Barnvagn i VW Lupo?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag funderar på att köpa en VW Lupo 3L och undrar om man får in en barnvagn i bilen? Bilbarnstolen måste sitta på ena sidan i baksätet, men det går kanske att fälla halva sätet om det behövs för att få in barnvagnen? Alternativt kan man kanske ta med den lite mindre sulkyn istället.
Någon som vet?

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Det jag vet är att jag aldrig skulle komma på tanken att köpa mig en liten bil som jag ska ha ungarna i. Då betalar jag hellre dom där extra kronorna per mil som det kostar att åka i en större och säkrare bil. För det är ju ungarna värda.

Men om du verkligen ska ha en lupo så vet jag tyvärr inte svaret om en barnvagn går in. Alt till lupo vore väl en mc med sidovagn...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det jag vet är att jag aldrig skulle komma på tanken att köpa mig en liten bil som jag ska ha ungarna i. Då betalar jag hellre dom där extra kronorna per mil som det kostar att åka i en större och säkrare bil. För det är ju ungarna värda.

Men om du verkligen ska ha en lupo så vet jag tyvärr inte svaret om en barnvagn går in. Alt till lupo vore väl en mc med sidovagn...

Jo, det är ju sant. Lupon är tänkt som pendlingsbil till och från jobbet, alltså inte köra dottern i, men jag vill ändå ha möjligheten att få in barnstol och barnvagn i den om min andra större bil av någon anledning skulle vara otillgänglig eller strejka. Som backup i nödfall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Krockar du så ofta att det är den viktigaste parametern när du köper bil?

För min del skulle jag prioritera en miljövänlig bil så att ungarna (om dom överlever att åka liten bil) får växa upp i en shyst miljö.

Man måste inte alltid sopa framför ungarna...

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Har var själv sugen på en 3l för att dom är så vansinnigt snåla. Dock så verkar det vara mkt strul med "roboten" som styr växellådan. Den blir sliten både i splines och att den börjar läcka efter ett tag. När den inte funkar som den ska så lägger den i växlarna fel å även lådan kan ryka. Finns inte att köpa lösa delar till den så då måste man köpa en ny för 15 k.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
åker en pegga 107 och är förvånad vad som går in.. även bubblan min har jag ibland barnvagn i.. den stora vagnen.. men en sulky borde lätt gå in.. har en sån i peggan hela tiden.

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Krockar du så ofta att det är den viktigaste parametern när du köper bil?

För min del skulle jag prioritera en miljövänlig bil så att ungarna (om dom överlever att åka liten bil) får växa upp i en shyst miljö.

Man måste inte alltid sopa framför ungarna...

Resonerar man som dig så kan man köra utan bälte, hjälm, skinnställ ja allt. För jag har aldrig krockat, och kommer aldrig att göra detta heller:rolleyes:.

Jag kör diesel, och min bil är miljövänlig den också. dra 0.5l/mil. Och det tycker jag är bra för en stor fyrhjulsdriven kombi (som dessutom är krocksäker). Samma bil fast med bensinmotorn drar betydligt mer, och släpper ut mer skit också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Resonerar man som dig så kan man köra utan bälte, hjälm, skinnställ ja allt. För jag har aldrig krockat, och kommer aldrig att göra detta heller:rolleyes:.

Resonerar man som dig ska man aldrig ens sätta sig på en motorcykel, för trots hjälm och skinställ och en sköldpadda på ryggen så löper man oerhört mycket större risk att dö eller skadas jämfört med om man satt i en Lupo.

Ska du skydda dina barn från livets alla risker i alla lägen så är det bäst du gör som Josef och låser in dom i källaren.

bebis_ann

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
Yamaha TZR 125
Min mamma har en Lupo... och den är väldigt liten... Jag är tveksam om till att det funkar att få in barnvagn och bilbarnstol... men kan kolla närmare på det om du vill...
Jag skulle helt klart välja en lite större bil om jag ens skulle riskera att ha med ungar (vilket iofs. troligtvis aldrig skulle hända heller :tungan ...), finns bra snåla bilar i dom flesta storlekar nu för tiden.

