Batteri

JRlime

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha r6-01
Tjenare!

Jag ska ha ett nytt batteri till min yamaha r6:a

Tänkte köpa ett billigt på biltema, men fattar inte vilket jag ska ha.
Jag har ett gt9b-4, men de visste inte själva vilket som var motsvarande?

Nån som kan hjälpa?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
JRlime skrev:
2628711 Tjenare!

Jag ska ha ett nytt batteri till min yamaha r6:a

Tänkte köpa ett billigt på biltema, men fattar inte vilket jag ska ha.
Jag har ett gt9b-4, men de visste inte själva vilket som var motsvarande?

Nån som kan hjälpa?
Mät ditt batteri och jämför med måtten i katalogen. Absolut enklast.

Mvh Roberth
 

JRlime

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha r6-01
Okej då har de förmodligen inget

mina mått är ca 150*69*105, hittar inget sådant.

nån annan stans man kan köpa ett sådant billigt?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Biltema har batteri till din hoj, du behöver ju inte ha dom exakta måtten bara du får plats med det.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Amperetimmar (Ah) i all ära men det viktigaste är ändå att batteriet klarar av att avge den startström (A) som krävs för startmotorn för att dra igång hojen, även om batteriet inte är helt fulladdat.
Kolla även att polplaceringen på batteriet överensstämmer med ditt innan du slår till, annars kan det bli svårt att nå med batterikablarna.

Nu såg jag att du hade mätt batteriet men annars hittar man mått, polplacering och batteribeteckning här:

http://www.varta-automotive.se/index2.php?p=4&s=1&content=batteri/searchApplication.html

http://www.yuasabatteries.com/yuasa05/vehicle_search.asp
 

Dr.Bike

Guest
JRlime skrev:
2628725 Okej då har de förmodligen inget

mina mått är ca 150*69*105, hittar inget sådant.

nån annan stans man kan köpa ett sådant billigt?

Det behöver inte vara rätt på millimetern.
Määt i första hand batteriboxen! Då ser du om det finns nån spelmån.
Nyare batterier är ofta något lite mindre än sina förfäder oxå trots samma märkning. Detta pga nyare och bättre tillverkningsmetoder samt annorlunda material i höljet vilka medger tunnare väggar osv.
Brukar skilja en 3-5 mm hit och dit.
Det viktiga är att du har rätt polutseende och att polerna sitter rätt, d.v.s + och - på samma ställen som ditt nuvarande.

Denna varning kan vara på sin plats då det finns batterier som är identiska i format, men har omkastade poler! :död
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
JRlime skrev:
2628711 Tjenare!

Jag ska ha ett nytt batteri till min yamaha r6:a

Tänkte köpa ett billigt på biltema, men fattar inte vilket jag ska ha.
Jag har ett gt9b-4, men de visste inte själva vilket som var motsvarande?

Nån som kan hjälpa?

Köp inte batteri till hojen på Feltema, dom suger fet hästballe! Handlade ett till min fd speed triple 955 som jag slängde efter en månad. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kräm. Siffrorna med Ah kanske möjligen stämmer, men det är mindre intressant än hur mycket batteriet klarar att ge under en kortare tid (starten). MC-batterier har en tuff uppgift på större hojar...
Jag har till och med hört om folk som förstört delar i hojen med dåliga batterier, har för mig det var drev startmotor/motor, eftersom startmotorn inte dragit till med den kraft som är tänkt och att drevet på startmotorn därför inte åkt ut som det ska. Detta är dock andrahandsinfo...

Köp ett riktigt batteri, det lönar sig snabbt.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Hoztic skrev:
2629124 Var det ett av deras nya gelbatterier eller ett av deras gamla syrabatterier?

