Batteridrivna trädgårdsredskap och tillhyggen, vilket fabrikat?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Vad ska man köpa för något? Bosch, Ryobi, Stiehl eller något annat?
Dessutom verkar de tävla i Volt och Ah.
Är något märke egentligen bättre eller sämre än något annat?
Och varför ska man välja det ena eller det andra?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Just köpt en batteridriven bosch gräsklippare och är supernöjd.
Villhöver därför direkt alla andra redskap som använder samma batteri. :hihi
Generellt skulle jag titta på utbudet av verktyg/redskap inom ett märke och utgå från det.
Sen tror jag tex Ryobi kan använda samma batteri även till handverktyg vilket är bonus (kan ha fel här).

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade en makita skruvdragare så min plan är att köra makita batteridrivet för att hålla ner mängden batterier och laddare. Hittills är jag nöjd med borrhammare, gräsklippare och trimmer. Tror man skall hålla sig ifrån typ Meectools (Julas märke) och liknande annars är det nog mindre skillnader. En del menar att Ryobi är skräp medan andra tycker de är (tillräckligt) bra.

***EDIT Blahongablahongablahonga :)

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
Jag har klurat på samma sak och kommit fram till att Ryobi har ju ett utbud av prylar som ingen kan mäta sig med.

Jo jag vet att många är onödiga men det är ändå prylar!

Tror nog att Bosch, Stihl osv har bättre kvalitet men dom kostar ju mångdubbelt med.

Jag slog till på en Ryobitrimmer iaf. Grymt nöjd än så länge.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Meec multiseries har jag! Man vet från början att de inte är så bra (och betalar därefter, de är förhållandevis billiga), men de har faktiskt 3 års garanti på eländet. Går det sönder direkt är det bara att byta tänkte jag, och eftersom man "vet" att de inte är bra har jag inte haft så stora förväntningar på dem heller. Jag köpte ett paket med borrmaskin och slagskruvdragaren, skruvdragaren har jag använt mycket och jag är nöjd med den fortfarande, 1½ år har jag haft den. Köpte deras polermaskin med, kan polera bil nästan en hel dag nånstop med 3 batterier snurrande.

Det finns mycket bättre saker, men det beror på hur mycket det ska användas. Kolla så det finns de maskiner som du behöver i valt sortiment, Meec har inte ett fullt sortiment tex.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vi har Biltemas 36v grästrimmer, gräsklippare, snöskyffel och häcksax. Tycker produkterna fungerar väldigt bra. Hade varit ännu bättre om de hade mer handverktyg i samma serie samt röjsåg och snöfräser.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har en rätt stor samling Ryobi för hobbybruk.
Den äldsta är väl + 10 år nu.
Endast min första skruvdragare/borrmaskin visar tecken på att bli trött. Det är chucken som inte riktigt orkar hålla borr om det tar i lite.
Alla andra grejer inkl batterier har varit helt OK alla år.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Samma batteri i alla verktyg=slut på batteri i alla verktyg samtidigt.
Då kan man inte växla sysselsättning när en ska laddas.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Jag har 4 batterier, 2 mindre och 2 två större så jag klarar mig. Har dessutom 3 laddare.
Det har blivit så då jag köpt några maskiner på erbjudanden där batteri ingått.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag har 4 batterier, 2 mindre och 2 två större så jag klarar mig. Har dessutom 3 laddare.
Det har blivit så då jag köpt några maskiner på erbjudanden där batteri ingått.
Jag har också fyra batterier till mina handverktyg (18V).
Och två nu till mina (har fn bara ett men man kan ju hoppas...) trädgårdsredskap (36V).
Två är lite lite så jag letar just nu efter trimmer i samma serie med batteri så är saken biff. :)

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Som sagt det GÅR ju att köpa fler batterier, det jag menade var att jag har samma batteriTYP till alla verktyg och samma laddare.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Som sagt det GÅR ju att köpa fler batterier, det jag menade var att jag har samma batteriTYP till alla verktyg och samma laddare.
Det är ju onekligen en bonus om man kan ha det så! :tummenupp
Bosch har tyvärr 18V i handverktygen och 36V i de flesta trädgårdsredskap. :(

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Köpte nyligen en Gardena Power Max gräsklippare och en trimmer, både batteridrivna. Gräsklipparen känns som en leksak, ruggigt plastig, men gör jobbet på mina knappt 300 kvm plan gräsmatta.

