Batteri till R1 -04

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
När jag skulle köpa Biltemabatteri kollade jag att amperen och yttermåtten var någorlunda överensstämmande med det gamla. Funkar kanon.

Man kan ju fråga nån i affären också, i Jkg finns kunnigt folk bakom disken.

Edit: Ooops, nu såg jag att det finns en tabell på Biltemas webbsida, med de olika hojmodellerna och rekommenderat batteri. Fast R1 ser jag inte...
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Biltemas rek.tabell var ju inte mycket att hänga upp i julgranen, här är iallafall data från YUASA:s rek.tabell:


Yamaha - YZF-R1 2004-2010
Battery Family: YTZ Factory Activated, Maintenance Free
Battery Type: YTZ10S
Voltage: 12
Capacity: 8.6
Metric Dimensions: 150mm x 87mm x 93mm
Metric Weight: 3.2 kg
Terminal layout: Left: + Right: - (With the terminals on the edge nearest to you)
Acid Volume: N/A
Amps: 0.9
C.C.A.: 190
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Biltemas rek.tabell var ju inte mycket att hänga upp i julgranen, här är iallafall data från YUASA:s rek.tabell:


Yamaha - YZF-R1 2004-2010
Battery Family: YTZ Factory Activated, Maintenance Free
Battery Type: YTZ10S
Voltage: 12
Capacity: 8.6
Metric Dimensions: 150mm x 87mm x 93mm
Metric Weight: 3.2 kg
Terminal layout: Left: + Right: - (With the terminals on the edge nearest to you)
Acid Volume: N/A
Amps: 0.9
C.C.A.: 190

Tackar, då chansar jag på artnr 80-815 7Ah 151 x 87 x 94 2,88 kg 319,00 kr!
Biltemas verkar lite svagare än Yuasa:s Capacity: 8.6 men hoppas det räcker...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tackar, då chansar jag på artnr 80-815 7Ah 151 x 87 x 94 2,88 kg 319,00 kr!
Biltemas verkar lite svagare än Yuasa:s Capacity: 8.6 men hoppas det räcker...

Berätta gärna hur det går.
Jag är i samma sits som dig. Taskigt orginalbatteri och de med motsvarande Ah hos biltema är för stora.

Ett tips annar är att www.maxmc.se har en exakt kopia av orginalbatteriet som säljs hos återförsäljare i Sverige.

Lite dyrare än biltema, men rätt storlek och rätt kräm i det..
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
har man tur så ligger det en pärm med laminerade tabeller i närheten av "batterihyllan".... fast folk verkar tro att man kan torra sig i r*ven med dem och snorr dem.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Berätta gärna hur det går.
Jag är i samma sits som dig. Taskigt orginalbatteri och de med motsvarande Ah hos biltema är för stora.

Ett tips annar är att www.maxmc.se har en exakt kopia av orginalbatteriet som säljs hos återförsäljare i Sverige.

Lite dyrare än biltema, men rätt storlek och rätt kräm i det..

Ja jag ska återkoppla. Ser även att artnr 80-816 har 9Ah och måtten 151 x 87 x 107.
Kanske passar det också? Är ju bara en dryg cm högre än det andra... svårt men tror jag chansar på det större?
Eller menar du att du testat detta?
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Biltemas rek.tabell var ju inte mycket att hänga upp i julgranen, här är iallafall data från YUASA:s rek.tabell:


Yamaha - YZF-R1 2004-2010
Battery Family: YTZ Factory Activated, Maintenance Free
Battery Type: YTZ10S
Voltage: 12
Capacity: 8.6
Metric Dimensions: 150mm x 87mm x 93mm
Metric Weight: 3.2 kg
Terminal layout: Left: + Right: - (With the terminals on the edge nearest to you)
Acid Volume: N/A
Amps: 0.9
C.C.A.: 190

Har en r1 -06, och behöver också nytt batteri. Gelbatteriet på biltema kostar 319kr (riktigt bra pris) men är har endast 7 i capacity. Tror ni det funkar ändå? Nån som testat?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har en r1 -06, och behöver också nytt batteri. Gelbatteriet på biltema kostar 319kr (riktigt bra pris) men är har endast 7 i capacity. Tror ni det funkar ändå? Nån som testat?

Att kapaciteten är mindre spelar i sig ingen roll då 7Ah räcker gott och väl men haken är att batteriet skall kunna avge stor startström under de sekunder man trycker på knappen....

Min erfarenhet är att biltema duger utmärkt till vanliga cyklar men sämre till högkompade storstånkor där startmotorn lever ett hårt liv...
 

fake_this99

Ny medlem
Gick med
4 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2006, Yamaha R1
Att kapaciteten är mindre spelar i sig ingen roll då 7Ah räcker gott och väl men haken är att batteriet skall kunna avge stor startström under de sekunder man trycker på knappen....

Min erfarenhet är att biltema duger utmärkt till vanliga cyklar men sämre till högkompade storstånkor där startmotorn lever ett hårt liv...

Dumt att chansa då alltså... ?

Ingen som kör med ett biltema-batt som kan uttala sig?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Dumt att chansa då alltså... ?

Ingen som kör med ett biltema-batt som kan uttala sig?

Har ett gamalt biltema i min hoj (tidigare ägare).
Har aldrig krånglat. Körde ur det en gång när jag hade problem med tändstift men dag-till-dagbruk felar det hittills inte.

CBR900 97a

Har en r1 -06, och behöver också nytt batteri. Gelbatteriet på biltema kostar 319kr (riktigt bra pris) men är har endast 7 i capacity. Tror ni det funkar ändå? Nån som testat?

Jag skulle köpa ett SMF istället, högre startström.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Dumt att chansa då alltså... ?

Ingen som kör med ett biltema-batt som kan uttala sig?

Biltemas batteri duger jag har själv kört en del med deras batterier i mängder av moppar och det fungerar på allt jag testat utom KTM (som har väldigt små batterier i förhållande till startmotorns strömbehov). Men www.mdsbattery.co.uk har Yuasa original för vettiga pengar (TTZ10S skall man välja) och det är mycket bättre batterier...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inget ont om Biltemas kvalité då jag inte har någon egen erfarenhet, men vad kostar egentligen ett originalbatteri? De flesta motorcyklar oavsett fabrikat använder väl sig av YUASA.

Mitt YUASA batteri är fortfarande det som motorcykeln levererades från fabrik 2002. Då det har hållit så pass många år känns det som att det kan vara värt att betala lite extra för. Har laddat det till och från med underhållsladdning under vinterhalvåret. Det är allt.

Hur länge håller ett Biltema batteri om man sköter det någorlunda?
 
Last edited:

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Nu sitter batteriet där och det fungerade utmärkt.
Jag tog det större (artnr 80-816) men det var precis det fick plats. Egentligen gick det inte ner riktigt. 80-815 hade passat exakt i batterifacket i hojen.
För min egen del tycker jag inte det är värt att lägga 2-3ggr så mycket på ett batteri som i stort sett är likvärdigt. Blir nog lite av en principsak det här:D
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top