Bandag och slipon med dB-killer?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har för första gången reggat mig för att köra på falkenberg, blir troligtvis även på kinnekulle.

Sådär mellan tummen och pekfingret, måste man ha originalsystemet för att få lov att köra?

Det sitter ett Mivv-slipon med dB-killer på min CBR600FS. Ingen har sagt något om ljudnivå när jag kört Knix eller prova på dagen på Kinnekulle ring, så jag är lite osäker.

Känns vettigare att skaka fram ett orgsystem och montera på, än att bli nekad att få köra, men jag har ingen uppfattning om hur strikt det är.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Troligtvis 95db gräns
Ja, det har jag läst att det är. Men jag vet inte var jag skulle kunna mäta upp hojen själv i förväg.

Har inte en aning om vad en varvig 600a har för volym på 5 meters avstånd vid förbikörning. Ska i väg och besiktiga hojen snart, mäter de upp ljudnivå där?
 

Jimmy

Guest
Vad vinner du på att inte köra med originaldämpare?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vad vinner du på att inte köra med originaldämpare?
Jag slipper skaffa en org-dämpare och montera på? Det känns onödigt att lägga tid och pengar om det är helt meningslöst.

Vi kan vända på frågan och säga, vad vinner jag på att införskaffa ett originalsystem och montera på?
 
Last edited:

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag slipper skaffa en org-dämpare och montera på? Det känns onödigt att lägga tid och pengar om det är helt meningslöst.

Vi kan vända på frågan och säga, vad vinner jag på att införskaffa ett originalsystem och montera på?

I med DB-killer så bör det vara lugnt. Skulle det mot förmodan inte vara det så släng i en högre växel på rakan så får du ju ner ljudet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det inte 92 på Kinnekulle?

Har du killer i borde det vara lugnt, skiljer förvisso mellan system, hoj osv. men jag klarar mig på killer i min r6 som är en erkänt svår modell att få tyst på, tjejen med så det borde vara lugnt.

De sista 2-3db låter du inte förrän du tillhör absoluta toppen i rr så är det dina första tillfällen borde du låta lägre än mig som låter lägre än de allra snabbaste, mätningen sker "flygande" och om jag minns rätt så ska du mätas 10m från idealspår och utan murar/vallar bakom som kan störa, det värdet går Inte att översätta till en stillastående mätning som kan göras på bilprovningen, har testats i rr men utan resultat.

Jag säger, släpp detta nu och ladda för en kul dag på banan, orginalsystemet gör inte säkert hojen tystare, min låter mindre med helsystem och killer än original. :)

Om du bli uppmätt be att få kolla mätaren, har sett tillfällen när mätaren legat i solen och garanterat passerat max.temp för kalibreringen och fått vettigare värde så fort den fått ligga och svalna lite.













Sen finns det de som "använder" ljudproblem som anledning att få "svåra" deltagare att ta det lite lugnare men det är en annan sak..........
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Med db-killer borde det inte vara några problem.
Och skulle du ändå bli varnad för ljudet så ta det bara lite lugnare på rakan... det är ändå i kurvorna som det är skoj. :)
 

Jimmy

Guest
Jag slipper skaffa en org-dämpare och montera på? Det känns onödigt att lägga tid och pengar om det är helt meningslöst.

Vi kan vända på frågan och säga, vad vinner jag på att införskaffa ett originalsystem och montera på?

Du slipper oroa dig för att bli avplockad förstås. Org dämpare kan vara bra att ha i besiktningssammanhang oavsett vilket. Men chansa du så ses vi på Falken:tummenupp
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Fan vad underbart att den här tråden dök upp - ska själv köra på Ring Knutstorp på söndag och har gått runt och funderat på detta ett tag nu. När jag först läste om de drakoniska ljudregleringarna så tänkte jag att jag säkerligen löser det hela med en db-killer, så smällde i en sådan i mitt Leo Vince-slipon (SBK Lv One Evo II). Häromdagen såg jag kommentarer som "sätt på originalsystemet, chansen är liten att du klarar dig med eftermarknadssystem", så oron dök så klart upp på nytt. Men om He Rik m.fl. lyckats tygla sina liknande maskiner på samma sätt antar jag att jag inte bör oroa mig allt för mycket.

Jag är dock nyfiken, kan man kompensera för en hoj som låter för mycket genom att gå med på att hålla sina rpm nere? Eller är detta bara ifall originalsystemet låter för högt, alternativt om hojen bara är lite för högljudd? När man läser på SMC:s sida får man intrycket av att man åker ut om ljudet är för högt när hojarna testas, eller om man får svart flagg två gånger på banan, men sen ser man folk här inne och på YouTube som skriver om att de håller sina rpm nere pga ljudnivån... Någon som kan bringa klarhet i exakt hur detta fungerar? :va
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kom upp i 95.8 med slipon och db-killer på gelleråsen. Detta slipon är närmare 10 år gammalt, och det var bara när jag gav fan i att växla förrän shiftlighten lös (omkring 15000 rpm) så tar du det lugnare än så så bör det inte vara några problem, ens med ett slipon som haft 10 år på sig att elda upp allt dämpmaterial.
Som lite referens så tycker jag det låter plågsamt högt vid de varvtalen utan öronproppar.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fan vad underbart att den här tråden dök upp - ska själv köra på Ring Knutstorp på söndag och har gått runt och funderat på detta ett tag nu. När jag först läste om de drakoniska ljudregleringarna så tänkte jag att jag säkerligen löser det hela med en db-killer, så smällde i en sådan i mitt Leo Vince-slipon (SBK Lv One Evo II). Häromdagen såg jag kommentarer som "sätt på originalsystemet, chansen är liten att du klarar dig med eftermarknadssystem", så oron dök så klart upp på nytt. Men om He Rik m.fl. lyckats tygla sina liknande maskiner på samma sätt antar jag att jag inte bör oroa mig allt för mycket.

Jag är dock nyfiken, kan man kompensera för en hoj som låter för mycket genom att gå med på att hålla sina rpm nere? Eller är detta bara ifall originalsystemet låter för högt, alternativt om hojen bara är lite för högljudd? När man läser på SMC:s sida får man intrycket av att man åker ut om ljudet är för högt när hojarna testas, eller om man får svart flagg två gånger på banan, men sen ser man folk här inne och på YouTube som skriver om att de håller sina rpm nere pga ljudnivån... Någon som kan bringa klarhet i exakt hur detta fungerar? :va

Låt hojen stå på tomgång och lyssna. Sen vrider du på rullen så den nästan når varvstoppet - när lät den mest? Får du bullerflagg så växla tidigare, det löser problemet. Jag skulle säga att du med största sannolikhet kan vara lugn för att få växla precis hur sent du vill om du har db-killer, det värsta som kan hända är att det dyker upp en svart flagga med ett vitt kryss på och någon pekar på dig, då vet du att det är dags att röra sig längre ner i registret för att få hojen att låta mindre. Kurvorna är för övrigt långt roligare än att gasa på rakan, så satsa mer på dem så kommer du dessutom ha långt roligare!

Får du x antal bullerflagg och INTE släpper av/växlar tidigare så blir du svartflaggad. Blir du svartflaggad igen av samma skäl så kan det bli så att du får åka hem. Ingen VILL ju skicka hem dig, men samtidigt vill alla få köra på banan med, och ingen vill få det förstört av att någon vill åka runt o växla skitsent bara för att låta mest.
 

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Ort
Lund
Hoj
KTM RC8R 2009
Låt hojen stå på tomgång och lyssna. Sen vrider du på rullen så den nästan når varvstoppet - när lät den mest? Får du bullerflagg så växla tidigare, det löser problemet. Jag skulle säga att du med största sannolikhet kan vara lugn för att få växla precis hur sent du vill om du har db-killer, det värsta som kan hända är att det dyker upp en svart flagga med ett vitt kryss på och någon pekar på dig, då vet du att det är dags att röra sig längre ner i registret för att få hojen att låta mindre. Kurvorna är för övrigt långt roligare än att gasa på rakan, så satsa mer på dem så kommer du dessutom ha långt roligare!

Får du x antal bullerflagg och INTE släpper av/växlar tidigare så blir du svartflaggad. Blir du svartflaggad igen av samma skäl så kan det bli så att du får åka hem. Ingen VILL ju skicka hem dig, men samtidigt vill alla få köra på banan med, och ingen vill få det förstört av att någon vill åka runt o växla skitsent bara för att låta mest.

Aha, OK, då är jag med! Tack för utförligt svar! Hade inte riktigt koll på hur flaggsystemet fungerar. :D Naturligtvis är mitt mål att vara medgörlig och positiv, så om jag kan lösa ljudproblem bara genom att växla annorlunda är det jättebra. Jag har dessutom aldrig kört på bana innan, så jag kommer knappast maxa så det låter som om undergångens trumpeter ljuder. Och visst är det kurvor som är roligast!
 

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Ort
Kungälv
Hoj
Kawasaki z800
När jag hade Hurric MP ONE med db killer ströps hojen märkbart. Känns även på SC Project faktiskt fast mycket mindre.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
I linköping (Sviestad) så har de ljudmätning under körning, överskrider man bullergränsen så blir man invinkad och får en chans på sig att fixa det, nästa gång man blir invinkad så är det färdigkört.
Men har man DB killer så är känslan att det ska vara ganska så lugnt, man får väl också se till att växla upp lite tidigare där de har ljudmätningen :)
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top