Ban-setup cbr 1000rr

SATLinkan

Hojakare
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RR
Hej på er. Är ny här men hoppas kunna få lite hjälp. Har vandrat upp och ner i klasserna men kör nu cbr 1000rr.

Innan jag får hjälp kan det säkert vara bra med lite om min körstil:
Gammal crossförare, har bara kört gathoj i fyra år. Har kört med smc på bana ett par gånger och är i nivån att jag skrapar knän och kör i skapligt tempo(givetvis relativt), men har svårt med blicken, spårval samt att jag ofta kommer för brant in i kurvorna (som resultat av dåligt spårval från start). En instruktör sa en gång att "jag brutalt kastar ner" hojen i kurvorna, vilket mer resulterar i skrapade fotpinnar än snabba kurvor. Så nu till problemet:

1. Jag vet att krashen kommer. Det är bara frågan när. Jag funderar på att köpa krashkåpor. räcker det? Behöver jag mer skydd för att jag ska få så lite skador som möjligt? Eftersom jag mest kör bana, behöver jag ta ut för lyktorna eller kan jag strunta i det? Kommer någon på bankörningarna att klaga?

2. Har läst massa recensioner på min hoj. Ofta så rekommenderas det att byta bakdrev. Någon som har erfarenhet? Är det värt det? ett eller två kugg?

3. Vid kraftiga inbromsningar tappar jag ofta bakhjulet. Jag vet att det beror på dålig bromsteknik och för hårda armar, men ändå, baken svassar och sticker väldigt ofta upp. Jag vet inte om det är brist på erfarenhet eller om det går att göra någonting åt det. Jag undrar om det kan ha med fjädringen fram att göra? Om någon svarar på det, och rekommenderar ändringar, vore det snällt om ni också kan kommentera påverkan på bak. Tar även tacksamt emot hjälp för hur jag kan, om det är nödvändigt, själv hitta rätt dämparinställningar.

Tror att det var allt. Förresten, hur påverkar krashkåpor vikten på hojen? Lättare eller tyngre? Någon som vet var man hittar ett akraprovich helsystem till en -05?

Tack på förhand, Fredrik
 

novarossi

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1, R6
ta bort alla lampor, köp racekåpor och köp racekabelstam! lägg dina cash på däck! och efter ett tag när du inte nöjjer dig med det så uppgraderar du dina fjädringar till öhlins sist sist trimmar du typ som helsystem eller inne i motorn!!

lycka till
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
1. Jag vet att krashen kommer. Det är bara frågan när. Jag funderar på att köpa krashkåpor. räcker det? Behöver jag mer skydd för att jag ska få så lite skador som möjligt? Eftersom jag mest kör bana, behöver jag ta ut för lyktorna eller kan jag strunta i det? Kommer någon på bankörningarna att klaga?

3. Vid kraftiga inbromsningar tappar jag ofta bakhjulet. Jag vet att det beror på dålig bromsteknik och för hårda armar, men ändå, baken svassar och sticker väldigt ofta upp. Jag vet inte om det är brist på erfarenhet eller om det går att göra någonting åt det. Jag undrar om det kan ha med fjädringen fram att göra?

Tror att det var allt. Förresten, hur påverkar krashkåpor vikten på hojen? Lättare eller tyngre? Någon som vet var man hittar ett akraprovich helsystem till en -05?

Tack på förhand, Fredrik
Kraschkåporna skyddar inte mycket. De är inte gjorda för det. Ett minimum av skydd är kraschpuckar. De är tillför att skydda ramen och motorn, de vitala delarna på hojen alltså. Det betyder inte att de nödvändigtvis kommer att vara i nyskick efter en vurpa (gruset i fållorna slipar gott på den fina lacken på ramen :tummenupp ) men tar upp en del av våldet. Kraschar man i lite fart så blir det skador på hojen - hur mycekt beror på omständigheterna.

Jag tror inte att någon har något att invända mot att du kör utan hål för lyktorna så länge du har hojen försäkrad. Man bör värtom ha lamporna avslagna på bana. Fast det är möjligt att någon bandagsarrangör har invändningar...

Bromsproblematiken kan ha med gaffeln att göra ja, men kan också bero på bakdämparen. Om fjädrarna i gaffeln är för mjuka så bottnar den och då får man just de problem du beskriver. Jag hade samma på min till jag bytte till en fjäder från Wilbers. Ett byte kostar ca 1 600 kr för fjädrar, olja och jobb hos www.wemi.se. Ring dem så får du äran och nöjet att prata med Christer Miinin. (hmm, sidan verkar ur funktion nu...)

En billigare variant är att ställa in fjädringen ordentligt. De kan möjligen göra verkan och lösa ditt problem. Du bör förresten göra det i vilket fall. Kolla på öhlins guide på: http://www.ohlins.com/Motorcycle/Settingupyourbike/tabid/59/Default.aspx under rubriken "Setting the Spring pre-load" hittar du matnyttig info.

Man vinner ingen vikt att tala om genom att montera kraschkåpor. Originalen är mycket lätta och lampor väger nästan ingenting.
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top