Batteriet rök

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
När jag skulle dra igång hojen efter vinteruppehållet så var givetvis batteriet helt dött. Mätte spänningen, 4,5V! Tog in det på laddning, och allt gick fint. Laddaren visade efter några timmar att det var färdigt, så jag slängde tillbaks det i hojen och skulle starta. Allt började lysa som det ska, men när jag tryckte på startknappen slocknade allt, men startmotorn gick runt. Tänkte något i stil med att spänningen var lite för låg, men att det nog skulle gå att starta i alla fall. Icke!

Efter några varv så såg jag en rökstrimma slå upp från batteriet, så jag slog direkt av tändingen, skruvade av kablarna och slängde ut batteriet. Syraläckage i ett slutet batteri!

Min fråga således: eftersom batteriet var totalt urladdat, 4,5V, kan det vara som så att det förstördes av laddningen?

Ville inte sätta i detta batteriet igen, så jag har nu spenderat ett antal timmar åt att leta ersättning på nätet. Det verkar dock inte röra sig om ett standardbatteri, för vare sig Varta, Global eller någon annan fabrikant saluför batteri i det här formatet. De jag hittar passar dock R6 '99-'00, men det duger ju inte.

Jag ska ringa till Yamaha i morgon, och troligen kommer jag få svaret att jag måste köpa ett nytt, svindyrt batteri från dem. Ska också åka runt till Micro, Mekonomen, Biltema och liknande, men jag hoppas inte på för mycket. Söker därför hjälp med att hitta någon som saluför ersättningsbatteri.

Formatet på batteriet är:

Längd: 152 mm
Bredd: 71 mm
Höjd: 104 mm

8 AH, sluten konstruktion.

Batteriet som jag har är tillverkat av GS Battery, och har modellnamnet GT9B-4. Här finns en ersättare, men det är en amerikansk sida och jag vill gärna få ut hojen i veckan. :(

Någon batterist :p som kan hjälpa till?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
det verkar vara samma mått som jag har på mitt (yuasa batteri)

Touringbutiken har yuasa : ):):) nästan gratis med måtten L 150mm H 100mm B 70mm kolla in det
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
red_ninja skrev:
det verkar vara samma mått som jag har på mitt (yuasa batteri)

Touringbutiken har yuasa : ):):) nästan gratis med måtten L 150mm H 100mm B 70mm kolla in det
'

Kanon! Vad heter modellen?
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Kolla med Addemoto i Malmö, eller MC-Depan i Staffanstorp.
Kan ju vara så att det är möjligt att få plats med ett annat batteri än originalstorlek.
Mät!
Bytade själv 8Ah batteriet i min RF mot ett större 10Ah (original i en VX800 Maruder...glidare :p ), men det finns mer plats om jag bara vill justera batterihållaren lite grand.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Magnus_RF900 skrev:
Kolla med Addemoto i Malmö, eller MC-Depan i Staffanstorp.
Kan ju vara så att det är möjligt att få plats med ett annat batteri än originalstorlek.
Mät!
Bytade själv 8Ah batteriet i min RF mot ett större 10Ah (original i en VX800 Maruder...glidare :p ), men det finns mer plats om jag bara vill justera batterihållaren lite grand.

Nopp, platsen är verkligen begränsad. Inte en millimeter till godo.

Men men, jag har med hjälp av er lokalisterat Yuasas ersättare, och även hittat en batteri-specialist här i Borås som säljer Yuasas MC-batterier. Blir troligen ett sånt i morgon, om de är billigare än GS direkt från Yamaha.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
R6 -02

Jag hade nog gått in hos Yamaha och dunkat batteriet genom glasdisken och frågat hur fort de kunde springa och hämta ett utbytesbatteri på garantin.
Nog ska väll ett batteri hålla mer än ett år.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Re: R6 -02

zykl0n skrev:
Jag hade nog gått in hos Yamaha och dunkat batteriet genom glasdisken och frågat hur fort de kunde springa och hämta ett utbytesbatteri på garantin.
Nog ska väll ett batteri hålla mer än ett år.

Visst fan ska det hålla i mer än ett år, men jag har inte direkt behandlat det som det ska behandlas. Fast, å andra sidan står det inget specifikt i manualen om vilken laddare som ska användas och så. Får åka till Lugnets i morgon och gnälla lite. :(
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Snabbladdare som är gjorda för bilbatterier osv. ska man passa sig för.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Uppdateringar.

Var nere på Lugnets Motor idag, och förklarade läget för dem. Tyvärr så är garantitiden på batterier bara 6 månader, så någor utbyte blir det inte tal om.

Men, de provade ändå att koppla in batteriet till sin laddare, och de hittade inga fel. Tydligen tog det emot laddningen, så de fick behålla batteriet över natten för felsökning och kontroll.

Om de nu säger att batteriet är ok, tror ni att det ändå är säkert att koppla in det? Det har ju faktiskt läckt ut lite syra ur det, men kan det vara säkert ändå? Även om det är ett kapslat batteri, så borde det väl ändå finnas någon typ av ventilation eller övertrycksventil där syran kan ha läckt ut igenom. Inga sprickor eller annat kan ses på batteriet.
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag är väldigt skeptisk till att bateriet är OK.
Med en spänning på 4,5 Volt så är ett batteri normalt bara att kassera.
Visst, provar man ladda det så kommer det att ta emot ström, men det kan nog de flesta "dåliga" batterier göra.
Konstigt är också att batteriet har läckt syra (låter inte troligt att det sedan skulle "självläka").
Är batteriet överfyllt med sýra möjligen ?
Troligare är att det har kokat för länge pga överspänning från laddningsregulatorn.

Kolla vad spänningen över polerna är innan du kopplar in batteriet igen (helst en timme eller mer, efter laddningen är slutförd).
Är spänningen då under 12,0 Volt, så är det bara att skaffa nytt batteri.
Efter installation av batteri på hojen, så kolla spänningen över polerna när hojen är igång.
Det bör då vara mellan 13,4-14,6 Volt, annars är det något problem med laddningen, vilket förmodligen har skadat det andra batteriet.
Åtgärda det felet då innan du börjar användaa hojen, annars blir det kanske till att köpa ännu ett batteri (eller ännu värre - andra elektriska delar till hojen...inte billigt).

Lycka till iaf.
 

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås, Nitta
Hoj
ingen just nu
Eftersom det är omöjligt att komma åt att väga/mäta syrans specifika vikt i ett kapslat batteri är det svårt att säga något säkert, men jag tror det är kasst om det bara var 4,5 V i det. I tidigare batterier kunde plattorna sulfateras vid för låg specifik vikt, sen var dom döda, även om man kunde klämma in ström med en snabbladdare eller liknande...
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
batteri

Kolla ELFA, dom slår säker det mesta när det gäller priser hos MC firmor.
/T
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Snackade med Yamaha Scandinavia nu, och ett nytt batteri ligger på 1315:- + moms. :skrämd
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Spelar det verkligen någon roll om batteriet är lite mindre än original... kläm in lite frigolit eller nått som spacer... batteri biltema: 110 kronor!

//jaG
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
En fråga bara, vad har du för laddare?

Ett slutet batteri har säkerthetsventiler, om batteriet börjar ventilera genom dem så är det mer eller mindre slut. Det går ju som bekant inte att fylla på igen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Spinky Spendrup skrev:
En fråga bara, vad har du för laddare?

Ett slutet batteri har säkerthetsventiler, om batteriet börjar ventilera genom dem så är det mer eller mindre slut. Det går ju som bekant inte att fylla på igen.

En vanlig bilbatteri-laddare, med variabel strömstyrka och så. Skall enligt tillverkaren fungera för alla typer av 12- och 6-voltsbatterier.

Hur som helst så kommer jag fortsätta gnälla på Lugnets Motor och fråga om de verkligen vill förlora en kund som köper sprillans nya motorcyklar. Vill de behålla mig som kund och sälja en ny hoj igen om något år, så får de se till att skaffa mig ett nytt batteri, eller i alla fall ett riktigt bra pris på ett.

Om de vägrar, så vet jag i alla fall att Yuasa har ersättningsbatteri. Om detta också skulle visa sig vara för dyrt så får jag helt enkelt gå på Zebbans idé, och slänga i ett batteri med andra fysiska dimensioner.

I´ll keep you posted.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top