fina stränder och mysiga badorter. Hade ett lungt tempo och avverkade balt-länderna på 6 dagar, körde aldrig längre än 30 mil per dag där borta. Nida och jürmula var de finaste ställena.

Kommer inte på något speciellt att tänka på vad det gäller Balt-länderna... Inga problem uppstod. Bodde på hotell på samtliga orter, hyfsade priser om man kollar upp priser och bokar i förväg.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Körde denna rutt i somras:

Sthlm-(färja)-Tallin-Pärnu-Jürmula-Liepaja-Klaipeda-Nida-Klaipeda-(färja)-Karlshamn-Öland-Oskarshamn-(färja)-Gotland-(färja)-Oscarshamn-Göteborg-Sthlm.

Trevlig resa, dock så dirigerade Zumon in oss på en hel del lösa och dåliga grusvägar i Lettland. Fina stränder och mysiga badorter. Hade ett lungt tempo och avverkade balt-länderna på 6 dagar, körde aldrig längre än 30 mil per dag där borta. Nida och jürmula var de finaste ställena.

Kommer inte på något speciellt att tänka på vad det gäller Balt-länderna... Inga problem uppstod. Bodde på hotell på samtliga orter, hyfsade priser om man kollar upp priser och bokar i förväg.

Den där hojen ska väl klara lite lösa grusvägar? Det är såna jag försöker pricka in när jag ska nånstans :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Polisen där skall vara ännu mer korrupt än i Kazakstan eller Ryssland (där jag redan kört). De var en stor pain in the ass och sätter dit dig lite godtyckligt för att du saknar en bokstav på skylten, nåt papper som inte finns, eller för att du stannar på fel ställe etc. När de fått en slant ringer de sin polare i nästa vägspärr och förvarnar om att en europe är på väg och sen upprepas historien...

Vad jag förstått är Vitryssland platt och ännu mer ocharmigt än Ryssland. Det enda att se är deras gigantiska betongmonument som står här och där. Har dock ej varit där själv, utan fått berättat för mig av personer som varit där, så du får gärna åka dit och berätta hur det VERKLIGEN ligger till :)

Det låter ju onekligen som ett rövhål, ett riktigt ruttet sådant.

Det är ju jävligt synd att det ska behöva vara så, dom länderna skulle ju verkligen behöva lite turism av pengastinna europeer.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Polisen där skall vara ännu mer korrupt än i Kazakstan eller Ryssland (där jag redan kört). De var en stor pain in the ass och sätter dit dig lite godtyckligt för att du saknar en bokstav på skylten, nåt papper som inte finns, eller för att du stannar på fel ställe etc. När de fått en slant ringer de sin polare i nästa vägspärr och förvarnar om att en europe är på väg och sen upprepas historien...

Vad jag förstått är Vitryssland platt och ännu mer ocharmigt än Ryssland. Det enda att se är deras gigantiska betongmonument som står här och där. Har dock ej varit där själv, utan fått berättat för mig av personer som varit där, så du får gärna åka dit och berätta hur det VERKLIGEN ligger till :)

Jag misstänkte att det var något sånt du syftade på, jävligt synd att det ska behöva vara sådär i vissa länder. vitryssland är väl en diktatur också? är faktiskt väldigt sugen på att köra en fetare sväng över mot ryssland och kazakstan m.m. över mot asien. men det får nog bli något annat år, kommer va för svag i armarna efter operationen om 8 dagar för något sånt ansträngande i år.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag misstänkte att det var något sånt du syftade på, jävligt synd att det ska behöva vara sådär i vissa länder. vitryssland är väl en diktatur också? är faktiskt väldigt sugen på att köra en fetare sväng över mot ryssland och kazakstan m.m. över mot asien. men det får nog bli något annat år, kommer va för svag i armarna efter operationen om 8 dagar för något sånt ansträngande i år.

Vi körde Kazakstan-Stlm på 4 dygn, men då hade vi hemlängtan :)

Det jag skulle göra (om jag inte redan varit i krokarna) vore att ta snabbaste vägen genom Ryssland till Mongoliet. Tar ca 2v. Sen köra några veckor i Mongoliet och sen 2v tillbaka igen.

Visst, Kazakstan var ju intressant med Aralsjön och så, men körningen där var väl inte direkt upphetsande. Mongoliet däremot, det var rena himmelriket. Där kan du räkna med hundratals mil med grus/sandstigar!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi körde Kazakstan-Stlm på 4 dygn, men då hade vi hemlängtan :)

Det jag skulle göra (om jag inte redan varit i krokarna) vore att ta snabbaste vägen genom Ryssland till Mongoliet. Tar ca 2v. Sen köra några veckor i Mongoliet och sen 2v tillbaka igen.

Visst, Kazakstan var ju intressant med Aralsjön och så, men körningen där var väl inte direkt upphetsande. Mongoliet däremot, det var rena himmelriket. Där kan du räkna med hundratals mil med grus/sandstigar!

ok ja jag har förstått att mongoliet ska vara speciellt, lär definitivt bli ett framtida mål!

men hur gjorde du/ni med visum i ryssland med att konstant vara på vandrande fot istället för att exakt kunna uppge vart man kommer uppehålla sig varje dygn? (som jag förstått att man måste, ungefär som i usa) Man vill ju ha friheten att kunna röra sig som man vill?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ok ja jag har förstått att mongoliet ska vara speciellt, lär definitivt bli ett framtida mål!

men hur gjorde du/ni med visum i ryssland med att konstant vara på vandrande fot istället för att exakt kunna uppge vart man kommer uppehålla sig varje dygn? (som jag förstått att man måste, ungefär som i usa) Man vill ju ha friheten att kunna röra sig som man vill?

Vi hade affärsvisum som tillät tre inresor. Det var småknepigt att fixa det.

Vid gränskontrollen uppgav man bara att man var på genomresa. De krävde att man skulle få en stämpel i visumet inom X antal dagar. Stämplarna utfärdades på ackrediterade hotell (som är en helt annan historia)

En annan halvpysslig bit var att vid varje inresa importera hojen och vid utresan exportera den. En oändlig pappersexercis i början, men vi fick kläm på det efter ett tag.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Vi hade affärsvisum som tillät tre inresor. Det var småknepigt att fixa det.

Vid gränskontrollen uppgav man bara att man var på genomresa. De krävde att man skulle få en stämpel i visumet inom X antal dagar. Stämplarna utfärdades på ackrediterade hotell (som är en helt annan historia)

En annan halvpysslig bit var att vid varje inresa importera hojen och vid utresan exportera den. En oändlig pappersexercis i början, men vi fick kläm på det efter ett tag.

fy fan vilken jävla process. :confused: Så det är med andra ord jävligt knepigt att genomföra för en vanligt äventyrsresande!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
fy fan vilken jävla process. :confused: Så det är med andra ord jävligt knepigt att genomföra för en vanligt äventyrsresande!

Äh, det var första gången för mig och jag klarade det, så varför skulle inte du fixa det. Börja planeringen i god tid bara. Att fixa visum etc tar tid, men det är inte "svårt". Man måste bara vara lite ihärdig, för kvarnarna mal väldigt långsamt annars.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Äh, det var första gången för mig och jag klarade det, så varför skulle inte du fixa det. Börja planeringen i god tid bara. Att fixa visum etc tar tid, men det är inte "svårt". Man måste bara vara lite ihärdig, för kvarnarna mal väldigt långsamt annars.

jaja jag är envis och skulle säkert fixa det men det låter ändå som en onödigt omständig process!
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top