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
3l

Har själv haft en Lupo 3L ( körde 14000 mil) och det finns inte en chans i hela världen att du får in en barnvagn i den - i vart fall inte på ett någorlunda korrekt vis.
Barnstol går bra.Fram - utan krockkudde då......bak får det nog bli en sån där kudde som barnen sitter på.....funkade för oss fast vi körde inte ungarna särskillt mkt i den bilen.

Bilen gick väldigt billigt i skatt/förbrukning men kvaliten och felen var klart irriterande och verkstäderna häromkring fullständigt odugliga - så jag skulle nog inte rekomendera en sådanbil om du inte kan skruva själv eller känner till en bra verkstad.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det mesta går om man bara vill...

attachment.php

attachment.php

Så jag inbillar mig att en barnvagn borde gå att få in, även om bilen är något mindre :D

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
men det går kanske att fälla halva sätet om det behövs för att få in barnvagnen? Alternativt kan man kanske ta med den lite mindre sulkyn istället.
Någon som vet?

Hade en Lupo FSI och polaren har en 3L, en barnvagn kan gå in beroende på storlek. Tänk bara på att baksätet inte är delbart. För att få en uppfattning hur stort bagaget är, tänk dig två stora pappkassar som man har när man handlar. Ställ dessa bredvid varandra så fyller du upp utrymmet på bredd, djup och höjd (till hatthyllan, om det finns en, är extrautrustning).

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det mesta går om man bara vill...

attachment.php

attachment.php

Så jag inbillar mig att en barnvagn borde gå att få in, även om bilen är något mindre :D

Fast det där är ju en Polo, oändligt mycket större än Lupon.

Lupon är pytteliten, har haft en 3L och har jag fel när jag säger att baksätet inte går att fälla av viktbesparingsskäl?

Våran låda rasade. Skitbil som var grymt snål.

/ Jens

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Resonerar man som dig ska man aldrig ens sätta sig på en motorcykel, för trots hjälm och skinställ och en sköldpadda på ryggen så löper man oerhört mycket större risk att dö eller skadas jämfört med om man satt i en Lupo.

Ja, men hur ofta brukar man ha barn och barnvagn på en hoj?
Skulle inte ens komma på tanken att ta med mitt barn på min hoj.

Jag bryr mig om mina barn. Kanske fler här i världen som borde göra samma sak.:rolleyes:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Jag bryr mig om mina barn. Kanske fler här i världen som borde göra samma sak.:rolleyes:
Fast dom kanske skulle bli ganska ledsna om pappa körde ihjäl sig på hojen också? Den här sommaren har säkert lämnat många ensamma barn som tvingar mamma förklara varför pappa aldrig kommer hem igen...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag som inte alls bryr mig om mina barn har skjusat dom i Saab V4, Saab 99, Saab 900 (ingen av dom hade krockkuddar eller ABS) och en Landrover pickup som inte ens hade bälten.

Dom har själva fått köra 50cc fyrhjuling sedan dom klarade av det (3-4 år), för att när dom blev lite större få köra 500cc fyrhjulig (5-6 år)

Sen plogade jag oansvarigt nog isbana på sjön åt dom så att dom fick köra bil från 9 års åldern, vilket ledde till att båda barnen började köra biltävling i 14års åldern, fast innan dess lånade jag ut sonen som kartläsare i rally, dom klippte ett träd på första tävlingen...

Sedan 17års åldern kör dock sonen egen rallybil (först lånade han en som han voltade med), dottern hoppar in som kartläsare ibland.

Mina barn måste hata mig för att jag bryr mig så lite..

Last edited:

Fraden

Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Jag som inte alls bryr mig om mina barn har skjusat dom i Saab V4, Saab 99, Saab 900 (ingen av dom hade krockkuddar eller ABS) och en Landrover pickup som inte ens hade bälten.

Ja, men det måste ha varit för bra många år sedan.
Säkerhetstänket var ju på en helt annan nivå än vad det är nu.
Även trafiken var mycket mer glesare än vad den är i dag.
Men uppe i norrland kanske det bara är en 3-4st bilar som är ute och kör på vägarna. Vad vet jag? :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA