Batteripoler för stora

Ceciliaa

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER6n
Potentiellt dum fråga, men jag är väldigt ny på det här.
Fixade ett nytt batteri som skulle passa enligt försäljare. Dimensionerna var korrekta, men visade sig att batteripolerna på nya batteriet är större än på det gamla, så själva "kåporna" är för små och passar inte. Skiljer typ 0.5-1 mm så är lite småretligt.
Kan inte lämna tillbaka batteriet. Så tänkte om någon här vet om det funkar att "skala av" lite av metallen på polerna för att få det att passa, eller om det kan vara skadligt/farligt? Eller finns det något bättre sätt att lösa det på?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
YT12A-BS har terminaltyp 5. YTX9-BS har terminaltyp A.

Klar du kan skära lite, men det ökar risken att du vrider sönder terminalen vid åtskruvning av batterikablarna.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Gamla var ett Yuasa, YT12A-BS och det nya är ett Varta, YTX9-BS.
Har tyvärr åkt ifrån garaget, så har inte möjlighet att fixa bild förrän imorgon.
Varför kan du inte lämna tillbaka det?
Det är ju markant skillnad i kraft till Yasas fördel.
Men för att svara på din fråga, visst kan du fila lite om det bara är 1 mm det gäller.
 

Ceciliaa

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER6n
YT12A-BS har terminaltyp 5. YTX9-BS har terminaltyp A.

Klar du kan skära lite, men det ökar risken att du vrider sönder terminalen vid åtskruvning av batterikablarna.
Jahopp, det förklarar saken. Var dumt, men utgick från att jag fick rätt grejer.
Tack så mycket för hjälpen! Provar det först och vrider jag sönder det får jag köpa nytt helt enkelt.
 

Ceciliaa

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2019
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER6n
Varför kan du inte lämna tillbaka det?
Det är ju markant skillnad i kraft till Yasas fördel.
Men för att svara på din fråga, visst kan du fila lite om det bara är 1 mm det gäller.
Vad jag förstått det som så kan man inte returnera om de redan fyllt på med syra?
Hann förövrigt börja skrapa lite innan jag insåg att det eventuellt kunde vara en skaderisk i det, så tror inte att de är så pigga på att ta tillbaka det.
Det är bra att veta, tack! Får göra lite bättre efterforskning nästa gång.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Edit:
Inser att mitt inlägg nedan är helt galet och att jag inte begriper alls vad TS’s problem är.

Det är väl inte helt orimligt att tänka att polskorna behöver bändas isär en smula. Särskilt inte om någon dragit åt dem för kung och fosterland på det gamla batteriet. 0,5-1mm är väl inom gränsen för vad polerna kan deformeras vid åtdragning.


Däremot är det ju lite märkligt att handlaren sålde ett batteri av annan styrka än det tidigare, men vi vet ju inte om det gamla var enligt originalspec eller ej.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Sälj ditt nya batteri och köp rätt istället. Inte värt att bråka med det där och det batteriet du ska ha är ju 30% mer kraft i.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Potentiellt dum fråga, men jag är väldigt ny på det här.
Fixade ett nytt batteri som skulle passa enligt försäljare. Dimensionerna var korrekta, men visade sig att batteripolerna på nya batteriet är större än på det gamla, så själva "kåporna" är för små och passar inte. Skiljer typ 0.5-1 mm så är lite småretligt.
Kan inte lämna tillbaka batteriet. Så tänkte om någon här vet om det funkar att "skala av" lite av metallen på polerna för att få det att passa, eller om det kan vara skadligt/farligt? Eller finns det något bättre sätt att lösa det på?
Har du anslutningar som ser ut så här?
Som liksom ska "greppa runt polen" på batteriet?

Det är ofarligt att ta bort lite av polen på batteriet. Eller räta ut lite på anslutningen.
Lycka till och meddela gärna hur du löste problemet. Så vi andra kan lära oss också. :)

Polsko.png
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top