Bankörning för en nybörjare...

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Kemora blev inställt och med kort varsel blev det bestämt att det var MittSverige banan som gällde. Då var det äntligen dags, dagen med stort D hade kommit, dagen som man har väntat på sååå länge. Min första bankörning! Men frågorna var många, är cykeln i skick? Kommer jag att krasha? Kommer de mer erfarna killarna tycka det är jobbigt med en nybörjare som vinglar omkring framför dom på banan?

Att bankörningen skulle bli av bestämdes på måndagen och körningen var redan på onsdag, så det blev direkt panikskruvning med ditsättning av kåpor och krashpuckar, kändes bra mycket tryggare när man fick på andra (redan trasiga) sidokåpor och ett par lånade krashpuckar (TACK Christer! :Bugar). Med detta gjort så var det bara att åka ut till Flurkmark och lasta in hojen i RJ:s fina och nyinköpta skåpbil, sen var det bara att åka hem och sova och vila upp sin inför morgondan.

Dagen D
Väckarklockan ringde, det var dags. Snart skulle man hoppa på hojen och köra ut från depån, köra ut på sin första bankörning. Nervositeten hade nu ökat ett snäpp. RJ ringde och det var dags för avfärd mot Härnösand. RJ:s nya bil visade sig vara en riktigt bra bil att åka i och det märktes inte att det var en skåpbil man färdades i utan den gick riktigt mjukt och tyst på vägen.

Väl framme på banan lastades hojarna ut och man fick hälsa lite på folket som var där, det märktes verkligen att det inte bara var jag och RJ som hade sett fram emot körningen utan alla som jag pratade med var verkligen på gott humör och sugna på att köra hoj. Efter ett litet förarmöte så var det dags att åka ut på banan. Första hojen som åkte ut på banan hann inte köra mer än 2-3 varv innan den kom in i depån alldeles dyngblöt och man fick höra att det fanns risk för att det var glykol utspritt på banan. Men det visade sig inte vara någon fara och det åkte ut fler och fler hojar, jag själv avvaktade en liten stund och tittade på hur banan sträckte sig och njöt av att lyssna på ljudet av förbipasserande hojar på fullvarv.

Sen var det dags. På med skinnstället och uppstart av hojen, nu skulle det köras! Första varvet avverkades med skräckblandad förtjusning, det var verkligen roligt men samtidigt var man lite rädd, man visste inte riktigt hur mycket man kunde lite på fästet. Efter några varv så kändes det bättre och bättre och man blev mer säker på både sig själv och hojen. När man kände att man började bli sliten i både kroppen och huvudet så svängde jag in i depån. Jag hade nu kört bana.

Men under alla dessa varv så hade jag inte ens varit i närheten av att kunna göra det där efterlängtade knäskrapet. Men eftersom det inte var någon brist på erfarna förare så kunde man få många tips om vad man kanske gjorde fel och hur man skulle göra istället. Och det var dags för körning igen, jag åkte ut på banan och försökte tänka på de tips jag hade fått... Nu ville jag knäskrapa. Men även denna gång så var det också en bit ifrån, men det kändes som att det iaf fanns inom räckhåll...

Bankörningen var i alla fall otroligt rolig och jag skulle vilja rekommendera alla motorcyklister att nån gång prova på, för det kändes verkligen lärorikt. Stämningen i depån var också på topp och man fick träffa på flera riktigt trevliga människor.

Tack till Christer för lånet av krashpuckarna och jeepdunken och tack till alla som var där och kunde ge tips till en nybörjare! Ett stort tack till RJ som styrde ihop en riktigt trevlig banåkning och för att jag kunde lifta med "Blåmesen" :tungan

Bifogat

• IMG_2951.jpg
    IMG_2951.jpg
    126.9 KB · Visningar: 71
  • IMG_2954.jpg
    IMG_2954.jpg
    102.3 KB · Visningar: 67
  • IMG_2986.jpg
    IMG_2986.jpg
    103.5 KB · Visningar: 50
  • IMG_2975.jpg
    IMG_2975.jpg
    105.4 KB · Visningar: 74
  • IMG_3008.jpg
    IMG_3008.jpg
    137.8 KB · Visningar: 46
  • IMG_3021.jpg
    IMG_3021.jpg
    134.1 KB · Visningar: 52

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Knäskrap blev det!

Och det efterlängtade knäskrapet kom till slut, efter många avverkade varv och ovärderliga tips från folk i depån så fick man till slut ner knät mot asfalten! :banana

Bifogat

• CRW_3025.jpg
    CRW_3025.jpg
    112.2 KB · Visningar: 57

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
"Blåmesen", nä nu jävl**... :lol

Hoppas fler törs prova bankörning efter att ha läst det här.
En fröjd att se Wagges min när första knäskrapet var avklarat. :tummenupp

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Bra skrivet (å kört!) ... eftersom det inte blev nån körning för mig den här gången får jag väl ge mig till tåls tills den 25-26maj. Bara å hoppas att appelsinen funkar som den ska då...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning