Batterihjälp

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Var nere och kollade till hojen igår. skulle starta upp den och låta den gå runt ett tag men det sket sig rätt snabbt.

Har en Biltemaladdare, denna: View attachment 399693

Har haft batteriet på underhållsladdning sedan jag ställde in den i början av dec.
Batteriet är helt urladdat.
Så fort jag stoppar i laddaren tänds "verktygsnyckel-ikonen", direkt efter tänds "laddning" (Halvfullt batteri-ikonen) och där efter tänds lampan med utropstecknet (lampan på andra sidan i förhållande av "mode knappen"... Tar inte laddning. 2 vintrar borde väl ett batteri hålla i varmgarage med underhållsladdning?

Ställer jag in att den ska ladda 6v så gör den det, sen lyser full-laddat-lampan. mätte 5.4v med multimeter på batteriet innan 6v laddningen.

Batteri: ytz10s

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Låter som ditt batteri är sopslut.

Batterier håller betydligt längre i kyla än värme, vissa laddare kan underhållsladda batterierna för hårt med för hög ström och korta livslängden. Oavsett varför är det nog dags för ett nytt batteri

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Du har flera kortslutna celler, inte ovanligt. Batterier vet man aldrig hur länge de håller. Har man en väldig tur håller de 10 år, men de kan vara slut på 1 år. Mitt budgetbatteri jag köpte för två år sen var slut i höstas.
En laddare kan möjligtvis ladda med för hög spänning, inte för hög ström. Såvida inte laddaren är gjord för större batterier, men då är det användarfel.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Ok tack. Det här är originalbatteriet jag fick med i min hoj som jag köpte för 2 år sedan. hojen var helt ny så antar att batteriet oxå var nytt =)

Ska testa en annan laddare, kanske går att cycla igång det igen?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
MC batterier dör av två anledningar. Urladdning och vibrationer. I ditt fall är det ivf inte det förstnämnda och din cykel är ju inte direkt en storstånka så den borde inte äta batteri. Prova om du kan få liv i batteriet med en dum laddare och få igång cykeln och köra. Det kan skrämma liv i batterier smartladdare har gett upp på.

Vänta några veckor med att köpa nytt batteri. Välunderättade källor talar om en ny svensk aktör på väg med Yuasa kvalitetsbatterier till lika bra kurs som britterna. Och vi skall ju stödja lokalt näringsliv när det är någon som vågar satsa.

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Ska testa en annan laddare, kanske går att cycla igång det igen?

Har du 5.4V efter att du försökt ladda det har du som sagt var kortslutna celler. Jag har svårt att tro att man får igång ett sånt batteri. Har man sulfaterade poler kan man få igång det med lite tur.

Vänta några veckor med att köpa nytt batteri. Välunderättade källor talar om en ny svensk aktör på väg med Yuasa kvalitetsbatterier till lika bra kurs som britterna. Och vi skall ju stödja lokalt näringsliv när det är någon som vågar satsa.

Ja, det stämmer. Jag köpte ett Yuasa YT7B för 814kr. På ett annat ställe skulle de ha 1700 för samma batteri.

Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Intern kortslutning innebär nästan alltid att batteriet är bortom all räddning.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Kanske ska koppla ur batteriet ur hojen nästa gång jag ska låta det stå länge. Det som drar mest är nog larmet som ligger aktivt hela tiden med ett relä som drar.

Visst, är det kortis i cellerna så kanske det inte går att göra så mycket, men känns inte som att det skulle vara någon spänning alls i det då. ska testa med en "dum" laddare och se om jag kan få upp spänningen till 12v igen.

Känns lite som denna "smartladdare" tror att det är ett 6v batteri pga spänningen och det är därför den vägrar sätta igång laddningen för 12v?

Tjita1

Guest
Jo, är det kortis i en cell tappar du bara spänningen i just den cellen. I ditt fall låter det som att du har kortis i hälften av dom. Hur det plötsligt uppstår över vintern vet jag dock inte.

Ladda med dum laddare kan vara rätt farligt, ställ det på nåt bra ställe och upphåll dig inte i närheten själv, utifall det händer nåt. Vad du (kanske) i praktiken gör är att ladda ett 6V-batteri med 12V, inte så bra..

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Bara för att Biltema anger att laddaren är "intelligent" behöver det inte behöva att så är fallet, det kan vara "Biltema-intelligens" dom menar.. Jag köpte en "rostfri klotgrill" från Biltema en gång och jag har aldrig sett metall rosta upp på det viset den gjorde...... någonsin.

Skulle dock aldrig låta en Biltema-produkt stå och koka mina batterier en hel vinter..

Tillägg: 5,4 V spänning över polerna olastat skulle kunna betyda 3 urladdade celler á 1.85 Vpol, resten är kortslutna.....

