Bara måste skriva nåt...

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
För att vi överhuvudtaget ska få bukt med försäkringsproblemet för oss hojåkare så tror jag att det krävs
att bolagen mha polisen o staten tar i med rätt grova bestämda metoder.


några funderingar om detta jag själv har är:

För det första göra det omöjligt att skenförsäkra.
Detta genom att vagnskadeförsäkringen absolut inte gäller om någon annan än försäkringstagaren
framför fordonet då en skada (crash) inträffar.
Borde inte vara så svårt att få fram vem som framförde fordonet om polis, försäkringstagare
samt försäkringsbolag gör en utförlig skadeanmälan tillsammans.
Om man vill göra det ännu hårdare skulle man kunna införa en lag som säger att en hoj får inte
brukas av någon annan än försäkringstagaren.
Skulle enkelt kunna kontrolleras av Polis vid rutinkontroller på vägarna.
Straffet borde inte vara hårdare än några tusenlappar i böter.

Vad det gäller om huruvida trafikförsäkringen skall gälla om nån annan än försäkringstagaren
framför fordonet vid en olycka är en svår fråga då det kan röra sig om mångmiljonbelopp både till dom
eventuella skadade samt även till föraren.
Men mig skulle det inte göra något om någon blev skuldsatt för resten av livet på grund
av en sådan dumhet då det skulle kännas lika dumt som att just framföra ett avställt oförsäkrat fordon
och något skulle inträffa.

Man skulle kunna införa det pottsystem som det har pratats om här på forumet.
dvs att det du har betalat in i försäkringspremie under åren du kört skadefritt får du att reparera hojen
för om du en dag skulle klota.

Högre självrisker har det också pratats om.
Så pass höga att dom täcker exempelvis ett kåpset.

Om man själv är vållande till en singelcrash så ska det räcka med att få hojen ersatt tills dess att den blir
i trafiksäkert skick. Inte bara att hämta ut en sprillans ny hoj bara för att exempelvis kåpan är spräckt.
Försäkringsbolagens skadereglerare ska tillsammans med åberopad verkstad kontrollera skadorna samt vad som bör göras.

Låta dom som kör på bana med sina gathojar betala en extra premie så dom skador som uppstår där betalar sig själva.
För dom som inte betalat premien gäller inte försäkringen.

Skärpa straffen och kontrollen för alla typer av försäkringsbedrägerier.



Vad jag tror är att man måste införa några av ovanstående regler på något sätt.
Man kan prova ett år med nya regler men bibehålla nuvarande premiesystemet så att man säkert ser att det fungerar.
Går kostnaderna ner så är det väl bara för försäkringsbolagen att sänka premierna.

Tyvärr brukar såna här reformändringar ske mycket sakta i Sverige men jag tror för att sporthojarna överhuvudtaget skall överleva
så måste nånting ske nu så snabbt som möjligt även om det skulle svida i början för vissa.

Kommentera gärna denna lite flummiga nattliga utsvävning jag bara kände att jag var tvungen att göra.

Tack för ordet!
 
Last edited:

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Det med att helförsäkringen inte gäller när någon annan vurpar med hojen kan jag köpa (motvilligt), men att det blir förbjudet att låna ut en grej som man är ägare till är början på en diktatur som jag inte vill vara med på!

När jag läser din komentar om att det inte gör dig något om någon annan blir skuldsatt resten av sitt liv pga att man har lånat eller lånat ut fordonet så ser jag att du inte har tänkt genom detta...

... eller har du aldrig i livet lånat någon annas mc/bil (inklusive dina föräldrars bil när du var 18 med nytt körkort).
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Försäkringen borde inte följa med fordonet. Försäkringen borde följa med föraren. Om jag kör MC och min son (om jag nu haft någon bevisad sådan) ville låna den så borde HAN ha en försäkring som gäller för honom att framföra dylika fordon - inget snack om skenförsäkring eller liknande. Antingen får du framföra fordonet eller inte.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
T509 skrev:
Det med att helförsäkringen inte gäller när någon annan vurpar med hojen kan jag köpa (motvilligt), men att det blir förbjudet att låna ut en grej som man är ägare till är början på en diktatur som jag inte vill vara med på!

När jag läser din komentar om att det inte gör dig något om någon annan blir skuldsatt resten av sitt liv pga att man har lånat eller lånat ut fordonet så ser jag att du inte har tänkt genom detta...

... eller har du aldrig i livet lånat någon annas mc/bil (inklusive dina föreldrars bil när du var 18 med nytt körkort).

Jo visst har jag det.
Det enda jag vill komma åt här är ju skenförsäkrarna. Det måste
vara så pass farligt att skenförsäkra så att folk avstår ifrån det.

Låt oss säga att man får låna ut sitt fordon och endast trafikförsäkringen gäller då.

Det borde gå att utreda huruvida man verkligen lånar enstaka gånger eller om man är en skenförsäkrare om en olycka inträffar.

Men då är vi återigen där.
Är man en skenförsäkrare ska man då få hela skulden på sig?
Tycker iallafall att man skulle få betala rejält med skadestånd!


Jag själv skulle kunna tänka mig att ha det så att min hojförsäkring gäller endast mig.

Visst nån annan kan få låna/provköra hur mycket den vill men då gäller inte försäkringen!


Jag tror tyvärr att man måste ta till dessa dylika diktaturmetoder för att nåt ska hända.
Men som sagt sånt är vi dåliga på i Sverige.
 

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
Ingen
Freppa skrev:
Försäkringen borde inte följa med fordonet. Försäkringen borde följa med föraren. Om jag kör MC och min son (om jag nu haft någon bevisad sådan) ville låna den så borde HAN ha en försäkring som gäller för honom att framföra dylika fordon - inget snack om skenförsäkring eller liknande. Antingen får du framföra fordonet eller inte.

Visst!
Men vad händer om han framför fordonet ändå och en olycka inträffar?
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Skenförsäkrare får man bort enkelt med att man blir tvungen att betala 50%-80% av skadan på fordonet om personen i fråga inte äger mc'n vid skadetillfället. Personskador bör inte omfattas av denna regel!!!

Dom flesta som kan tänka sig skenregga gör det för att få ner premien och ändå få ut pengar vid en eventuell skada, om man kör hojen som är registrerad på mamman och vurpar så borde självrisken vara typ 80% av skadekostnaden på mc'n men ens liv är ju fortfarande försäkrad. Man ska ta bort lönsamheten med skenregistrering!

Att vara skuldsatt resten av ens liv pga. en löjlig liten grej som utlåning av fordon är inte realistiskt!
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
gurra2fast skrev:
Visst!
Men vad händer om han framför fordonet ändå och en olycka inträffar?

Samma sak som idag - vad tror du händer när en körkortslös knarkare stjäl en bil och krockar och vållar skador?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top