Bandit 1200 - vad, hur?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om allt gick som jag ville, önskar jag att jag hade en Bandit 1200 stående i garaget som vinterprojekt. En 05-06 sådär.

Vad är bra resp. dåligt (förutom att de väger som en genomsnittlig kommun) med de där hojarna?
Trimvänliga?
Utbytbara delar med andra Sukkar?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns ju en hel tråd redan, där finns nog allt du vill veta.

Kopplingen är väl det enda jag vet som inte är helt tillförlitligt.
Nu är det väl 15 år sedan jag körde en trots att jag köpte en för 2 år sedan men jag tycker inte den känns så tung. Jag gillar motorn och chassit.

Det flesta delar är väl utbytbara med gixxer från rätt årsmodell.
Trimvänliga, Ja, bara en klassiska tvåtumsmodden ska ju göra stor skillnad. Och vill man ha mer så finns det ju gott om godis från gamla gixxers.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Om allt gick som jag ville, önskar jag att jag hade en Bandit 1200 stående i garaget som vinterprojekt. En 05-06 sådär.

Vad är bra resp. dåligt (förutom att de väger som en genomsnittlig kommun) med de där hojarna?
Trimvänliga?
Utbytbara delar med andra Sukkar?
Kul! Har haft några "Banditer" i mitt ansenligt långa liv. Idag en GSF1200 -06. Berätta gärna hur det går med inköp och vinterprojektet framöver.
20240526_112818.jpg

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Motorn är ju i sig en gammal konstruktion och finns i många konstellationer 600-750-1000-1200, och det går att göra mycket med den. Porta toppen, vassare kammar, borra upp, vassare förgasare. Framlidne Anders Brink fick upp motorn till 150-160 hk om jag inte har alldeles fel. I och med att motorkonstruktionen är gammal, har den oxå en nackdel. Det är väl känt att det finns motorvibrationer som är störande (i min runt 4krpm) då den inte har balansaxel. Annars är förgasarmotorn lättmekad. Inget behov av dator för diagnoser. De senare modellerna med den nyare motorn med insprutning har ju nästa lika många sensorer som en modern bilmotor.
Annars tycker jag att det är en trevlig hoj att köra. Kanske inte en banhoj med tanke på ramen. (Bilden är min hoj, en årsmodell 1997, men det är i stort bara ramen som är kvar från 97. Motorn från 05 och resten från Bandit 1250.)

Bifogat

• 20191013 copy1.jpg
    20191013 copy1.jpg
    653.4 KB · Visningar: 12

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Motorn är ju i sig en gammal konstruktion och finns i många konstellationer 600-750-1000-1200, och det går att göra mycket med den. Porta toppen, vassare kammar, borra upp, vassare förgasare. Framlidne Anders Brink fick upp motorn till 150-160 hk om jag inte har alldeles fel. I och med att motorkonstruktionen är gammal, har den oxå en nackdel. Det är väl känt att det finns motorvibrationer som är störande (i min runt 4krpm) då den inte har balansaxel. Annars är förgasarmotorn lättmekad. Inget behov av dator för diagnoser. De senare modellerna med den nyare motorn med insprutning har ju nästa lika många sensorer som en modern bilmotor.
Annars tycker jag att det är en trevlig hoj att köra. Kanske inte en banhoj med tanke på ramen. (Bilden är min hoj, en årsmodell 1997, men det är i stort bara ramen som är kvar från 97. Motorn från 05 och resten från Bandit 1250.)
- Det är främst vridet som lockar mig...som jag tycker mig ha läst ska vara rejält?

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
- Det är främst vridet som lockar mig...som jag tycker mig ha läst ska vara rejält?
Sådant är alltid relativt. Man kan såklart utgå från siffrorna och då är den typ ok imho, inte exceptionell.

Men i praktiken behöver man ju provköra, det är ju hur det känns som är viktigt?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Sådant är alltid relativt. Man kan såklart utgå från siffrorna och då är den typ ok imho, inte exceptionell.

Men i praktiken behöver man ju provköra, det är ju hur det känns som är viktigt?
- Yes. Jag skulle vilja ha en vridstark och lättrimmad projekthoj, o då tyckte jag att Banditen var en intressant kandidat.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
- Yes. Jag skulle vilja ha en vridstark och lättrimmad projekthoj, o då tyckte jag att Banditen var en intressant kandidat.
Jag hade liknande tankar i våras. Köpa, köra en sommar, modda. Tycker fortfarande att den verkar kul och inte minst robust. Men sen blev det b-king istället.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år