Batteripack med solceller för att ladda mobil mm

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag kommer tillbringa en del tid utan tillgång till el i sommar, vare sig från fordon eller 230, så jag behöver ett batteripack till mobilen, och då helst ett som går att ladda upp via solen så att man blir helt oberoende. Men då bör det ju inte ta 2 dygn att ladda upp 1000mAh, utan gärna något med lite mer stuns i.

Jag har sökt runt en del, men det är inte alltid reklamen ger hela sanningen, så vad säger SH, vad bör man satsa på? Det ska väl tilläggas att jag inte är ute efter något som kan driva en mindre husbil, gärna litet och behändigt, men som sagt, med lite drag i.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur skall man veta vad du menar med behändigt? :va
Det där är ju definitivt "ut till det strömlösa sommartorpet-behändigt" även om det inte är "fjällvandringssmidigt".
Poäng där :) Men planen var att kunna bära med det på lite vandringar, cykelsemestrar mm, dvs gärna inte så mycket större än ett ciggpaket eller två. Dessutom har inte Biltemas variant några inbyggda batterier.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Poäng där :) Men planen var att kunna bära med det på lite vandringar, cykelsemestrar mm, dvs gärna inte så mycket större än ett ciggpaket eller två. Dessutom har inte Biltemas variant några inbyggda batterier.

Det härå, 300gram å 695kr:
http://www.medsolen.se/vikbar-solcell/vikbar-solcellspanel-7w
...och här med batteribank(4400mAh) för totalt 995:-
http://www.medsolen.se/solcellspaket-off-grid/solvik-7w-batteribank

Å här har du musikvideon:
http://www.youtube.com/watch?v=8dgvXoj7jSk

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ptja, slår man ihop dom så får man ju ett skapligt batteripack med solceller, men hyggligt dyrt :näsblod Bra prestanda i batteripacket dock :tummenupp

Det där kvalade inte riktigt in under litet och behändigt va? :7peta

Det finns billigare som korvgubbe visar, men kvalitén på många av budgetvarianterna är tveksam.

edit: säger inte att det Korvgubbe la upp är dåligt, men man skall ha med sig det iaf.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

...Inte så underligt. Enligt specen så laddar den "upp till 200 mA". Det är alltså under perfekta förhållanden. Min erfarenhet, om än ringa, är att man kan halvera alla "upp till"-värden för att få en mer rättvisande siffra vilket i detta fall innebär upp till 100mAh vilket innebär att du efter en hel dags laddande fortfarande knappt halvfyllt ett normalstort smartphonebatteri.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO