Banor - svåra delar?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Jag hadde konstanta problem på Gelleråsen och Kinnekulle i vissa partier. (Har kört en dag på varje) Det vore kul o höra andra och om ni har samma eller helt andra partier som känns svåra.

Gelleråsen:

Depåkurvan (sista före start/mål...) Gick sakta o låg jämt fel på nått sätt. Kom på efteråt att jag aldrig fick något att fästa blicken på. Så man vet inte om den brantar-på eller öppnar-upp o i så fall när?. Helkonstigt. Tror det var flaggstänger eller nått som skymde. Ska man apexa 2 gånger? Provade även att göra som många andra, att hålla igen lite i lilla vänsterknixen före o sen direkt ta höjd. Fick ändå aldrik koll på läget.


Kinnekulle:

Det blir sista vänstern i varvet. (sedan kommer 2 st höger innan S/M rakan börjar) Det är ju ett krön mitt i. Verkar som man ska ta höjd och hålla ut till höger länge. Jag kollade på dem i röd grupp o de bara höll till höger o sen knäskrapade igenom hela rubbet i ett lååångt vänstersvep. Jag testade att ta lite mer fart o starta svängen tidigt med en lång svep, som en lång stor cirkel ungefär. Resultatet blev att jag styrde nästan av vid apex och var tvungen att avbryta/vinkla upp och sen svänga på nytt. Var riktigt illa ute men lyckades rädda. Skitsvårt !


Är de svåra eller?

/h
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Depåböjen på åsen är ganska lurig innan man får kläm på den. Det är tre separata kurvor som ska tas med ett konstant nedlägg.

Jag kör den så att jag kör "idealspår" in i den första och tangerar apex på den, sedan kommer det luriga. Det gäller att hitta en radie som gör att du kan köra hela vägen ut på rakan under axeleration med samma nedlägg hela tiden. Känns jättemysko när det blir rätt för du ligger och kör en kurva medan vägen "svajar och far" under dig och du ömsom tangerar apex på de andra två böjarna och ömsom är ute och tuggar gräs på vänsterkanten.


Sista vänstern på kinnekulle är inte så lurig egentligen, den har inte konstant radie utan nyper mot slutet och det ser du inte för krönet. Som du redan har fatta så ska man hålla ut MYCKET längre än vad man tror innan du går in mot apex. Gör du bara det så kommer du att få en fin kurva och en rak linje att axa på ner i högerkombinationen.
Ta det bara lite lugnt i första högern för den har en liten svacka. kommer man fort här och har max nedlägg och sedan kör ned i svackan så bottnar fjädringen och man dänger hela underedet i backen, med lite otur så lyfter då hjulen från asfalten och du hamnar ute i spenaten.
 
Last edited:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
håkanolsson skrev:


Gelleråsen:

Depåkurvan (sista före start/mål...) Gick sakta o låg jämt fel på nått sätt. Kom på efteråt att jag aldrig fick något att fästa blicken på. Så man vet inte om den brantar-på eller öppnar-upp o i så fall när?. Helkonstigt. Tror det var flaggstänger eller nått som skymde. Ska man apexa 2 gånger? Provade även att göra som många andra, att hålla igen lite i lilla vänsterknixen före o sen direkt ta höjd. Fick ändå aldrik koll på läget.


Är de svåra eller?

om man ser den som tvådelad..
sista svängen..
så ta höjd i början och sen bara öppna på fullt..

MEN!. den e skitsvår..jag tror jag inte fick till ett bra spår en gång på hela dagen...

med rätt spår går det att köra fort..


/h
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Hörru du föresten, satt och funderade lite.
Räknar du in den lilla högerknixen i depåkurvan? Den efter Korta vänstern efter bakrakan efter Hårnålen efter svackan osv osv...........

Den är inte med i min beskrivning ovanför eftersom jag betraktar den separat och inte som en del av depåkurvan.
Jag går ut ur vänstern och pressar inte hela vägen ut på hägerkanten utan på mitten av den korta rakan så kommer jag kanske lite över mitten av banan innan jag bryter över och går något ut åt vänsterkanten och in i högerknicken. Där går jag inte hela vägen in till apex utan håller ut lite för att få ett bra spår in i depåböjen.

Hela gnälleråsen är full av kluriga partier men när du har hittat ett spår som funkar så kommer det att kännas :D hela vägen ner i tårna. Den är verkligen en väldigt kul bana.
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Jag gjorde det men den är ju så pass mycket brantare så den kanske inte bör blandas in..

"..Där går jag inte hela vägen in till apex utan håller ut lite för att få ett bra spår in i depåböjen.."

OK, då skulle man kanske ändå kunna säga att förutsättningen för en "fin" depåböj börjar just här.

/Håkan
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Nästa gång som du är där, ta och leta upp killen som kallar sig för catman här inne.
Han bor mer eller mindre på banan och är en fena på att köra den och hjälper nog gärna till att förklara på ett mycket bättre sätt an vad jag någonsin kan göra i text. Han har hjälp mig massor när även jag var värmlänning.

Grabben är döpt till Tom föresten.

