paprika skrev:
Hej
Bandit 600n från 96, hur är dom? Är det som ett sömnpiller att köra dom?
Mest åkt sporthoj 600. Är det ett vettigt budget alterbativ om man hittar en till ett lågt pris?
Någon här som har en sån?? Vad har ni för försäkring på den?
Jag har haft en.. oj, 99a eller liknande. Ska försöka sammanfatta mig koncist.
Banditen bygger/byggde på äldre billig teknik för att få fram en billig och driftsäker hoj. Se den först och främst som en driftssäker pendlarhoj.
Motor:
Motorn är långt ifrån ett monster, och även om den ger en viss tillfredställelse uppåt de högre varven tar det lite tid att nå dit, om du är van vid sporthojar. Knappast något accelerations eller wheelie -monster alltså. Bränsleförbrukning är låg och du kommer långt på en tank.
Komfort:
Sittställningen är upprätt och effektiv i stan, 30 mil sträckkörning är inga problem om du har S-modellen med kåpglas, utan kåpglas tröttar förmodligen luftmotståndet mot axlar och armar dig snabbare.
Försäkring:
På min tid låg, troligtvis fortfarande relativt förmånlig.
Bromsar:
Nja, bromsar gör den, fullt tillräckligt, men inte så det blir läskigt.
Chassi/fjädringskomponenter:
Mjuk och lite svajig ram med mjuka framgaffelfjädrar, men det är/var en del av konceptet med Budget, dvs billiga men prisvärda och hållbara komponenter.
Absolut ett vettigt och förståndigt budgetalternativ, även till normalpris. Skulle utan tvekan köpa en sån hellre än stå utan en hoj. Hojen sätter absolut inga hinder från att köra ifrån en hel del av gsxzrrcbr-n00bsen på kurviga vägar om du själv kör bra. På raksträckor och vid trafiklysen lär du dock bli ifrånkörd så det finns inte..