Det var ett syrabatteri som jag köpte för 3 år sedan. Okej, kände inte till att dom har gelbatterier till hojar - dom har jag ingen erfarenhet av.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fredsfursten skrev:
2629175 Det var ett syrabatteri som jag köpte för 3 år sedan. Okej, kände inte till att dom har gelbatterier till hojar - dom har jag ingen erfarenhet av.
Tror dom tom har två serier moderna hojbatterier :tummenupp
Jag körde med ett sånt nästan två säsonger i min förra hoj, funkade klockrent! Kostade 160-170 kr dessutom :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Fredsfursten skrev:
2629080 Köp inte batteri till hojen på Feltema, dom suger fet hästballe! Handlade ett till min fd speed triple 955 som jag slängde efter en månad. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med kräm. Siffrorna med Ah kanske möjligen stämmer, men det är mindre intressant än hur mycket batteriet klarar att ge under en kortare tid (starten). MC-batterier har en tuff uppgift på större hojar...
Jag har till och med hört om folk som förstört delar i hojen med dåliga batterier, har för mig det var drev startmotor/motor, eftersom startmotorn inte dragit till med den kraft som är tänkt och att drevet på startmotorn därför inte åkt ut som det ska. Detta är dock andrahandsinfo...

Köp ett riktigt batteri, det lönar sig snabbt.

Låter konstigt.
De som fått fel pga dåligt drag i startmotorkopplingen hade ett friskt startrelä då? Det låter ju annars som om det hade brända kontakter.

Din hoj då? Startade den bättre med ett annat batteri?
Och om så var fallet; reklamerade du biltemas batteri? Det måste ju varit nåt fel på det. Eller övergick du från gel till bly/syra?
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Dr.Bike skrev:
2629225 Låter konstigt.
De som fått fel pga dåligt drag i startmotorkopplingen hade ett friskt startrelä då? Det låter ju annars som om det hade brända kontakter.

Din hoj då? Startade den bättre med ett annat batteri?
Och om så var fallet; reklamerade du biltemas batteri? Det måste ju varit nåt fel på det. Eller övergick du från gel till bly/syra?

Felen hörde jag bara om på en verkstad, så det ska kanske tas med en nypa salt. Dom tycker såklart man ska handla original=dyrt.

Problemen jag hade var att batteriet inte hade kraft nog om inte motorn startade omedelbart. Det var ju ett tag sedan, men jag minns att jag fick ladda batteriet i bland för att det skulle fungera bra. Med ett nytt yuasabatteri (vanligt syra) var det inga probs alls. Men visst, det kan ha varit fel på batteriet, jag har haft Biltemabatteri i en bil och det funkade okej, dock inte klockrent när det gäller kraft.
 

Dr.Bike

Guest
Fredsfursten skrev:
2629371 Felen hörde jag bara om på en verkstad, så det ska kanske tas med en nypa salt. Dom tycker såklart man ska handla original=dyrt.

Problemen jag hade var att batteriet inte hade kraft nog om inte motorn startade omedelbart. Det var ju ett tag sedan, men jag minns att jag fick ladda batteriet i bland för att det skulle fungera bra. Med ett nytt yuasabatteri (vanligt syra) var det inga probs alls. Men visst, det kan ha varit fel på batteriet, jag har haft Biltemabatteri i en bil och det funkade okej, dock inte klockrent när det gäller kraft.

Kan säkerligen vara dåliga batterier hos Biltema, men jag hade ett i TIO år (bly/syra) och sumpade det själv genom att inte ladda det under vintern 11:e året...
De har annars bra CCA-tal (startström i kyla) osv.
Som jag brukar säga: Vanliga batterier är Low-Tech och kan inte göras på så många sätt.
Har man startproblem med ett nästan nytt eller nytt batteri, så har batteriet tillverkningsfel eller har stått med syra i sig och inte underhållsladdats i butik = fosfaterat = slut fast det är nytt.

Biltemas nyare gel och vanliga slutna MF batterier tror jag dock mycket på, då sådana även klarar dålig skötsel bättre.
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Dr.Bike skrev:
2629477 Kan säkerligen vara dåliga batterier hos Biltema, men jag hade ett i TIO år (bly/syra) och sumpade det själv genom att inte ladda det under vintern 11:e året...
De har annars bra CCA-tal (startström i kyla) osv.
Som jag brukar säga: Vanliga batterier är Low-Tech och kan inte göras på så många sätt.
Har man startproblem med ett nästan nytt eller nytt batteri, så har batteriet tillverkningsfel eller har stått med syra i sig och inte underhållsladdats i butik = fosfaterat = slut fast det är nytt.

Biltemas nyare gel och vanliga slutna MF batterier tror jag dock mycket på, då sådana även klarar dålig skötsel bättre.

Har inte satt batteriet på laddning än utan den står i stort varm garage, 22 grader varmt.

Fick för mig att batteriet endast tar stryk om det laddas ur i kall temp :confused:
Är det helt fel att låta batteriet sitta och dra igång cykeln nån gång i månaden och rulla några km i garaget?

Eller måste jag genast springa och köpa en laddare? :rolleyes:
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Eddiiiee skrev:
2629506Fick för mig att batteriet endast tar stryk om det laddas ur i kall temp :confused:
Nej, så är det inte. Självurladdningen är mindre om det är kallt så om batteriet inte underhållsladdas tar det mindre stryk om det förvaras kallt än om det förvaras varmt.
Eddiiiee skrev:
Är det helt fel att låta batteriet sitta och dra igång cykeln nån gång i månaden och rulla några km i garaget? Eller måste jag genast springa och köpa en laddare? :rolleyes:
Du gör som du vill, men vill du ha ut bättre livslängd ur batteriet gör du bäst i att underhållsladda batteriet.
 

Dr.Bike

Guest
Eddiiiee skrev:
2629506 Har inte satt batteriet på laddning än utan den står i stort varm garage, 22 grader varmt.

Fick för mig att batteriet endast tar stryk om det laddas ur i kall temp :confused:
Är det helt fel att låta batteriet sitta och dra igång cykeln nån gång i månaden och rulla några km i garaget?

Eller måste jag genast springa och köpa en laddare? :rolleyes:


Ååå för guds skul karl! :käs
Huuuuur kan du ha missat alla varmkörningstrådar p SH de senaste åren!

1. Spring och köp en (smart) laddare!! Nyss!!
2. Läs varmkörningstråden i Mc-Relaterat! Nuuuu!

Hahah...herre min je... :lol
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Dr.Bike skrev:
2630382 Ååå för guds skul karl! :käs
Huuuuur kan du ha missat alla varmkörningstrådar p SH de senaste åren!

1. Spring och köp en (smart) laddare!! Nyss!!
2. Läs varmkörningstråden i Mc-Relaterat! Nuuuu!

Hahah...herre min je... :lol

haha, snubblade över den tråden igår.
Lovar att springa ner och köpa en laddare imorgon, och hålla fingrarna ifrån startknappen i vinter... :tummenupp
 

JRlime

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha r6-01
Har köpt nu!

Tjenare igen!

Jag köpte ett gelbatteri på biltema och det funkar nu i alla fall, sen får vi väl se om det klarar av nån/några säsonger.

Tack för hjälpen allihopa!
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Köpte Biltema gelbatteri i veckan 12Ah till twinnen men dessa batteri klarar inte att leverera startström så att det räcker till Aprilia twinnen iallafall:mad:
drog runt ett par varv sen orkade inte biltema med mer stoppade tillbaka det gamla batteriet Yuosa 10Ah och det drar runt motorn betydligt bättre men ändå anar man att det inte finns riktigt med mos i detta heller.
Bitema batteriet höll 12,5 volt när jag packade upp det sen har det stått på laddning i 48 tim med en Ctek 90 laddare innan jag försökte vrida igång motorn.
Så nu blir det väl till att köpa ett kvalitetsbatteri ändå.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top