Hur du känner igen honom? Enkelt, pratar mycket, ofta och gärna, barnvagn och kör gul CBR vid namn Bodil. :)
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Thanks. Jag tycker din beskrivning var kannon. Jag satt precis o kollade på film från den böjen. Stämmer bra med vad du skrev :tummenupp

Tack
Håkan
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Var o testade DumDum's spårtips idag på G-åsen. Jag började med att promenera kombinationen. En tidigare svår och inte kul del blev nu roligast på banan. Gick så bra att jag premiärknäade bort material på gortex-byxorna(stolt :D . Särringen :whip tror mig inte. Hon säger att jag har vurpat. 1:26'22 på DR-Miton :tummenupp

Tack för mycket bra tips.

/h
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag säger bara Torparn på Sviestad, helt j-a obegriplig :confused:
Man borde köra Sviestad åt andra hållet istället :rodnar
 

Bifogat

  • dscf0026red.jpg
    dscf0026red.jpg
    47.3 KB · Visningar: 285

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
håkanolsson skrev:
Var o testade DumDum's spårtips idag på G-åsen. Jag började med att promenera kombinationen. En tidigare svår och inte kul del blev nu roligast på banan. Gick så bra att jag premiärknäade bort material på gortex-byxorna(stolt :D . Särringen :whip tror mig inte. Hon säger att jag har vurpat. 1:26'22 på DR-Miton :tummenupp

Tack för mycket bra tips.

/h
Tjena Håkan!!

Du kom hem bra förstår jag eftersom du skriver här.
Va en jekligt rolig dag på Gelleråsen idag :p
Det får vi göra fler ggr.

Angående svåra kurvor så kan jag bara nämna Ejes kurva, den är oxå helt obegriplig. Körde 1.25.53 med sur-suckan
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Hulken_1 skrev:
Tjena Håkan!!

Du kom hem bra förstår jag eftersom du skriver här.
Va en jekligt rolig dag på Gelleråsen idag :p
Det får vi göra fler ggr.

Angående svåra kurvor så kan jag bara nämna Ejes kurva, den är oxå helt obegriplig. Körde 1.25.53 med sur-suckan

Tjena Hulk ! Mycket bra dag. Inte så skönt o toura tillbaka på min. Men det kanske höll mig från att somna.

Nice o ligga bakom dig o se inovativa spår :tummenupp

/h
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
håkanolsson skrev:
Tjena Hulk ! Mycket bra dag. Inte så skönt o toura tillbaka på min. Men det kanske höll mig från att somna.

Nice o ligga bakom dig o se inovativa spår :tummenupp

/h

Din fjädring var chockerande hård.
Jag tror inte du skämta med att du brukar stå upp på landsvägen :p :p :p
Angående mina spårval så är det inte så lätt första gången jag kör på bana ,blev liksom lite olika varje varv.
Men du chocka mig lite när du sa att du knappt ville ligga bakom pga jag krita svarta spår från bakdäcket och hela hojen gungade ut ur depån kurvan.


//Göran
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Hulken_1 skrev:
Din fjädring var chockerande hård.
Jag tror inte du skämta med att du brukar stå upp på landsvägen :p :p :p
Angående mina spårval så är det inte så lätt första gången jag kör på bana ,blev liksom lite olika varje varv.
Men du chocka mig lite när du sa att du knappt ville ligga bakom pga jag krita svarta spår från bakdäcket och hela hojen gungade ut ur depån kurvan.


//Göran

Den är så hård att jag skäms hur man kan ha en sån jäkla felinstäld hoj. Förra gången till G-åsen, på E18 missade jag ett gupp. Pang och ljuddämparfästet helt av.

Tror jag fattar mer nu. Efter att Anders K(250Racer SM-chaufför) kände på min fjäder(hojen altså) och meddelat hög highsidervarning så borde jag vara rädd för mig själv istället. Måste fixa innan nästa..

/h
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Hulken_1 skrev:
Angående svåra kurvor så kan jag bara nämna Ejes kurva, den är oxå helt obegriplig. Körde 1.25.53 med sur-suckan

"Ejekurvan är inget ställe där man kan bedriva någon slags vettig racing, det är en transportsträcka.." Citat; P. Sköld..

/B
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Bj.O.rn skrev:
"Ejekurvan är inget ställe där man kan bedriva någon slags vettig racing, det är en transportsträcka.." Citat; P. Sköld..

/B

Förlåt min dåliga lokalkännedom. Var är Eje? Gissar svag vänster efter hårnål?

/h
 

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ingen
håkanolsson skrev:
Förlåt min dåliga lokalkännedom. Var är Eje? Gissar svag vänster efter hårnål?

/h

Efter Esset, S:et, kommer en svag höger sen kommer Ejekurvan,
kraftig höger följt av en höger till och slutligen en vänster sen kommer hårnålen.
Var ligger gokartkurvan eller kurvor?
Man blir ju alldeles åksugen och sitta här och diskutera :) :) :)

//Göran
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Hulken_1 skrev:
Efter Esset, S:et, kommer en svag höger sen kommer Ejekurvan,
kraftig höger följt av en höger till och slutligen en vänster sen kommer hårnålen.
Var ligger gokartkurvan eller kurvor?
Man blir ju alldeles åksugen och sitta här och diskutera :) :) :)

//Göran

OK. Tack Vad är speciellt med Eje? Många nämner den. Tycker den var som vilken Rörken-sväng som helst. Läste Sköld's kommentar.

Vad tyckte du Göran? (Ja, förutom att halva ditt chassi skrapade i:D

(edit) (som jag sa på läktaren - "Nu är man här igen. Måste sluta med dom här j**a forumen o skaffa mig ett liv istället")
 
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top