Bandit 600 sömnpiller?

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Hej

Bandit 600n från 96, hur är dom? Är det som ett sömnpiller att köra dom?
Mest åkt sporthoj 600. Är det ett vettigt budget alterbativ om man hittar en till ett lågt pris?

Någon här som har en sån?? Vad har ni för försäkring på den?

Jag är 23 år och bor i Stockholm. Vad är rimligt?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
paprika skrev:
Hej

Bandit 600n från 96, hur är dom? Är det som ett sömnpiller att köra dom?
Mest åkt sporthoj 600. Är det ett vettigt budget alterbativ om man hittar en till ett lågt pris?

Någon här som har en sån?? Vad har ni för försäkring på den?

Jag är 23 år och bor i Stockholm. Vad är rimligt?

Verkar inte vara nån som kör bandit här, så jag ger mig på ett svar.
Banditen verkar helt ok, har inte haft nån själv men var nära att köpa en gång.. Det lilla jag har kört den tycker jag det var bra drag, men det går nog inte att jämföra med en RR. Den har väl drygt 70hästar i en välbeprövad luft/oljekyld motor. Den äldre modellen (95-00) med böjd ram under tanken lär vara den roligaste. Den nya modellen är tydligen mer civilicerad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som sagts tidigare, en 1985-1991 gsxr750, 1986-1992 gsxr1100 motor passar i 600-ramen, så även en gsx/gsf-1200 motor. Svingen är den veka punkten på 600'an, den spricker väldigt ofta runt infästningen.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Är det inte lika bra att du satsar på en Bandit1200 direkt?
Kostar halva premien mot vad en fireblade -92 skulle ha kostat på mig... och ett bra vrid får du köpet. :tummenupp
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
paprika skrev:
Hej

Bandit 600n från 96, hur är dom? Är det som ett sömnpiller att köra dom?
Mest åkt sporthoj 600. Är det ett vettigt budget alterbativ om man hittar en till ett lågt pris?

Någon här som har en sån?? Vad har ni för försäkring på den?

Jag är 23 år och bor i Stockholm. Vad är rimligt?

Köp en Hornet, sv 650 eller Fazer istället om du är ute efter den typen av hoj. Mer kraft (gäller ej sv:n), mindre vikt för lite mer pengar.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
lee skrev:
Köp en Hornet, sv 650 eller Fazer istället om du är ute efter den typen av hoj. Mer kraft (gäller ej sv:n), mindre vikt för lite mer pengar.

Och en lite högre försäkringspremie... (Hornet)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
lee skrev:
Köp en Hornet, sv 650 eller Fazer istället om du är ute efter den typen av hoj. Mer kraft (gäller ej sv:n), mindre vikt för lite mer pengar.

Jag hade en B600 förra året... ur förarsynpunkt så tyckte jag (då) att chassit var den veka punkten, inte motorn. Den drog rätt bra upp till 150. Åker man på kurviga vägar så var det inga problem att hänga med.

Skulle jag vara i dina köpe-tankar skulle jag antagligen idag välja en Hornet 600.

Ett litet tips - köp det du vill ha, inte ett surrogat för det du egentligen vill ha.
 

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Pejo skrev:
Jag hade en B600 förra året... ur förarsynpunkt så tyckte jag (då) att chassit var den veka punkten, inte motorn. Den drog rätt bra upp till 150. Åker man på kurviga vägar så var det inga problem att hänga med.

Skulle jag vara i dina köpe-tankar skulle jag antagligen idag välja en Hornet 600.

Ett litet tips - köp det du vill ha, inte ett surrogat för det du egentligen vill ha.

Sant!

Det handlar mest om att jag kan köpa en sådan för en billig peng. Känner att jag inte klarar av att vara hojlös en säsong.

Inga andra åsikter??

Några andra vanliga fel med dom modellerna?
 