Last edited:

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Det är ju inte biltema som tillverkat den.. Det är en produkt som biltema satt sitt namn på =)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har sagt det förut men jag säger det igen oavsett hur mycke skit jag får för det.

Varför i fridens namn hålla på och ladda när man inte behöver.

Jag har hållit på med mängder av fordon sen jag var sådär en 12-13 år och jag har aldrig laddat ett batteri annat än då det behövts (tex gnuggat för länge med startmotorn på ett lost case, glömt lysena på över helgen, etc).

Jag kan inte komma en enda gång då jag behövt byta ett batterri som bara är ett par år gammalt.

Ta tex mina hydrokoptrar. När vintern är slut kör jag upp dom i skogen, stänger av och lägger på en pressenning. När nästa vinter kommer tar jag av pressenningen och försöker starta, nästan alltid startar det efter lite gnuggande. Om den inte startar så beror det på vatten i soppan eller fukt i fördelaren aldrig på ett batteri som är en 3-4 år.

Ett annat exempel Min -63 JCB traktorgrävare. På den finns inget elsystem. Generatorn är bara en fläktremsspännare utan kablar jag har alltid kört med ett Biltema batter 140Ah och laddar först när batteriet är så slut att det inte orkar dra runt motorn längre. Då laddar jag sådär 15 timmar och sen räcker det sådär 3 månader till ett halvår beroende på hur mycket man gräver det kortaste ett batteri hållit med denna behandling är 6 år och då tog det slut av att det exploderade (tog av laddkablarna i fel ordning :generad).

Min senaste hoj (vila i frid) var en speed triple -06 som jag tog ut Januari 07 och sen körde jag sådär 2500 mil varje år fram till höste 2011 från det att morgon och kvällsfrosten försvann tills den kom tillbaka igen. Jag tror jag laddade hojen 1 gång under denna tid och batteriet funkade hur bra som helst när jag lindad den runt ett träd.

Jag har Biltema batterier i flera båtar, har aldrig underhållsladdat, alla batterierna fungerar fortfarande och det yngsta är 3 år tror jag (byggde en ny styrpulpitbåt).

Känns som underhållsladding mest är till för att göda battrileverantörerna och att skita ner i naturen.

Nu sätter jag på mig en hjälm och hukar bakom en trave gamla batterier som fortfarande fungerar perfekt.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har du 5.4V efter att du försökt ladda det har du som sagt var kortslutna celler. Jag har svårt att tro att man får igång ett sånt batteri. Har man sulfaterade poler kan man få igång det med lite tur.

Ja, det stämmer. Jag köpte ett Yuasa YT7B för 814kr. På ett annat ställe skulle de ha 1700 för samma batteri.

Den svenska batterimarknaden är synnerligen dysfunktionell. Ett Yuasa YTZ10S kan kosta 2000-3000kr om man köper på fel ställe medan 1000kr är ett rimligt pris för att kompensera för svensk moms och högre skatteläge än ex England.

Duells 1695 butikspris
MCwebb 1399 +100kr frakt
XLmoto 1999 gratis frakt
skoterdelen.com 2645 gratis frakt

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är absolut en rimlig tanke att man inte behöver underhållsladda om man kör rimligt ofta.
Grafen nedan visar självurladdningen hos ett bly-syra batteri. Tillverkaren tycker man skall ladda vid stillestånd längre än 6 mån vid +25C. Så lång vinter har man knappt i Kiruna...

201ecmIPQfig2.gif

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En rimlig gissning är då också att om man underhållsladdar med en laddare som inte klarar det kan man förstöra batteriet.

Och som med en massa andra grejer så är det varken priset, märket, var man handlat eller vad det står på kartongen/i manualen som avgör om den klarar det utan bara om den gör det i verkligheten.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ska man vara riktigt duktig pojke/flicka så gör man såhär:
Ta ur batteriet från bågen. Ladda fullt i sakta mak. Ställ batteriet i frysen (bara om det är fulladdat!), Ta fram dagarna innan säsongstart och ladda igen så snart batteriet nått rumstemperatur. Vassego' och kör!

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ska man vara riktigt duktig pojke/flicka så gör man såhär:
Ta ur batteriet från bågen. Ladda fullt i sakta mak. Ställ batteriet i frysen (bara om det är fulladdat!), Ta fram dagarna innan säsongstart och ladda igen så snart batteriet nått rumstemperatur. Vassego' och kör!

Exakt så gör man , står bågen kallt kan det sitta kvar bara man lyfter en pol.

Så länge batteriet är hyfsat toppat så klarar det vintern - 12,8 och uppåt.
Jag får ut 4-7 år på mina batterier - jag har aldrig underhållsladdare,laddare inkopplade

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept