Bandagar, datum? Nån som hört nåt.

750-R

En dag på banan-andligt lavemang
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
Kanske nån redan nu har hört något datum på nån bandag framöver våren. Gärna flera dagar i samband med nån tävling eller så. Hojta till i så fall, man är ju lite sugen redan nu. trots att snön ligger vit på taken. Helst runt sundsvall men Karlskoga,Mantorp är ju inte fel heller.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
750-R skrev:
Kanske nån redan nu har hört något datum på nån bandag framöver våren. Gärna flera dagar i samband med nån tävling eller så. Hojta till i så fall, man är ju lite sugen redan nu. trots att snön ligger vit på taken. Helst runt sundsvall men Karlskoga,Mantorp är ju inte fel heller.

http://www.bike-events.se/2004.htm

"Kalender för banåkning 2004 kommer inom kort!"

750-R

Gick med
26 Jun 2003
Hoj
CBR1000rrRace-07+CBR1000-RR-05 för gata+Honda dax70-76 Annars är jag rätt vanlig av mig, jo just ja egna tänder har jag fortfarande de äju lite plus. Å en fru som står ut med alla perversiteter.
bike-events fortf. restriktiva med ljudn.?

Har Bike-events fortf. dessa förbud på raceavg.syst. samt slicks. Inte många åker väl omkring med originalblås nu för tiden va!va! det skulle nog bli fler som va med annars. Inte speciellt billigt heller är det. Ja nu har jag klagat klart.
HOJ på er

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Bara att börja göra adapter till en orginalljudämpare du åker inte en meter annars...
Jag har en CBR 900 dämpare till min GSXR...

750-R skrev:
Har Bike-events fortf. dessa förbud på raceavg.syst. samt slicks. Inte många åker väl omkring med originalblås nu för tiden va!va! det skulle nog bli fler som va med annars. Inte speciellt billigt heller är det. Ja nu har jag klagat klart.
HOJ på er

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
750-R skrev:
HOJ på er

Det är väl banägarna som har bullerkrav på sig ifrån den s k "bullenämnden" (vet inte vad myndigheten eller dylikt kan heta), dvs det är inte arrangören av dom olika bandagarna som bestämmer detta.
Rätta mig om jag har fel...

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Åsa #96 skrev:
Det är väl banägarna som har bullerkrav på sig ifrån den s k "bullenämnden" (vet inte vad myndigheten eller dylikt kan heta), dvs det är inte arrangören av dom olika bandagarna som bestämmer detta.
Rätta mig om jag har fel...

Är kommunernas "miljö och hälsovård" avdelning som har hand om detta. Tillstånden som banägarna söker är via Länsstyrelsen som har hand om den regionala nivån. Kanske har Naturvårdsverket också något att säga om buller. Det dom går efter är miljöbalken som Socialstyrelsen gett ut. Den reglerar hur mycket "utsläpp" i ljud och lukt mm mm man får lov att utsätta andra för innan det räknas som "sanitär olägenhet."

Detta måste banägarna rätta sig efter och därför måste man på vissa bandagar ha ljuddämpare som inte låter för mycket.

Så Åsa har rätt..

750-R

Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Fel jag, ja tamej faan är det inte så.

Men är det inte lite konstigt att det bara är så när bike-events hyr banorna och inte när man hyr själv. Eller är jag ute och cyklar nu åxå, ja man lär sig nåt nytt varje dag. Men om vi kan komma till nåt konkret i stället, det är ju själva åkningen som är kul Va! :banana: Det finns ju andra som hyr åxå flera än Bike-events, ja klubbar och kompisgäng.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
750-R skrev:
Men är det inte lite konstigt att det bara är så när bike-events hyr banorna och inte när man hyr själv...
Kanske därför att när du själv hyr en bana gör du det en gång, tänker inte längre än näsan och skiter fullständigt i vem som tycker vad och vad som händer nästa gång du ska hyra samma bana. Bike Events däremot måste vara förutseende och vet att om de ska bedriva affärsverksamhet måste de visa hänsyn till andra än ljudkåta hojåkare om de ska få hyra samma bana flera gånger om året tio år framåt. Det räcker med en korkad hojåkare för att sabba för alla andra. Det är bra att Bike Events tar sitt ansvar och hjälper oss så att vi kan fortsätta åka på banor i Sverige även i framtiden. Skulle alla tillåtas göra vad de ville skulle varje bana snart vara som Vilda Västern och banåkning för all framtid vara förbjuden i Sverige. De som tävlar olagligt och klagar på att de inte har någon lokal är korkade som tror att det gynnar deras sak att de åker runt och bildar folkopinion mot sig. De resonerar så att om vi beter oss tillräckligt korkat åt så måste någon snart göra något. Jodå, lita på det! Men den någon och det något är inte den och det som de tror. De hoppas att någon är politiker och något är byggande av en bana. Döm om deras förvåning när de upptäcker att någon är Polisen och något är förbud.

750-R

Gick med
26 Jun 2003
Hoj
moraltanter!

Tänker ni så ni som tävlar åxå eller är det bara sekr. på kommunen som tycker man inte ska köra med öppna blås. Oftast är det väl tävlingsåkarna som är mest på banorna och "gnuggar" och de kör då inte med orig.blås förutom Standard 600. Men kanske man ska byta hobby till frimärken eller nåt annat kul, så att man inte kliver några fler tanter på tårna.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
750-R skrev:
Tänker ni så ni som tävlar åxå eller är det bara sekr. på kommunen som tycker man inte ska köra med öppna blås. Oftast är det väl tävlingsåkarna som är mest på banorna och "gnuggar" och de kör då inte med orig.blås förutom Standard 600. Men kanske man ska byta hobby till frimärken eller nåt annat kul, så att man inte kliver några fler tanter på tårna.
Tyvärr är det så att det finns alltid någon nyinflyttad i närheten av en bana som helt plötsligt inser att "Aha! Det ligger visst en racerbana i närheten, de jävlarna ska inte få störa min helg". Sen hamnar bollen i rullning och då är det smartast att inte försöka överrösta med hjälp av motorer i alla fall. Om tillräckligt många grannar gaddar ihop sig så kan det sluta med att hela banan stängs, Sviestad var illa ute i fjol bara så att ni vet...
Vad är värt mest: gasa med öppna system eller inte alls??? Jag vet i alla fall vad jag tycker.
Jag kan mycket väl förstå de som retar sig på motorljud varje helg, varje kväll. Inte konstigt alls. Det är inte alla banor som ligger helt isolerade tyvärr och då är det bara för oss att försöka anpassa oss även om det suger.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Ang allt prat om ljud debatten ovan. Jag tycker definetivt att detta med ljuddämparna är helt vrickat. Var skall man få kör med fritt blås om inte på banan :va I Sverige är allt som har med motorsport helt undervärderat.
Inte finns det så många banor i Sverige att det skulle förstöra miljön om man åkte på dessa med fritt blås :confused: Tänk alla golfbanor som finns, har aldrig sett att dessa "förbättrar" miljön :fakta Nej, det är helt enkelt så att alla myndigheter i Sverige vill ha bort motorsporten :gnissla
Alltså är det inte Bike events fel att det inte blir fria blås på deras ban dagar utan som sagt myndigheterna som har låtit någon höglud svensson få framm sin åsikt trots att denna måste ha vetat vad det är som gäller innan dom var i närheten utav banan :fakta

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Visst kan man tycka att det ska tillåtas mer buller på en racerbana än i trafiken åtminstone. Men om man tänker sig in i situationen hos de som bor i närheten så går det att förstå. Det är en viss skillnad att ha 30-40 hojar som kontinuerligt ligger på >100 dB mellan kl 10-17 mot att ha några stycken gathojar som några gånger under dagen kommer upp i >100 dB på vägen utanför. En zon inom en radie på 10 km runt en bana med totalt bostadsförbud vore den optimala lösningen...
Sen är det nog helt klart så att det är legitimt att tycka illa om motorsport men ve den som protesterar när kommunen slantar 50 mille för att bygga en ny ishall...

