Bana vs. Bulten (Allmän väg)

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Jämför vi en toppmodern supersporthojs bromsar med en bättre beggad kombi från mitten på 90-talet eller mot en toppmodern sportbil när det gäller bromsarna?

Generellt så kommer alltiod en bil att stanna bättre, kortare och säkrare än en motorcykel. Tar man en modern MC med ett bra ABS system så ökar sannolikheten att MC-förarn hinner stanna i tid, men säkert är det inte.

Öööh nej?
Du kan nog gämföra en medelhoj med en medelbil och sen kolla på bromssträcka. Pga bristande underhåll & däckval från svensson-bilisten (och dessutom troligen är svennsonbilsten generellt ouppmärskam i trafiken, dvs finlandsbåt i reaktionstid :huvet) så kommer alltid bilen att ha längre bromssträcka

De sportbilar som finns där ute behöver vi hojåkare nästan inte bry oss om ur bromssynvikel om de ligger efter en. Men hur ofta liggger en sportbil o sniffar avgaser 1m bakom en hoj?
Nä de flesta avgassniffare sitter i en ej korrekt underhållen svennson bil o är oppmärksamma.

Så ur alla praktiska synvinklar kan man räkna med att alla bilar där ute kommer aldrig att stanna snabbare än din hoj o där med blir du fett r*vk*****d om de ligger för nära o du måste pallnita

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Öööh nej?
Du kan nog gämföra en medelhoj med en medelbil och sen kolla på bromssträcka. Pga bristande underhåll & däckval från svensson-bilisten (och dessutom troligen är svennsonbilsten generellt ouppmärskam i trafiken, dvs finlandsbåt i reaktionstid :huvet) så kommer alltid bilen att ha längre bromssträcka
De sportbilar som finns där ute behöver vi hojåkare nästan inte bry oss om ur bromssynvikel om de ligger efter en. Men hur ofta liggger en sportbil o sniffar avgaser 1m bakom en hoj?
Nä de flesta avgassniffare sitter i en ej korrekt underhållen svennson bil o är oppmärksamma.

Så ur alla praktiska synvinklar kan man räkna med att alla bilar där ute kommer aldrig att stanna snabbare än din hoj o där med blir du fett r*vk*****d om de ligger för nära o du måste pallnita

Stämmer inte...du får nog tänka ett varv till eller göra praktiska tester.
Amullo beskriver det helt korrekt.

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02

Har du varit i Fjollträsk trafiken?
Har hitills inte sett en enda bil som stannar vid panikbromsning snabbare än en hoj tyvärr.
Även om det teoretiskt inte ens bör vara ett problem för bilisterna att stanna snabbare så är inte den verklighet jag åker till o från jobbet i varje dag så. Här är de flesta sommardäck på bilarna för gammla o hårda / ecco däck med lågt rullmotstånd o LÅÅÅNG bromssträcka, kassa bormsbelägg o svampigt ej effektivt bromssystem pga ej bytt bromsvätska sen bilen var ny, samt förare som sitter o äter frukost, pratar i mobilteleon med en hand, eller sminkar sig.

De flesta hojåkare har i jämförelse (mot dessa bilister då) i-prinicp-tvävlingsdäck, koll på trafiken (annars blir man inte långlivad), välunderhållet bromssystem.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Precis..

Känns som att alla förutsätter att bromsningar sker under perfekta förhållanden där både bil och mc bromsar samtidigt. Och att det på något sätt är helt okej att ligga väldigt nära bakom en bil på mc, medans om en bil ligger för nära så är det en dödsfälla eftersom bilar har så dåliga bromsar och långa bromssträckor?

I de flesta fall så lär såna kollisioner bero på att den bakomvarande föraren inte hinner reagera och börja bromsa snarare än att de har dåliga bromsar.

Jag har en A4 från sent 90-tal med standardbromsar (dock i bra skick).
Jag är ändå helt övertygad om att jag i en paniksituation förmodligen skulle stanna både snabbare och säkrare med den än med hojen.

Det går lixom inte att jämföra bromssträckor som är uppmätta vid ett test med en given bromspunkt och perfekta förutsättningar. (rak väg, och fri sikt).

Med en ABS-hoj är det såklart en fördel, men många av oss skulle, i en paniksituation, förmodligen antingen bromsa omkull oss, eller bromsa för löst, alternativt bromsa, låsa framhjulet och därför släppa på bromsen.