Trimmern har någon slags utbytbar plastkniv istället för tråd och det vette fan om det är så smart. Kör du in den i en sten eller pallkrage så går den av direkt :gnissla I övrigt är det bra tryck i den och batterikapaciteten överträffar förväntningarna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du bara har ett batteri så är det sant. Men då har du ju å andra sidan sparat in rätt mycket pengar på att köpa verktyg och maskiner utan batterier. Exvis Ryobi säljer ju i många fall samma grejor både med och utan batterier för att du inte ska behvöva sitta med 20 batterier och ha betalat för alla också. Jag har massor med Ryobiprylar. Till en del har jag köpt med batterier och till andra inte. Jag har 2 st 4AH, 1 2,5 AH, och två 2 AH batterier. Dessutom har jag två laddare vilket betyder att jag får anstränga mig för att köra slut på batterier fortare än jag hinner ladda. Inte ens om jag kör trimmern utan uppehåll så kan jag köra slut på ens hälften av batterierna innan det första är uppladdat igen.

Att jämföra 10 verktyg som har 10 batterier med 10 verktyg med 1 batteri är inte en vettig jämförelse. Då blir det problem oavsett om du har samma batterityp till samtliga batterier.

Däremot kan du ju svårligen använda 10 verktyg samtidigt och 10 verktyg/maskiner med 5 likadana batterier blir betydligt billigare i inköp än 10 st maskiner med 10 batterier eftersom batterier tyvärr inte är gratis.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Nackdelen med för många batterier och laddare är att man förlorar anledningen till en sval öl medan batterierna laddas.
Jag brukar hävda att motorerna behöver svalna emellanåt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har lite alla möjliga märken, så det är lite olika på batterier. Men vad gäller trädgårdsredskap är det Stiga. Började med en 24V trimmer. När den gick sönder och lämnades in på garantireparation så ville frugan ha en till. Då vi har flera kåkar gör det ingenting. Men pga slarv (inte jag...) så blev det inhandlat en 48 V trimmer i stället utan batteri. Vi velade länge på att skicka tillbaka den, men jag beslöt i stället att köpa en motorsåg med batteri. Kompletterades senare med en häcksax också. Motorsågen är nästan lika stark och har samma svärdlängd som min gamla partner 510. Enda nackdelen jag märkt hittills var när jag skulle kapa upp ett antal stammar i vedkubbsstorlek var att den pallade bara att köra ett antal kapningar direkt efter varandra. Tyvärr kommer jag inte ihåg hur många, men mer än 10 i alla fall. Men det var ganska kraftiga stammar så kanske inte ska klaga. I alla fall blev den då för varm och började att pipa och stanna. I övrigt hanteras den lika som min vanliga motorsåg, ung samma vikt. Frugan kan köra också, hon vill inte rycka i snöret på den andra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Undrar samma.

Har en makita trimmer till verltygsserien, men 18v räcker bannemig inte till för trädgårds-/skogsmaskiner. Den är smidig och ett bra komplement, man orkar bra köra utan sele och tanten kan köra med. Samt tyst och snäll mot tårna om man vill köra i shorts och sandaler en varm sommardag.

Men så fort det är lite igenvuxet så måste man ha igång 40-kubikaren.
Men eftersom det är en Husqvarnaprodukt så funkar den ju bannemig aldrig.
Normalt förfarande med den jäveln är att när man vill trimma /rlja en lördag så är något trasigt, som man får köpa på måndag, för att sedan montera nästinkommande lördag. För att efter femtioelva svordomar ha fått igång aset sent om kvällen. Då får man skjuta upp röjandet till ännu nästinkommande lördag.
Den lördagen är det självklart någonting nytt som gått sönder där den legat på bänken, och cykeln börjar om på nytt.
Ad infinitum.

Att ha en tyst maskin med lite kapacitet där man bara klickar i ett batteri och kör hade ju varit en underbar uppfinning.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning