gurra2fast
The Chase is Better than the Fetch...
För att vi överhuvudtaget ska få bukt med försäkringsproblemet för oss hojåkare så tror jag att det krävs
att bolagen mha polisen o staten tar i med rätt grova bestämda metoder.
några funderingar om detta jag själv har är:
För det första göra det omöjligt att skenförsäkra.
Detta genom att vagnskadeförsäkringen absolut inte gäller om någon annan än försäkringstagaren
framför fordonet då en skada (crash) inträffar.
Borde inte vara så svårt att få fram vem som framförde fordonet om polis, försäkringstagare
samt försäkringsbolag gör en utförlig skadeanmälan tillsammans.
Om man vill göra det ännu hårdare skulle man kunna införa en lag som säger att en hoj får inte
brukas av någon annan än försäkringstagaren.
Skulle enkelt kunna kontrolleras av Polis vid rutinkontroller på vägarna.
Straffet borde inte vara hårdare än några tusenlappar i böter.
Vad det gäller om huruvida trafikförsäkringen skall gälla om nån annan än försäkringstagaren
framför fordonet vid en olycka är en svår fråga då det kan röra sig om mångmiljonbelopp både till dom
eventuella skadade samt även till föraren.
Men mig skulle det inte göra något om någon blev skuldsatt för resten av livet på grund
av en sådan dumhet då det skulle kännas lika dumt som att just framföra ett avställt oförsäkrat fordon
och något skulle inträffa.
Man skulle kunna införa det pottsystem som det har pratats om här på forumet.
dvs att det du har betalat in i försäkringspremie under åren du kört skadefritt får du att reparera hojen
för om du en dag skulle klota.
Högre självrisker har det också pratats om.
Så pass höga att dom täcker exempelvis ett kåpset.
Om man själv är vållande till en singelcrash så ska det räcka med att få hojen ersatt tills dess att den blir
i trafiksäkert skick. Inte bara att hämta ut en sprillans ny hoj bara för att exempelvis kåpan är spräckt.
Försäkringsbolagens skadereglerare ska tillsammans med åberopad verkstad kontrollera skadorna samt vad som bör göras.
Låta dom som kör på bana med sina gathojar betala en extra premie så dom skador som uppstår där betalar sig själva.
För dom som inte betalat premien gäller inte försäkringen.
Skärpa straffen och kontrollen för alla typer av försäkringsbedrägerier.
Vad jag tror är att man måste införa några av ovanstående regler på något sätt.
Man kan prova ett år med nya regler men bibehålla nuvarande premiesystemet så att man säkert ser att det fungerar.
Går kostnaderna ner så är det väl bara för försäkringsbolagen att sänka premierna.
Tyvärr brukar såna här reformändringar ske mycket sakta i Sverige men jag tror för att sporthojarna överhuvudtaget skall överleva
så måste nånting ske nu så snabbt som möjligt även om det skulle svida i början för vissa.
Kommentera gärna denna lite flummiga nattliga utsvävning jag bara kände att jag var tvungen att göra.
Tack för ordet!
att bolagen mha polisen o staten tar i med rätt grova bestämda metoder.
några funderingar om detta jag själv har är:
För det första göra det omöjligt att skenförsäkra.
Detta genom att vagnskadeförsäkringen absolut inte gäller om någon annan än försäkringstagaren
framför fordonet då en skada (crash) inträffar.
Borde inte vara så svårt att få fram vem som framförde fordonet om polis, försäkringstagare
samt försäkringsbolag gör en utförlig skadeanmälan tillsammans.
Om man vill göra det ännu hårdare skulle man kunna införa en lag som säger att en hoj får inte
brukas av någon annan än försäkringstagaren.
Skulle enkelt kunna kontrolleras av Polis vid rutinkontroller på vägarna.
Straffet borde inte vara hårdare än några tusenlappar i böter.
Vad det gäller om huruvida trafikförsäkringen skall gälla om nån annan än försäkringstagaren
framför fordonet vid en olycka är en svår fråga då det kan röra sig om mångmiljonbelopp både till dom
eventuella skadade samt även till föraren.
Men mig skulle det inte göra något om någon blev skuldsatt för resten av livet på grund
av en sådan dumhet då det skulle kännas lika dumt som att just framföra ett avställt oförsäkrat fordon
och något skulle inträffa.
Man skulle kunna införa det pottsystem som det har pratats om här på forumet.
dvs att det du har betalat in i försäkringspremie under åren du kört skadefritt får du att reparera hojen
för om du en dag skulle klota.
Högre självrisker har det också pratats om.
Så pass höga att dom täcker exempelvis ett kåpset.
Om man själv är vållande till en singelcrash så ska det räcka med att få hojen ersatt tills dess att den blir
i trafiksäkert skick. Inte bara att hämta ut en sprillans ny hoj bara för att exempelvis kåpan är spräckt.
Försäkringsbolagens skadereglerare ska tillsammans med åberopad verkstad kontrollera skadorna samt vad som bör göras.
Låta dom som kör på bana med sina gathojar betala en extra premie så dom skador som uppstår där betalar sig själva.
För dom som inte betalat premien gäller inte försäkringen.
Skärpa straffen och kontrollen för alla typer av försäkringsbedrägerier.
Vad jag tror är att man måste införa några av ovanstående regler på något sätt.
Man kan prova ett år med nya regler men bibehålla nuvarande premiesystemet så att man säkert ser att det fungerar.
Går kostnaderna ner så är det väl bara för försäkringsbolagen att sänka premierna.
Tyvärr brukar såna här reformändringar ske mycket sakta i Sverige men jag tror för att sporthojarna överhuvudtaget skall överleva
så måste nånting ske nu så snabbt som möjligt även om det skulle svida i början för vissa.
Kommentera gärna denna lite flummiga nattliga utsvävning jag bara kände att jag var tvungen att göra.
Tack för ordet!
Last edited: