" Bara " några månader till A - kort

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Hoj
Kawasaki
Teori klar, inväntar våren så man får hoppa upp på hojjen och öva lite mer innan uppkörning.:banana

Någon fler som bara har uppkörningen kvar ? :)

Tycker den där konbanan med 4 koner och ett streck är knepig. Har dock aldrig kört moppe lr så innan, köpte min zrx 1100 och har övat på den. Går superbra , ja förutom ovanstående.

Vad har Ni som ska köra upp privat för hojj ?

Någon fler som kör upp i Tullinge ?

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Lycka till med uppkörningen. Kommer gå kanon :tummenupp

ALLA har problem med konbanan, öva massor är mitt tips. Allt hänger på var du har blicken.

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Kör du upp privat eller med körskola?

Lycka till och jag kan bara hålla med 99Micke99, öva på konbanan så mycket du kan :)

FoPpaa

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
Yamaha YZF r1 -98
Måste man inte köra upp inom 2 månader när man har klarat teorin?!?:confused::confused:

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Lycka till:tummenupp

Och som ovanstående sa så har väl nästan ALLA problem mer eller mindre med konbanan. Är bara att nöta så blir det easypeasy till slut :banana

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Konbanan kändes nästan omöjlig första gången och blev en piss i mississippi efter man kört ett par gånger. Lycka till!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Inte för att sänka dig totalt, men väldigt få klarar det som privatist. Det beror på att förarprövaren inte vet vilka kunskaper du har gentemot en som har gått på, och framförallt kör upp med en trafikskola. Har en kompis som körde upp som privatist i höstas och då sa förarprövaren att han inte gjorde nått direkt fel men att han inte kunde godkänna honom för att han inte visste hur kompisen skulle klara det i övriga situationer. Sen tog han några lektioner och körde upp med trafikskolan - inget problem alls!

Konbanan har kanske många problem med men jag tror det är få som kuggar den. När jag körde upp för 125a (2007) så satte jag ner foten, höll på att välta och fick kärringstopp. Men förarprövaren godkände det utan att jag behövde göra om det. :tummenupp

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Hoj
Kawasaki
Jag är lite inne på att köra upp genom körskolan . Alltså bara boka uppkörningen via dom. I övrigt menar jag att som privatist kör jag mest med min handledare, självklart tar jag en lektion här och var för att checka av hur jag ligger till och lite sånt. Men fan, trafikdelen ska inte vara några problem , jobbat som CE - chaffis i 5 ½ år och haft B kort totalt 8 år. Mest orolig för manöverproven :)

Inte för att sänka dig totalt, men väldigt få klarar det som privatist. Det beror på att förarprövaren inte vet vilka kunskaper du har gentemot en som har gått på, och framförallt kör upp med en trafikskola. Har en kompis som körde upp som privatist i höstas och då sa förarprövaren att han inte gjorde nått direkt fel men att han inte kunde godkänna honom för att han inte visste hur kompisen skulle klara det i övriga situationer. Sen tog han några lektioner och körde upp med trafikskolan - inget problem alls!

Konbanan har kanske många problem med men jag tror det är få som kuggar den. När jag körde upp för 125a (2007) så satte jag ner foten, höll på att välta och fick kärringstopp. Men förarprövaren godkände det utan att jag behövde göra om det. :tummenupp

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag är lite inne på att köra upp genom körskolan . Alltså bara boka uppkörningen via dom. I övrigt menar jag att som privatist kör jag mest med min handledare, självklart tar jag en lektion här och var för att checka av hur jag ligger till och lite sånt. Men fan, trafikdelen ska inte vara några problem , jobbat som CE - chaffis i 5 ½ år och haft B kort totalt 8 år. Mest orolig för manöverproven :)

Är lite osäker om du kan köra upp med en körskola utan att ha tagit ett par lektioner där. Dom vill nog veta om du kan köra i trafik och på manöverbana innan dom följer med dig till uppkörningen, så att bara köra upp med körskola kan bli knepigt.

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Inte för att sänka dig totalt, men väldigt få klarar det som privatist. Det beror på att förarprövaren inte vet vilka kunskaper du har gentemot en som gått på

Ah eller är det verkligen så.? Är ju definitivt inte trafikverkets officiella ståndpunkt i alla fall. Är ju typ samma historia som "dem kuggade mig bara för jag körde upp på en sporthoj". vilket givetvis med är BS. Säger inte att du har fel men om körläraren har den attityden så borde dem väl helt enkelt inte ha med ett alternativ där man kan köra upp som privatist alls, eller:va. Sorry för OT

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Hoj
Kawasaki
Skrev ju att jag tar lektioner då och då på körskola :tungan . Å kommer fortsätta med det tills han säger att jag är klar för en uppkörning .

Är lite osäker om du kan köra upp med en körskola utan att ha tagit ett par lektioner där. Dom vill nog veta om du kan köra i trafik och på manöverbana innan dom följer med dig till uppkörningen, så att bara köra upp med körskola kan bli knepigt.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ah eller är det verkligen så.? Är ju definitivt inte trafikverkets officiella ståndpunkt i alla fall. Är ju typ samma historia som "dem kuggade mig bara för jag körde upp på en sporthoj". vilket givetvis med är BS. Säger inte att du har fel men om körläraren har den attityden så borde dem väl helt enkelt inte ha med ett alternativ där man kan köra upp som privatist alls, eller:va. Sorry för OT

För att komma till uppkörning via trafikskola krävs att din lärare tycker att det är läge för det. Alltså har han eller hon gett sitt godkännande för att skicka ut dig i trafiken. En körskolelärare och en förarprövare har samma uppgift, enda skillnaden är egentligen att förarprövaren har rätt att ge behörighet.

När en privatist kör upp har inte förarprövaren fått något godkännande av någon körskolelärare alltså har denne inte en aning om hur du beter dig i trafiken, eller om du ens kan köra motorcykel.

Man får inte glömma att förarprövarna och körskolelärarna är kollegor, dom jobbar tillsammans, går kurser tillsammans och umgås tillsammans.

Officiellt är det lika lätt för en privatist med samma kunskap som en elev från en körskola att ta körkort, men så är inte fallet i praktiken.

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Hoj
Kawasaki
Jag har faktiskt inte bestämt mig för det ännu, lite kluven. Då min körskolelärare anser att jag är klar för uppkörning så har han gjort bedömningen att jag har vad som krävs för att kunna köra mc. Vore då konstigt om förarprövaren fetkuggar mig om dom nu samarbetar som du skriver.:va ?? En förarprövare kan väl på fullaste allvar inte tro att en körskola skickar elever utan kunskap till en uppkörning och detta märks ju rätt tydligt när jag väl genomför uppkörningen. Där ser han ju på min körning i sin helhet. Vore otroligt lustigt om körskolan tycker jag är " redo " medan förarprövaren tycker raka motatsen.:va
Men man hör ju snacket gå om att " privatister lättare blir kuggade " , rätt märkligt enligt mig.

Det känns spontant bättre att boka en uppkörningstid privat och ha ett mål att jobba mot ( man får bara boka uppkörning tidigast 2 månader innan enligt vv) än att låta min körskola boka åt mig. Bokar jag en tid och sedan känner att jag är åt helvete för långt ifrån att klara det, så har jag möjlighet att avboka tiden. Ska jag boka via körskola så bokar han inte tiden 2 månader innan , utan väntar till han gjort bedömningen att jag är klar för uppkörning. Detta medför en stor risk för lååång väntetid . Det är eg det som gör att jag vill köra upp som privatist. Att just boka tid på egen hand och ha ett mål av sträva mot tillsammans med min körskolelärare och handledare.

Alla vet vi att körlektioner samt uppkörningstider går åt på 5 röda. Tyvärr. Väntetid för uppkörning med bil där jag bor är f n 2 månader !!! Otroligt !

Och då kör du upp med trafikskolan antar jag? :va

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...