JJ.skydiver
Skydiving 4 life!
Tjena! måste köpa nytt batteri till hojen och tänkte höra lite vad och vart ni tycker jag ska köpa det...
Någon som testat biltemas mc batterier?
Någon som testat biltemas mc batterier?
Annars har du Shorai (finns på ebay också). Det blir ju dyrare, cirka 1400:- inklusive tull och moms, men då får du ett lithiumbatteri som bara väger bara 730 gram mot ~3.6Kg på ett vanligt.
Blir nog ett sånt till sommaren för mig iaf. Blir kanske billigare att bygga eget men jag känner inte att jag vill lägga tid på det.
Så länge laddaren inte har automatisk avsulfatering eller om du kan stänga av den funktionen så går det bra med en vanlig laddare. Shorai ska visst börja sälja en laddare med balanseringsfunktion mm under våren om man skulle vara intresserad av det.Kan man ladda litiumbatterier som vanligt? Eller måste man köpa en ny laddare också?
Mvh Tompa
Info om batterierna:Kan man ladda litiumbatterier som vanligt? Eller måste man köpa en ny laddare också?
Mvh Tompa
Så länge laddaren inte har automatisk avsulfatering eller om du kan stänga av den funktionen så går det bra med en vanlig laddare. Shorai ska visst börja sälja en laddare med balanseringsfunktion mm under våren om man skulle vara intresserad av det.
Normalt ska det dock inte behövas underhållsladdning på ett sådan batteri. Det laddar ur så långsamt så det ska klara sig utan laddning över vintern om man kopplar lös polerna. Underhållsladdning mellan körningarna ska inte heller behövas om du inte har något på hojen som drar mycket ström när den står still (larm, klocka mm) och du bara kör nån timme per månad.
Om det sedan håller dubbelt så länge (från 5-6 år min till 8-10 år max) som ett vanligt som de utlovar så är ju priset egentligen för två då man eventuellt slipper ett byte.
Här är Shorais FAQ http://www.shoraipower.com/t-faq.aspx
Besudla inte din premium mc med biltema grejjer ffs....
Besudla inte din premium mc med biltema grejjer ffs....
Vaknat på fel sida eller har du fakta att komma med.
Jag har 4 st biltema gelbatteri som är inne på år 2, 3, 3 och 4
Alla är i toppskick
Jag byter tänddetaljer torkarblad bromsar och lampor nära nog dagligen på bilar som varit på biltema o handlat.... Så ja jag har viss fakta att vila på....
Jag har en hel del erfarenhet att falla tillbaka på också........
Efter 46års underhåll av bilar och Mc så står det ställt utom ALLT tvivel att hade jag köpt "ORGINAL" delar så hade jag haft betydligt mindre pengar över till mina hobbies.
Sen att tänddetaljer, torkarblad, bromsdetaljer och lampor på BT OFTA kan härledas till samma UNDERLEVERANTÖRER som SAAB, VOLVO, VW...mfl. gör ju inte min förundran mindre över vad REKLAMEN kan åstadkomma.
Det är ju inte för inte som BILTILLVERKARNA/"GENERALAGENTERNA" gör allt dom kan för att knyta upp sina kunder till sina "7-års Garantier" och "ServiceProgram", utan det beror ju på att numera får även andra än sk. "Märkesverkstäder auktoriserade av "Generalagenten" göra även Service under GARANTITIDEN, med bibehållna garantier!
1995:- för en vanlig Service hos en Märkesverkstad imponerar inte på mig, olje/filterbyte gör man själv betydligt billigare själv! Kolla spolarvattnet och lufttrycket gör man själv på macken!
Det finns inte speciellt många stora underleverantörer till bilindustrin och samtliga biltillverkare KÖPER från samma underleverantörer!
Och...Mekonomen......Biltema....AD-bildelar tillverkar inga delar själv, utan dom köper också från samma grupp av underleverantörer.
Och Biltema köper så stora kvantiteter att dom får grejorna förpackade i "sina" kartonger!
Jag vet även att "Märkesverkstäder" här i närheten köper delar från Mekonomen på orten när det "krisar".
Men jag förstår att du "värnar" ditt jobb.
/KentW
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |