Batteriproblem. :mad:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Samlade kunskapsbanken: Blåfården strular faen nu och jag hajar inte vad som är fel.

Har precis renoverat spridarna då en o-ring på någon av dessa var dålig vilket resulterade i en hel del nötande på starten varpå batterierna blev ganska urdragna ett par gånger.

Jag har laddat på dessa och enligt laddaren så är de uppladdade men jag får lätt fisigt utslag på mätaren i bilen och starten orkar inte dra runt som om det vore dåligt med ström.
Grannen kopplade på sin BMW med startkablar och då minsann vart det kräm och den vispade runt precis som den brukar.

Sönderfrusna batterier tänkte jag (+ sopig julaladdare) och köpte två nya batterier men det gjorde ingen som helst skillnad...

Hur fan kan min start veta om den får ström från mina batterier eller från grannens gubbkombi? :va

Vad faen är fel? Jag är rutten på el och hajar inte ett skit.

jelp mej

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
När ni kablade, jordade ni i chassiet eller på batteriet?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur ser kablarna till/från batteriet ut? Jag gissar att du inte satte startkablarna på batteriet, utan en på pluspolen och en på motorblocket? Isf är det ju troligt att jordflätan har sett sina bästa dagar och kanske borde gå i pension :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kablarna ser fina ut och vi har kört pluss till pluss, minus till minus... Men som sagt så sitter det nya batterier i nu som vi inte kablat alls på med samma problem så det kanske är jordflätan då...

Har ju ålat runt i motorrummet som en varghund som ska bädda så man kanske har rivit dän någe med utstickande extremiteter...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jordflätan har jag av erfarenhet lärt mig att hålla koll på.

Har en hundkoja som under några månader hade laddproblem. Den laddade inte mer än 5A. I bänk gav generatorn vad den skulle.
Jordflätan var av och gasvajern vikarierade jordfläta.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Känns som alla är inne på samma spår och det skulle ju förklara varför den gick som vanligt med grannens bil i kablar om den jordade genom den då...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Passar på att låna tråden :)

Om en bil rekommenderas köras på 52Ah och man slänger in en 44Ah istället, vad kan symtomerna bli?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Känns som alla är inne på samma spår och det skulle ju förklara varför den gick som vanligt med grannens bil i kablar om den jordade genom den då...

Du kan testa om det är jordningen genom att ta ena startkabeln och koppla den mellan blocket och minuspolen. Vävar startmotorn normalt då så har du dålig jordnötssmör.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Passar på att låna tråden :)

Om en bil rekommenderas köras på 52Ah och man slänger in en 44Ah istället, vad kan symtomerna bli?
Det innebär att du inte kan köra bilen lika långt på startmotorn :) Det som är intressant är hur stor ström batteriet momentant kan leverera, CCA. Normalt sett är den större i ett större batteri, men det är ingen garanti. Jag har tex kablat igång bilar med ett löst hojbatteri på 9Ah, som garanterat har mindre CCA än ett stort bilbatteri, så bara för att det sitter ett visst batteri i från början så behöver det ju inte betyda att det krävs ett så pass stort batteri, det sitter troligen där för att man ska ha lite marginal när man sitter på parkeringen och väntar på frun med radio, lampor osv igång.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja, det kan till och med vara så tokigt.

Måste ha att göra med all elektronik i moderna bilar. Genom att tala om vad batteriet har för specifikationer vet elektroniken hur mycket det kan ladda och spara på förbrukning vid behov. Men som bilägare är det ju ytterligare ett gissel att hålla på med. Ytterligare ett verkstadsbesök för en sådan skitsak som byta av ett batteri.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Det var starten som brakat ihop jallafall...

Åka buss med fårdstarten i systemetpåse :mad:

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping