Be-behörghet/Böter ?

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Tjena!
Har eventuellt fått en husvagn som jag tänkte använda på race helgerna. Den väger 1200 kg och min buss får endast dra 750 kg. Samt att totalvikten kommer överstiga 3500 kg.
Undrar om någon vet vad det bli för böter eller följder om man kör detta ekipage på endast B-kort.
En del säger att det knappt är böter, andra säger att det är svindyrt..
Kanske någon som haft tråkiga erfarenheter att dela med sig av ?

//Mange

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Skulle tro att det beror på hur mkt övervikt i kombination med Poliskonstapelns humör för dagen.

Saknas behörighet så är det väl olovlig körning.
Böter första gången och säkert körkortsindragning vid upprepning eller nåt.

Men det finns väl några trafikare här som kan svara, Chrolo t.ex.???

/Nitrous

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
uppskrivning 180:-
uppkörning ca 800:-

sen behöver du inte oroa dig...
Jag tog BE förra året o det var inte vidare svårt, fick man en anledning och träna på att backa med..

Men jag skulle inte tro att det blir några större böter om du åker dit! bara att spela dom och säga att snubben som låna ut vagnen sa till dig att det va lagligt att dra! :3freak Lycka till!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
ozto skrev:
uppskrivning 180:-
uppkörning ca 800:-

sen behöver du inte oroa dig...
Jag tog BE förra året o det var inte vidare svårt, fick man en anledning och träna på att backa med..

Men jag skulle inte tro att det blir några större böter om du åker dit! bara att spela dom och säga att snubben som låna ut vagnen sa till dig att det va lagligt att dra! :3freak Lycka till!

Hur går uppkörningen till?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Alicia skrev:
Hur går uppkörningen till?

först säkerhtekontroll sedan ska man köra och backa runt lite i en konbana, sen en tur i trafiken på ca 30min.

Backningen i konbanan kräver lite planering så den kan va bra att ha tränat på lite annars är det inte så svårt..

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
ozto skrev:
först säkerhtekontroll sedan ska man köra och backa runt lite i en konbana, sen en tur i trafiken på ca 30min.

Backningen i konbanan kräver lite planering så den kan va bra att ha tränat på lite annars är det inte så svårt..

Håller med, ställ upp lite PET flaskor eller "fotbollsträningskoner" och träna lite. Svårare än man tror eftersom man inte ser var man har konjävlarna till skillnad från när man kör i "verkligheten" och kan se väggar osv...

Men med lite träning backar man runt banan på 2-3 minuter. Man ställer gärna lite trängre än dom kommer göra på uppkörningen, så går det som en dans när det är skarpt läge och man har 10 minuter på sig. Man hinner med att parkera och springa in i baracken och pinka mitt i provet utan att det blir stressigt.

Helt klart onödigt att åka på en olovlig körning bara för att siffrorna på släpets regbevis inte matchar siffrorna på dragbilens.

sandstream

Guest
frollo skrev:
Tjena! Har eventuellt fått en husvagn som jag tänkte använda på race helgerna. Den väger 1200 kg och min buss får endast dra 750 kg. Samt att totalvikten kommer överstiga 3500 kg.
Valet är ju ditt men det finns ju en anledning till att din buss inte får dra mer än vad den får.
Innan du ger dig ut på någon längre tur skulle jag rekommendera att du provar att bromsa hårt från 80-90 km/h för att se vad som händer.
Bara ren omtanke, inget annat :tummenupp

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
hhmmmm över 3500kg är det olåvlig om du inte har C (om inte polisen har fyllt kvoten den dagen kan man ligga illa till)
Fast oftast är det bara böter om man håller sej under 400kg överlass.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
sandstream skrev:
Valet är ju ditt men det finns ju en anledning till att din buss inte får dra mer än vad den får.
Innan du ger dig ut på någon längre tur skulle jag rekommendera att du provar att bromsa hårt från 80-90 km/h för att se vad som händer.
Bara ren omtanke, inget annat :tummenupp

Jo men borde inte släpet va bromsat?

Om nu totalvikten på bil och släp blir över 3500 så borde väl anledningen till att han inte får dra vara 3.5tons reglen inte att inte bilen klarar det...
Troligtvis klarar bilen det uten problem...

Är bilen dock så klent byggd att den inte är godkänd för mer släpvagnsvikt än 750kg så är det verkligen inte en bra ide att hänga på ett stort hus!

jolla skrev:
hhmmmm över 3500kg är det olåvlig om du inte har C (om inte polisen har fyllt kvoten den dagen kan man ligga illa till)
Fast oftast är det bara böter om man håller sej under 400kg överlass.

nu är du ute och yrar va? borde ine du sova?

inte behöver man C för personbil med husvagn!

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
ozto skrev:
Jo men borde inte släpet va bromsat?

Om nu totalvikten på bil och släp blir över 3500 så borde väl anledningen till att han inte får dra vara 3.5tons reglen inte att inte bilen klarar det...
Troligtvis klarar bilen det uten problem...

Är bilen dock så klent byggd att den inte är godkänd för mer släpvagnsvikt än 750kg så är det verkligen inte en bra ide att hänga på ett stort hus!

Ja, skriv gärna vad som står i regbevisen. 750Kg kanske står i den där rutan "max släpvagnsvikt med B behörighet" som tydligen finns på vissa regbevis. Har du en annan ruta med högre släpvagnsvikt så är det ju den som gäller med BE kort.

Och är 1.200Kilo tjänstevikten eller totalvikten på släpet?

Har du BE kort behöver du inte bry dig om totalvikten, "bara" tjänstevikten + vikten på lasten vid tillfället du kör.

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
psxcare skrev:
Men med lite träning backar man runt banan på 2-3 minuter. Man ställer gärna lite trängre än dom kommer göra på uppkörningen, så går det som en dans när det är skarpt läge och man har 10 minuter på sig. Man hinner med att parkera och springa in i baracken och pinka mitt i provet utan att det blir stressigt.

2-3min? vad gjorde du under tiden, tog 25sec för mej :) Var den snabbaste som hade kört banan :) hade kanske lite fusk med en lätt backad hästtransport och en 745:a :)

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamha R1-08
Tack för alla idèer o tips!

Tror faktiskt att jag ska ta ett be kort...Kan ju faktiskt vara bra att ha till annat än racingen med :tummenupp
Det känns lite dumt att bo i bussen när man kan bo i husvagn för en billig peng...

//Mange

ddaannnnee

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
f800gs-10 +640SM -05 +GPZ900r-88
en bekant till mig drog ett tomt släp efter bilen o blev stoppad, det skulle krävts be-behörighet men han hade bara b. vet inte om han fick böter, men han blev av med kk i 3mån... :( vet inte om det hör till vanligheterna dock..

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Om man kör med för tungt släp tappar man alltid körkortet ett tag.
Detta då det faktiskt är olovlig körning dvs att man inte har behörighet för fodonet.
Det är ingen skillnad på att köra med för tungt släp utan BE behörighet än att köra tung lastbil utan C behörigheten.
Det är bara i gemene mans fantasi det är lindrigare med för tungt släp... tyvärr bryr sig inte lagen om det.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
åkte runt med en lastbil(liten 3900kg) + tungtsläp i över ett år blev stoppad ett par ggr men dom kålla aldrig vikt osv.
jag hade kört och sett glad ut :)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tänk också på att under sommarhalvåret så älskar polisen att stanna husvagns ekipage. Alla "svenssons" som inte har en aning om att man inte kan vräka i 500kg skit i vagnen utan att gå på överlast.

Sen brukar polisen ha hyffsad koll på vilka bilar som får dra mycket och lika så vilka som får dra lite. 750kg är ju lite så det är möjligt att det är en kännd bil.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
På vår Volkswagen Caravelle TDi 102hk -99 med långa hjulbasen får man dra 750kg släp (obs det är släpets tjänstevikt) på B behörighet och 2000kg med BE det innebär i praktiken att jag inte ens kan hyra ett släp på macken för att köra trädgårdsavfall till soptippen utan att köra olagligt.

Tur att man har en SAAB me krok också... :)

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Visst kan du få böter och tillochmed bli av med lappen, du kan räkna med att få koppla loss släpet innan du kan fortsätta att åka vidare, o hur kul är det om man 50-100 mil hemifrån

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
frollo skrev:
Tack för alla idèer o tips!

Tror faktiskt att jag ska ta ett be kort...Kan ju faktiskt vara bra att ha till annat än racingen med :tummenupp
Det känns lite dumt att bo i bussen när man kan bo i husvagn för en billig peng...

//Mange

Peace of cake. Jag själv håller på ta C - D - E.
Backa en dolly med påhängsvagn är ingen lek helt klart. Först svänger dolly åt ett håll och sen svänger vagnhelvetet åt ett annat
Nåt som är jäkligt surt är att man måste skriva just alla 3 teoriproven också.
Mkt viktberäkningar..... :huvet

Så fixa BE så slipper du bekymra dig om polisen är på kontrollhumör nån dag!!!

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Backa släp = Styr åt vänster om du vill ha släpet åt vänster.
Backa trailer = Styr tvärt om.

Min erfarenhet av detta är att man slipper undan om du
nu inte skulle bli stoppad på en kontrollstation med våg.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO