Batteri

Rockskane

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Busa
Låter ni batteriet sitta kvar under vintern?
Enligt min instruktionsbok så håller sig batteriet i 900 dagar utan att laddas, om hojen står i noll grader och i 450 dagar om den står i 20 graders värme. Batteriet är nytt! Men är ändå osäker, borde jag underhållsladda det under vintern?
:confused:
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
beror ju på vilken temperatur du har i garaget. Risken finns att det fryser sönder om det står i kallgarage. Varför chansa, det tar inte många minuter att plocka bort det + att du vet att det är fullladdat när du ska köra första svängen :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Rockskane skrev:
2641035 Låter ni batteriet sitta kvar under vintern?
Enligt min instruktionsbok så håller sig batteriet i 900 dagar utan att laddas, om hojen står i noll grader och i 450 dagar om den står i 20 graders värme. Batteriet är nytt! Men är ändå osäker, borde jag underhållsladda det under vintern?
:confused:


Är batteriet fräscht räcker det att ladda när våren kommer

Förvara det helst kallt
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Hört av en del att det ska förvaras varmt under vintern, och vissa säger kallt.
Vad är det som egentligen är bäst för batteriet?

Och om det ska förvaras varmt när hojen står kallt, tar ni loss batteriet då och har det i hemmet?

Eller hur gör ni?

Jag kommer använda mig av en Ctek Zafir 90.
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
T.Jonasson skrev:
2641095 Hört av en del att det ska förvaras varmt under vintern, och vissa säger kallt.
Vad är det som egentligen är bäst för batteriet?

Och om det ska förvaras varmt när hojen står kallt, tar ni loss batteriet då och har det i hemmet?

Eller hur gör ni?

Jag kommer använda mig av en Ctek Zafir 90.

följer batteri tillverkarens instruktioner(yuasa), över 18-20 grader ska d laddas 2ggr i månaden .. under 18-20 grader laddas det endast 1gång per månad....
 

Rockskane

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Busa
Enligt instruktionsboken så verkar det som om kallt är bättre. Åtminstone för det här batteriet...
I Malmö blir det ju sällan kallare än noll, så fryser sönder gör det nog inte.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
T.Jonasson skrev:
2641095 Hört av en del att det ska förvaras varmt under vintern, och vissa säger kallt.
Vad är det som egentligen är bäst för batteriet?

Och om det ska förvaras varmt när hojen står kallt, tar ni loss batteriet då och har det i hemmet?

Eller hur gör ni?

Jag kommer använda mig av en Ctek Zafir 90.

Om batteriet är dåligt laddat (eller man befarar att det kommer att självurladda därför att det sitter kvar i mc'n utan underhållsladdning) får inte batteriet utsättas för minusgrader - då fryser det sönder.

Om batteriet laddats fullt (och gärna har underhållsladdning), är det bara bra med låg temperatur därför att självurladdningstakten minskar. Till och med frysen är OK för ett "toppat" batteri.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
G-L skrev:
2641114 Om batteriet är dåligt laddat (eller man befarar att det kommer att självurladda därför att det sitter kvar i mc'n utan underhållsladdning) får inte batteriet utsättas för minusgrader - då fryser det sönder.

Om batteriet laddats fullt (och gärna har underhållsladdning), är det bara bra med låg temperatur därför att självurladdningstakten minskar. Till och med frysen är OK för ett "toppat" batteri.


Ok, så det är alltså bättre att förvara det kallt, förutsatt att det är full-laddat. Laddaren jag kommer att använda är en modell som underhållsladdar, men vet inte om jag kommer kunna ha den igång hela vintern. Ska man slå igång den då med jämna mellanrum? Hur ofta och hur länge per tillfälle i så fall?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Minus 70 tål ett fulladdat - minus 10 ett tomt.

Som fullt räknas ett med 12,7 v - tomt strax över 12 v.

Dessa värden måste mätas med batteriet helt frånkopplat från minsta belastning.
Om batteriet ligger en hel vinter med spänningar nedåt 12 blankt kommer det att ta viss skada och förlora kapacitet - det skall ha någorlunda laddning - 12,5 o över.

Dom flesta av dagens bågar laddar bra - kör en sväng o plocka ur batteriet.
Mät efter ett dygn spänningen - ligger du uppåt 12,5 - 12,7 så in i frysen.

Förvarning i kyla minskar självurladdningen.
Ladda fullt o ställ i frysen inlindad i nått som får det att likna en stek för att slippa stryk.
Mät spänningen nån gång då o då.
 

mt01

Ja!
Gick med
10 Jul 2006
Ort
skåne
Hoj
varierar
lyfte på sadeln.
satte dit två kablar på batteriet.
på andra sidan kabeln är det en snabbkoppling.
drog ut den bakom motorn lagom osynligt.
satte på sadeln.
kopplade in min nya laddare, en ctek multi xs 3600.
den klarar allt, minus grader osv osv.
sitter i tills det är dags att sticka ut o gasa.
då e de bara att rycka kablen ur snabbkopplingen, starta och köra.
rekommenderas starkt !!!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top