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
När jag var liten så satt vi "smattror" på våra trampcyklar, idag är det inte lika fräckt när det låter, eller??? :kocko
Om alla var tvugna att tävla med orginal så hade det ju varit helt rättvist... Det är ju bara frågan om några procents effekt
med ett HELSYSTEM! Ännu mindre viktigt på en träning eller bandag.
Bantid är en bristvara så låt oss vara rädd om den!!!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bebbe skrev:
Ang allt prat om ljud debatten ovan. Jag tycker definetivt att detta med ljuddämparna är helt vrickat. Var skall man få kör med fritt blås om inte på banan :va I Sverige är allt som har med motorsport helt undervärderat.
Inte finns det så många banor i Sverige att det skulle förstöra miljön om man åkte på dessa med fritt blås :confused: Tänk alla golfbanor som finns, har aldrig sett att dessa "förbättrar" miljön :fakta Nej, det är helt enkelt så att alla myndigheter i Sverige vill ha bort motorsporten :gnissla
Alltså är det inte Bike events fel att det inte blir fria blås på deras ban dagar utan som sagt myndigheterna som har låtit någon höglud svensson få framm sin åsikt trots att denna måste ha vetat vad det är som gäller innan dom var i närheten utav banan :fakta

Nu är det inte utsläppen man tänker på utan alla medborgares ljudmiljö och då skiter den lokala miljönämnden i om oljudet kommer från motorcyklar, bilar, flygplan, konserter, diskotek, fabriker eller grannens stereo.
På senare år har det dessutom kommit hårdare direktiv om att hålla koll på ljudnivåerna eftersom man uppmärksammat de ökande hörselskadorna och tinnitusproblemen. Jag jobbar själv i musikbranschen med bland annat stora utomhusarrangemang, produktionsansvarig på Kalasturnén de senaste sex åren, och det har skett en markant ökning av kontrollerna av att ljudnivåerna sköts enligt stadgorna, även om de lokala avvikelserna är stora då det är upp till varje kommuns miljö och hälsa samordnare att sköta kontrollen. Det samma gäller således andra oljudskällor såsom motorbanor, ja en del uppskattar inte ylande motorer.
Hellre knäpptyst racing än ingen racing alls även om jag personligen uppskattar motorljud väldigt mycket.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Håll koll efter mina inlägg om bandagar. Du har bland annt Gotlan den 12/6, Gelleråsen den 2-3/8 och sen finns även Kinnekulle.

Så än finns det hopp :)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
bebbe skrev:
Jag tycker definetivt att detta med ljuddämparna är helt vrickat. Var skall man få kör med fritt blås om inte på banan. I Sverige är allt som har med motorsport helt undervärderat.

Nja, Sverige är knappast unikt i alla fall. På Nürburgring där bygden är extremt välvilligt inställd till motorsport släpps ingen med slip-on ut på banan.

Men jag håller med dig om att motorsport aldrig har och troligen heller aldrig kommer att släppas in i de fina salongerna i Sverige. Och varken stora investerare eller politiker kommer bli intresserade. Snyft...

Last edited:

750-R

Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Ljudnivå

Problemet för mej är ju att cykeln är inställd med öppet avg.system och då blir man ju begränsad alltså ingen bike-events (inge bra tycker jag). Man vill ju inte lägga ner tiotusentalskronor på att trimma ner. Samtidigt förstår jag tidigare inlägg, vet att det är problem runt bl.a. Anderstorp. Där bor ju folk nästan på banan. Jag tänkte mest på hemmaplan (Midlandabanan) där är det inga grannar alls så långt ögat når. Men samma regler gäller där med bullernivåer i alla fall när bike-events hyr. Eller är det så att det är billigare att hyra med bullernivå???

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Liwa1 skrev:
Håll koll efter mina inlägg om bandagar. Du har bland annt Gotlan den 12/6, Gelleråsen den 2-3/8 och sen finns även Kinnekulle.

Så än finns det hopp :)

okej, är det klat nu alltså?! Går det att boka in sig redan? Jag kommer!

EDIT: angående bike-events tycker jag inte ni skall klaga så! Visst är det lite struligt med original blås, men måste man så måste man! Dessutom är bike-events dagarna bra ordnade, bra för åkare och få krascher. Det är värt en del det också! :yoparty

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...