NakenBandit

Mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Östersund
Hoj
TL1000S -97, Bandit 600 N -97 o XS 650 SE -81
Jag skaffade en 97:as 600 N som förstahoj och trots att man flera gånger funderat på att byta har den fått vara kvar.
De ligger väl runt 30000 kr nu, kanske till och med mindre med prut, det är ju rätt säsong för det. Jag betalar, visserligen i Östersund, 238 kr/månad för halvförsäkring och har då bara haft Mc-kort i 2 år.
Visst, motorn är väl inte någon raket och sen är framfjädringen och i viss mån även bak rätt så mjuk men den är trots det väldigt underhållande på kurvig väg.
Sen är den perfekt inne i stan med sin sittställning och ser man bara till att parkera bredvid en R1:a eller något blir den inte stulen heller :tungan

Som budgetalternativ är den gjuten, har man mer pengar köper man annat.
 

vobbla

0 landskamper
Gick med
12 Oct 2004
Ort
österlen
Hoj
ingen(tidigare:XV750, zx12a naken, hornet 600, järnsportster-65a)
köp min hornet :Bugar jag betalar 3800spänn halvförsäkring helår :tummenupp
 
Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Roligt blir det om du kör roligt. Inte ens en allsmäktig R1:a är rolig på motorvägen.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
paprika skrev:
Hej

Bandit 600n från 96, hur är dom? Är det som ett sömnpiller att köra dom?
Mest åkt sporthoj 600. Är det ett vettigt budget alterbativ om man hittar en till ett lågt pris?

Någon här som har en sån?? Vad har ni för försäkring på den?

Jag har haft en.. oj, 99a eller liknande. Ska försöka sammanfatta mig koncist.

Banditen bygger/byggde på äldre billig teknik för att få fram en billig och driftsäker hoj. Se den först och främst som en driftssäker pendlarhoj.

Motor:
Motorn är långt ifrån ett monster, och även om den ger en viss tillfredställelse uppåt de högre varven tar det lite tid att nå dit, om du är van vid sporthojar. Knappast något accelerations eller wheelie -monster alltså. Bränsleförbrukning är låg och du kommer långt på en tank.

Komfort:
Sittställningen är upprätt och effektiv i stan, 30 mil sträckkörning är inga problem om du har S-modellen med kåpglas, utan kåpglas tröttar förmodligen luftmotståndet mot axlar och armar dig snabbare.

Försäkring:
På min tid låg, troligtvis fortfarande relativt förmånlig.

Bromsar:
Nja, bromsar gör den, fullt tillräckligt, men inte så det blir läskigt.

Chassi/fjädringskomponenter:
Mjuk och lite svajig ram med mjuka framgaffelfjädrar, men det är/var en del av konceptet med Budget, dvs billiga men prisvärda och hållbara komponenter.

Absolut ett vettigt och förståndigt budgetalternativ, även till normalpris. Skulle utan tvekan köpa en sån hellre än stå utan en hoj. Hojen sätter absolut inga hinder från att köra ifrån en hel del av gsxzrrcbr-n00bsen på kurviga vägar om du själv kör bra. På raksträckor och vid trafiklysen lär du dock bli ifrånkörd så det finns inte..
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
RoLLER skrev:
Jorå.... Iaf på ett hjul Gurra! :7peta

Åmäh!! Nu menade jag givetvis helt laglydig körning i 110 kilomter i timmen på motorvägen. Det är tråkigt oavsett hoj. :kocko
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
MostWanted skrev:
ett hjul i 110 på motorväg är väll inget olagligt?
Beror på om det räknas som vårdslöshet i trafik eller ej... skulle jag köra på bakhjulet på motorvägen så skulle det garanterat vara vårdslöshet i trafik... :D
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
1200an är enda valet egentligen, 600an har ju inte direkt rykte av sig att ha kul motor.
Visst blir det inte roligare än man gör sig, men ändå.
Det är ju definitivt ingen stunthoj eller nåt sådant, troligen ska den föreställa en instegsmodell helt enkelt, för nybakade hojåkare.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
BBB bandit

Har en 600-95:a

Bromsar 78hk på driven.

Tycker när man inte bara åker rakt fram hänger man på rätt bra.

Iaf på kurviga vägar.

Min första hoj, kört den i 2 säsonger. Helt underbar för dom pengarna,
Snyggaste nakna hojen iaf...


Vill någon bjuda mig 24000 så visst.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top