Om dessutom vägen svänger lite, och man har en del nedlägg så är det ytterligare en nackdel som bilen inte har.

Jag kör i vår härliga trafik dagligen.. och merparten av de olyckor jag sett eller hört talas om i såna här scenarion har berott på för dåligt avstånd så att man knappt hunnit börja bromsa, alternativt att någon av förarna har hållt på med nåt annat och inte uppmärksammat att framförvarande bromsat eller står still. Inte att bakomvarande bil har haft undermåliga bromsar tekniskt sett.

Last edited:

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Har hitills inte sett en enda bil som stannar vid panikbromsning snabbare än en hoj tyvärr.
Även om det teoretiskt inte ens bör vara ett problem för bilisterna att stanna snabbare så är inte den verklighet jag åker till o från jobbet i varje dag så. Här är de flesta sommardäck på bilarna för gammla o hårda / ecco däck med lågt rullmotstånd o LÅÅÅNG bromssträcka, kassa bormsbelägg o svampigt ej effektivt bromssystem pga ej bytt bromsvätska sen bilen var nyQUOTE]

Detta är ett fall för mythbusters

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Framförvarande har alltid bra bromsar.
Bakomliggande har alltid dåliga bromsar

Haha, ja..

Eller, mc är alltid bättre, och mc-förare gör alltid rätt, bilar är alltid kassa, och bilister är alltid idioter..

Lite lustigt då jag antar att de flesta av oss (iaf jag) inte bara kör hoj utan även bil..

Men det är klart, det kan ju finnas ett undantag som säger att OM man kör hoj så kör man även bil felfritt, och ens bil är per automatik i toppskick och bättre än en likadan bil som framförs av någon som INTE kör hoj..

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
En mc förlorar alltid i bromssträcka. Oavsett om det är vid en panikbromsning eller test med fast angiven bromspunkt. Det är inget fel på själva bromssystemet på en mc, utan det är anläggningsytan mot asfalten samt stabiliteten (dvs endast 2st däck på rad) som begränsar bromsningen.

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
En mc förlorar alltid i bromssträcka. Oavsett om det är vid en panikbromsning eller test med fast angiven bromspunkt. Det är inget fel på själva bromssystemet på en mc, utan det är anläggningsytan mot asfalten samt stabiliteten (dvs endast 2st däck på rad) som begränsar bromsningen.

Nej, en MC förlorar inte alltid i bromssträcka. Den gör säkerligen oftast det på grund av, som du säger, större anläggningsyta men siffrorna skiljer inte så mycket. Inte mer än att det kompenseras av en tiondels sekunds snabbare reaktionstid.

Motortidningar har inte alltid sanningen men en Volvo V50 bromsade 100-0km/h på 38m enligt Teknikensvärlds test. Samma sträcka 38m behöver en Ducati 1198S enligt Bike.
Tänk istället att bilen är en risig 740 från mitten av åttiotalet och hojen är fortfarande en 1198S. Då har du helt plötsligt en längre bromssträcka för bilen.

Sen verkar ni snacka om olika saker. Dizzy nämner även reaktionssträckan och jag tycker han har rätt. Tror de flesta är mer på "spänn" när de kör hoj. Jag är iallafall mycker mer allert. Dessutom är det ingen jävel som skriver sms eller fixar med ungar i bilbarnstolar och dylikt när de kör hoj (kanske nån GW åkare som pillar med stereon då)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Nej, en MC förlorar inte alltid i bromssträcka. Den gör säkerligen oftast det på grund av, som du säger, större anläggningsyta men siffrorna skiljer inte så mycket. Inte mer än att det kompenseras av en tiondels sekunds snabbare reaktionstid.

Motortidningar har inte alltid sanningen men en Volvo V50 bromsade 100-0km/h på 38m enligt Teknikensvärlds test. Samma sträcka 38m behöver en Ducati 1198S enligt Bike. Tänk istället att bilen är en risig 740 från mitten av åttiotalet och hojen är fortfarande en 1198S. Då har du helt plötsligt en längre bromssträcka för bilen.

Sen verkar ni snacka om olika saker. Dizzy nämner även reaktionssträckan och jag tycker han har rätt. Tror de flesta är mer på "spänn" när de kör hoj. Jag är iallafall mycker mer allert. Dessutom är det ingen jävel som skriver sms eller fixar med ungar i bilbarnstolar och dylikt när de kör hoj (kanske nån GW åkare som pillar med stereon då)

Och sådan perfekt bromsning fixar du gång, på gång på gång....?

Hojen är förloraren, även ïfall du tar hänsyn till stoppsträckan.

Det som spär på myten att hojen alltid stannar på en femöring och alltid innan en bil gör det, är att det upplevs så när man kör....men stämmer olyckligtvis inte.

Därför är ABS systemen som börja dyka upp nu på hojar lite utav revolution, där det går få till effektiv bromsning o reducera bromssträckan. Det kommersäkerligen rädda en hel del situationer och liv.

Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Och sådan perfekt bromsning fixar du gång, på gång på gång....?

Hojen är förloraren, även ïfall du tar hänsyn till stoppsträckan.

Det som spär på myten att hojen alltid stannar på en femöring och alltid innan en bil gör det, är att det upplevs så när man kör....men stämmer olyckligtvis inte.

Nej, det gör jag absolut inte. Det gör förmodligen inte bilföraren heller trots att det är mycket lättare att bromsa med en bil. När Mercedes tog fram sitt BAS var det för att deras undersökningar visade att 90% av bilförarna inte bromsade med tillräklig kraft vid en panik situation.

Har aldrig hört myten att hojar stannar på en femöring. Det jag hela tiden läser på SH är att hojar är totalt underlägsna bilar i inbromsning. Jag tycker skillnad i bromssträcka spelar ganska liten roll när vi blandar in reaktionssträckan. 100km/h är cirka 28 meter i sekunden.

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Jag menade inte att starta en stor elak diskussion kring just bromssträcka och stoppsträcka - vi får väl helt enkelt säga att det skiljer från fall till fall beroende på en massa faktorer.

Det jag menar är att håller man avståndet så behöver man inte oroa sig för att det inte finns tid att reagera eller bromsa tillräckligt.

Då det inte är ovanligt att bilister ej håller gott avstånd från bl a motorcyklister så tycker jag personligen att B-kortsteorin bör varna mer om effekten av en krock mellan bil och mc.

Är det någon som inte håller med om detta?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har bara kört hoj lite drygt två år. Men jag har noterat att bilister har en tendens att tycka det är ok att ligga närmare hojen än när jag sitter i min bil, i synnerhet på kringlederna (här i götet).
Det avstånd man får på bakomvarande, i många fall, är krock direkt om man skulle klippa till på bromsen.. Där har garanterat bromsverkan ingen direkt inverkan alls för de kommer inte ens hinna börja bromsa ens en gång... :-(

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Har bara kört hoj lite drygt två år. Men jag har noterat att bilister har en tendens att tycka det är ok att ligga närmare hojen än när jag sitter i min bil, i synnerhet på kringlederna (här i götet).
Det avstånd man får på bakomvarande, i många fall, är krock direkt om man skulle klippa till på bromsen.. Där har garanterat bromsverkan ingen direkt inverkan alls för de kommer inte ens hinna börja bromsa ens en gång... :-(

Köp en SH-tröja och skriv texte: Kan du läsa detta ligger du för nära.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nej, det gör jag absolut inte. Det gör förmodligen inte bilföraren heller trots att det är mycket lättare att bromsa med en bil. När Mercedes tog fram sitt BAS var det för att deras undersökningar visade att 90% av bilförarna inte bromsade med tillräklig kraft vid en panik situation.

En bilförare vid en paniksituation stampar på bromsen. Men eftersom hjärnan inte har registrerat hur farligt detta hinder nu är så släpper i stort sett alla efter lite på bromsen helt omedvetet, vilket förlänger bromssträckan. Flera biltillverkare har nu system som hjälper föraren att bibehålla den bromskraft som uppstod vid panikbromsningen, dvs att bromstrycket är kvar även om föraren släpper lite på bromspedalen.

Att bromsa maximalt med en motorcykel är svårt. varför? Jo, för vi vet inte vad maximalt är!! Hur många motorcykelförare kan bromsa hårt, och lägg till en paniksituation på det. Utgången är ganska förutsägbar...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Även om det teoretiskt inte ens bör vara ett problem för bilisterna att stanna snabbare så är inte den verklighet jag åker till o från jobbet i varje dag så. Här är de flesta sommardäck på bilarna för gammla o hårda / ecco däck med lågt rullmotstånd o LÅÅÅNG bromssträcka, kassa bormsbelägg o svampigt ej effektivt bromssystem pga ej bytt bromsvätska sen bilen var ny, samt förare som sitter o äter frukost, pratar i mobilteleon med en hand, eller sminkar sig.

De flesta hojåkare har i jämförelse (mot dessa bilister då) i-prinicp-tvävlingsdäck, koll på trafiken (annars blir man inte långlivad), välunderhållet bromssystem.

Det är fortfarande tyvärr ett faktum att under realistiska förhållanden så kommer ingen hojförare att ha kortare bromssträcka än en bilist i valfri svenssonbil med halvtaskiga däck.
ABS systemen på bilarna gör att inbromsningen blir i stort sett optimal varje gång.

Visst. Man kan bromsa ner en hoj på samma eller kortare sträcka som många Svenssonbilar men det är vid planerade bromsprov under kontrollade förhållanden. I praktiken funkar det tyvärr inte så för det är ytterst få hojförare om ens någon som har förmågan att bromsa optimalt på ett varierande underlag när det uppstår en plötslig nödsituation.

Och det har också demonstrerats vid ett antal tillfällen på exempelvis Street & Stunt ute vid Barkarby. Så ganska många motorcyklister som bor i eller runt Fjollträsk vet hur det ligger till.
Dom enda hojar som jag sett har en chans i dom situationerna var dom med ABS.
Faktum är att vid dom demonstrationerna där hojarna fick lägga sig på vad dom ansåg vara lagom avstånd bakom bilen. Dvs det avstånd som dom skulle ha till framförvarande ute i trafiken. Men dom låg lite snett bakom och skulle bromsa när bilen bromsade. Ingen hojförare skulle ha klarat av att undvika en kollision i dom situationerna. Samtliga hade smällt in i bilen. Dom skickliga hade kanske klarat sig undan med krökt framgaffel.
Och då är det ändå frågan om test under kontrollerade former med förare som inte tänker på något annat än att dom ska bromsa. I verkligheten ser det troligen ännu sämre ut.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Att jämföra en gammal bil med underkända bromsar i besiktningen är inte relevant eftersom det inte är så medelbilen ser ut. Jämför med en bil av samma årsmodell som din hoj som ägs av en normal bilist som gör service när lampan lyser och nästan alltid går igenom besiktningen utan större problem.

Att argumentera om en bil från början av 80-talet med bakelitdäck som egentligen skall vara på skroten är ju löjligt. Hur många sådana ser du i trafiken?

Stoppsträckor från teknikens värld för ett gäng bilar från 100 km/t "riktigt" test.
Audi A4: 36 meter
Ford Mondeo: 38 meter
Ren. Laguna: 35 meter
VW Passat: 41 meter
Volvo V70: 35 meter
Saab 95: 33.3 meter
Nissan Primera: 38 meter
Audi A6: 36 meter.

Stoppsträckor från BIKE 2006
Bromsträcka från 100km/h till stopp
CBR 1000 RR 37,3m
ZX-10R 38,8m
GSX-R 1000 37,7m
YZF R1 38,3m

Märk väl att detta är NYA bilar och NYA hojar som testats av riktigt duktiga förare som har som arbetsuppgift att testa just alla gränser..

Skillnaden är att du som bilförare kan klappa på full broms i vått, torrt, grus, is eller mitt i en kurva med bibehållen stoppsträcka.. Klappa på en 37 meters stopp med en r1 ner du ligger med nedlägg i en kurva under regn så skall jag hålla käft, jag lovar!

Men att lura sig själv i att jag har bättre bromsar tycker jag inte man skall göra! Förvisso kanske svenson inte har samma beredskap som vi har pga allt från skrikande barn till fippla med stereo.. Men om vi dessutom snackar BANA vs. Bulten så är det väll knappast Svenson som vi träffar på på banan iallafall..

Sharx

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Hoj
Kawasaki ninja zx6r -96
Men om vi dessutom snackar BANA vs. Bulten så är det väll knappast Svenson som vi träffar på på banan iallafall..

Det som sagts är att gatan är mer riskfylld p g a övrig trafik, ingen (iaf inte jag) har på något sätt påstått att diskussionen kring bakomvarande fordon gäller banåkning.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Förvisso.. Men om vi pratar om att bilen är bakomvarande är detta ju plötsligt ett "non-problem" eftersom bilen stannar snabbare än hojen.. Speciellt om du ser ett hinder i en kurva på bulten och skall stanna.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin